بارش شهابی ربعی در روزهای 14 و 15 دی‌ماه به اوج خود خواهد رسید

بارش شهابی ربعی از روز 11 دی در آسمان فعال شده است، اما به گفته‌ی مدیر انجمن نجوم اهواز، اوج این بارش را می‌توان در روزهای 14 و 15 دی‌ماه رصد کرد. کانون این بارش بین صور فلکی گاوچران و اژدها قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در عصر فردا آن را با چشم غیرمسلح رصد کنند.

خسرو جعفری‌زاده، مدیر انجمن نجوم اهواز اعلام کرد که بارش شهابی ربعی از تاریخ یازدهم دی‌ماه آغاز شده و اوج آن در ساعت 17 و 30 دقیقه‌ی فردا (14 دی 1395) به وقت مرکزی ایران خواهد بود. به گفته‌ی جعفری‌زاده، این بارش شهابی مربوط به صورت فلکی‌ای است که در نقشه‌های آسمان شب دیده نمی‌شود؛ اما کانون بارش در بین محدوده‌ی صور فلکی گاوچران و اژدها قرار دارد.

بارش شهابی ربعی

وی در ادامه اظهار کرد:

منبع بارش شهابی ربعی همانند سایر بارش‌های شهابی، یک دنباله‌دار EH1 2003 است که زمین از مدار آن عبور می‌کند. این بارش در موقعیت مناسبی از نظر رصد کردن قرار دارد؛ چرا که در زمان اوج بارش، ماه در آسمان حضور نخواهد داشت.

نرخ ZHR برای بارش شهابی ربعی در روزهای 14 و 15 دی

بارش شهابی ربعی از 11 دی‌ماه در آسمان آغاز شده و در دو روز آینده (14 و 15 دی‌ماه) به اوج خود خواهد رسید و می‌توان آن را با چشم غیرمسلح در آسمان مشاهده کرد. همچنین نرخ ZHR برای این بارش شهابی در زمان اوج خود، بین 60 تا 200 است؛ به این معنی که بین 60 تا 200 شهاب در طول یک ساعت در آسمان قابل رصد کردن خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*