محصولات ردیابی چشم Tobii

معرفی جدیدترین محصولات ردیابی چشم Tobii در نمایشگاه CES 2017

در دنیای تکنولوژی امروز، ردیابی چشم به عنوان یکی از زمینه‌های فعالیت در حال رشد و شکوفایی محسوب شده و شرکت سوئدی Tobii در آن به عنوان یک پیشگام و پرچمدار شناخته می‌شود. این استارت آپ که از جمله اهالی دره سیلیکون (Silicon Valley) محسوب می‌شود، همکاری قدرتمندی را با برخی از نام‌های بزرگ دنیا در صنعت الکترونیک ترتیب داده تا به این وسیله تکنولوژی عنبیه چشم مادون قرمز خود را به دنیای بازی‌های ویدیویی، اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند و حتی سیستم عامل‌ها وارد کند. در نمایشگاه CES 2017 شاهد حجم انبوهی از محصولات ردیابی چشم Tobii بودیم.

برای افراد بی‌اطلاع از این حوزه تکنولوژی، باید گفت سیستم ردیابی چشم Tobii اکنون در نسل ششم خود به سر برده و بر یک پردازنده سفارشی مستقل برای انجام پردازش‌های اختصاصی مرتبط با این حوزه تکیه می‌کند. محصولات ردیابی چشم Tobii اعداد تولید شده توسط الگوریتم اختصاصی EyeCore را به دفعات پردازش کرده و دیتای تعدادی از روشنگرهای مادون قرمز، که موقعیت سر، نگاه چشم و جابه‌جایی وی را ردیابی می‌کنند را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهند. این ردیاب‌ها به طور شگفت‌انگیزی توانمند بوده و سنسورهای آن بدون توجه به ویژگی‌ها و صفات فیزیکی همچون لنز طبی و عینک کار می‌کنند. گفتنی است محصولات ردیابی چشم Tobii از بیومتریک‌های پایه‌ای فراتر رفته و به عنوان نمونه از خوشامدگویی لاگین سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌کند.

محصولات ردیابی چشم Tobiiمحصولات ردیابی چشم Tobii به تازگی پا به دنیای تکنولوژی نگذاشته و این کمپانی سوئدی طی 15 سال از زمان تاسیس خود، چشم‌اندازی برای قرار دادن یک ردیاب عنبیه چشم در هر کامپیوتر داشته است. رئیس این شرکت، آسکر ورنر (Oscar Werner) در گفتگوی مطبوعاتی خود، از ارائه محصولات ردیابی چشم Tobii در نمایشگاه سی ای اس 2017 و در چنین رویداد بزرگی ابراز خوشحالی کرد و آن را کمکی برای تثبیت جایگاه شرکت به عنوان رهبریت این حوزه از تکنولوژی دانست.

دستگاه‌های مختلفی از محصولات ردیابی چشم Tobii پشتیبانی خواهند کرد.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، محصولات ردیابی چشم Tobii در همکاری با بزرگان دنیای الکترونیک و دیجیتال تصمیم دارند تا با محصولات تکنولوژیک دیگر ادغام شده و به این وسیله فناوری‌های جدیدی را به دنیای علم معرفی کنند.

لپ تاپ‌ها

در جریان یک گفتگوی خبری در روز گذشته، ایسر از نخستین لپ تاپ چندمنظوره در دنیا که از تکنولوژی ردیابی چشم در آن استفاده شده، رونمایی کرد. این محصول ایسر وی 17 نیترو (Acer V 17 Nitro) نام داشته و به طور بالقوه از تکنولوژی Tobii استفاده می‌کند. اجرای فرامینی همچون تغییر اپلیکیشن و یا اسکرول صفحه به صورت خودکار با تکان‌خوردن عنبیه چشم کاربر، از جمله مثال‌هایی هستند که در این لپ تاپ مشاهده می‌شوند. دیگر ویژگی به کار رفته در این دسته از محصولات ردیابی چشم Tobii ، لمس در نگاه (Touch at Gaze) نام داشته و نشانه‌رو ماوس لپ تاپ را در جهت حرکت مردمک چشم کاربر تکان می‌دهد.

گوشی‌های هوشمند

حدود دو ماه قبل، هواوی از اولین گوشی هوشمند دنیا که از تکنولوژی ردیابی چشم Tobii در آن استفاده شده، رونمایی کرد. این محصول آنر مجیک (Honor Magic) نام داشته و الگوریتم EyeCore و دوربین مادون قرمز در آن، برای ردیابی حضور و همچنین توجه کاربر به دستگاه استفاده می‌شوند. Tobii مشاهده کرد که تکنولوژی به کار رفته، به بینش بیشتری از میزان توجه کاربر به منظور اجرای هر چه بهتر فرامین وی دست پیدا می‌کند. با توجه به محبوبیت و جایگاه گوشی‌های هوشمند، محصولات ردیابی چشم Tobii در حوزه موبایل تمرکز زیادی را به سمت خود جلب کرده و سازنده در حال یافتن اپلیکیشن‌های اضافی و موارد استفاده بیشتر از این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند است.

