اسباب بازی هوشمند لیکا

اسباب بازی هوشمند لیکا به درمان کودکان دچار مشکلات روحی کمک می‌کند

یکی از بزرگترین و شدیدترین انتقاداتی که به تکنولوژی مدرن امروز وارد می‌شود، تلاش سرسختانه صنایع مختلف در آن برای رفع مشکلات کوچک و در واقع بدون اهمیت است و هیچ مکان دیگری همچون نمایشگاه CES 2017 یادآور این انتقاد گزنده نیست. همه ساله در این نمایشگاه شاهد انبوهی از گجت‌های فراموش‌شدنی هستیم. در این مکان شاهد فخر و مباهات توانایی لاس‌وگاس و تمامی شرکت‌های حضور یافته در آن هستیم که با دادن وعده‌های بی‌اساس، آینده تکنولوژی را به تصویر می‌کشند. البته، شرکت‌ها و استارت آپ‌های متفاوتی نیز همواره وجود دارند. اسباب بازی هوشمند لیکا (Leka) توسط یک استارت آپ فرانسوی با همین نام ساخته شده و اهداف والایی را در سر دارد.

اسباب بازی هوشمند لیکا یک ربات کوچک کروی بوده و در نگه اول احتمالا افراد علاقه‌مند به این زمینه را به یاد استاروارز بی‌بی 8 (Star Wars BB-8) خواهد انداخت. اسباب بازی هوشمند لیکا تصمیم دارد تا به جای خیره‌کردن ما با اجرای یک سری از رفتارهای پیش پا افتاده و همیشگی، کار مفیدی انجام دهد. این وسیله در نظر دارد تا به کودکان مبتلا به اوتیسم و همچنین دیگر ناتوانی‌های رشدی کمک کند تا توانایی یادگیری بهتری داشته و قادر باشند تا با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند. گفتنی است اوتیسم نوعی اختلال در رشد کودک است که نه جسم و فیزیک، بلکه روابط اجتماعی وی را درگیر کرده با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.

اسباب بازی هوشمند لیکااسباب بازی هوشمند لیکا در جریان سی ای اس 2017 رونمایی شده و تصمیم دارد تا به ابزاری مفید در مدارس و موسسات درمانی با هدف بهبود اوتیسم و دیگر شرایط و مشکلات این‌چنینی در کودکان تبدیل شود. طراحی آن به نحوی است که می‌تواند توسط شخص مراقب کودک کنترل شده و یا با قرارگیری در حالت خودکار، متناسب با سن هر کودک رفتار کند. گفته شده اسباب بازی هوشمند لیکا حتی می‌تواند برای بزرگسالان با مشکلات این‌چنینی اما وخیم‌تر، مفید واقع شده و به آن‌ها برای از میان برداشتن سد راه‌های برقراری ارتباط در جامعه و یادگیری مهارت‌های لازم، کمک کند.

از آنجایی که کودکان مبتلا به اوتیسم، در برقراری ارتباط با دیگران، داخل‌شدن به فعالیت‌های اجتماعی و همچنین یادگیری در محیط‌های سنتی شدیدا دچار مشکل هستند، اسباب بازی هوشمند لیکا تصمیم دارد تا به عنوان یک میانجی وارد میدان شود. به عبارت دیگر، اسباب بازی هوشمند لیکا یک دوست روبات است که کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند رابطه دوستانه و قوی با آن برقرار کند، به جای اینکه مجبور باشد تا با یک فرد بزرگسال و با هیبت سرو کله بزند.

اسباب بازی هوشمند لیکااسباب بازی هوشمند لیکا به وسیله لامپ‌های رنگارنگ روشن شده و همچنین موسیقی و صداهایی که کودکان اغلب با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند را پخش می‌کند. در کنار پخش صدا، لرزش لطیف و آرامی نیز توسط این وسیله ساطع می‌شود. البته ساختار اسباب بازی هوشمند لیکا آن‌چنان هم ساده نبوده و یک صفحه به منظور نمایش حالات مختلف صورت و همچنین تصاویر و ویدیوها نیز در آن دیده می‌شود. علیرغم این موارد، عملکرد اصلی اسباب بازی هوشمند لیکا به اجرای بازی‌های آموزشی اختصاص پیدا می‌کند. این وسیله را می‌توان برای تغییر میزان تحریک و سطح تعامل با کودک، بر اساس نیازهای وی، سفارشی‌سازی کرد.

برخی از بازی‌های اسباب