محصولات ردیابی چشم Tobiiکامپیوترهای گیمینگ

آن طور که تاکنون تجربه و بازخورد بازار ثابت کرده، حوزه بازی‌های ویدیویی موفق‌ترین زمینه‌ای است که تاکنون محصولات ردیابی چشم Tobii در رابطه با آن عرضه شده‌اند. در نمایشگاه سی ای اس 2017، این شرکت دو بازی دیگر را نیز به لیست بازی‌های پشتیبانی شونده خود افزود. ظهور توم رایدر (Rise of the Tomb Raider) و نور در حال مرگ (Dying Light) سبب شدند تا بازی‌های دارای قابلیت پشتیبانی از سنسورهای این شرکت، به 45 مورد افزایش پیدا کنند. گفتنی است Tobii هدف بعدی خود را رساندن این عدد به 100 مورد تا انتهای سال 2018 میلادی عنوان کرده است.

در مدت زمان گذشته، این کمپانی دسته پر برای گیمرهای سراسر دنیا ظاهر شده است. به عنوان نمونه بازی دیس ای‌ایکس: منکایند دیوایدد (Deus Ex: Mankind Divided) و بخش تام کلنسی (Tom Clancy’s The Division) به فهرست بازی‌های پشتیبانی‌شونده افزوده شدند. همچنین حدود دو ماه قبل، خبر همکاری این شرکت با کمپانی عظیم یوبیسافت (Ubisoft) در محافل خبری پیچید و Tobii تصمیم گرفت تا با اضافه‌کردن پشتیبانی از ردیاب چشم در بازی‌های واچ داگ 2 (Watch Dogs 2) و همچنین بازی استیپ (Steep) در نسخه کامپیوتر، کل دنیای بازی را غرق در شادی کند.در بازی واچ داگ 2 کاربر قادر است تا در یک جهت با استفاده از کنترلر و یا موس-کیبورد رفته و در جهتی دیگر به منظور برقراری ارتباط با دستگاه‌های قابل هک‌شدن نگاه کند. بازی استیپ نیز این تکنولوژی، فعل و انفعالاتی را با نگاه‌کردن کاربر به مرحله اجرا درمی‌آورد.

محصولات ردیابی چشم Tobiiشرکت سازنده تصریح کرد سنسورهای Tobii امروز در دستگاه‌های زیادی مشاهده می‌شوند. آن‌ها به عنوان لوازم جانبی مستقل همچون مدل‌های آی ایکس (EyeX)، آی ترکر 4 سی (Eye Tracker 4C) و سری استیل سنتری (SteelSeries Sentry) قابل خریداری هستند. همچنین محصولات ردیابی چشم Tobii در زمینه لپ تاپ‌های گیمینگ نیز به وفور یافت شده و از جمله آن‌ها می‌توان به ایلیون‌ویر 17 (Alienware 17)، پریدیتور 21 ایکس (Predator 21X) و ام اس آی جی‌تی 72 (MSI GT72) اشاره کرد. گفتنی است در حوزه صفحه نمایش نیز دستگاه‌های قدرتمندی در بین محصولات ردیابی چشم Tobii دیده شده و پریدیتور زد 271 تی (Predator Z271T)، ایکس بی 251 اچ کیو تی (XB251HQT) و ایکس بی 271 اچ یو تی (XB271HUT) از جمله آن‌ها هستند.

واقعیت مجازی

بدون در نظر گرفتن بازار پررونق گیمینگ، تکنولوژی ردیابی عنبیه چشم شدیدا درگیر جزئیات دنیای واقعیت مجازی است. فیس بوک مدتی قبل متخصصین ای ترایب (The Eye Tribe) را به مجموعه خود اضافه کرد. گوگل، آیفلوئنس (EyeFluence) را به تسخیر درآورد و شرکت FOVE، به عنوان یک فعال در حوزه هدست‌های واقعیت مجازی ، مدتی قبل به فروش گذاشته شد. گفتنی است محصولات این حوزه ارتباط زیادی با شیوه رندر فوویت (foveated) دارند. این روش و تکنیک جدید وعده داده تا پردازش‌های مورد نیاز در تجربیات واقعیت مجازی را کاهش دهد. به عبارت دیگر در عوض ایجاد تمام محیطی که کل اطراف کاربر را پوشش می‌دهد، موتورهای رندر فوویت تنها عناصر قابل مشاهده را با ردیابی نگاه کاربر تولید می‌کنند.

فروشگاه اینترنتی جانبی عرضه کننده مستقیم پاور بانک و شارژر فندکی ،حامی گجت نیوز در پوشش خبری نمایشگاه سی ای اس 2017 (CES 2017)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*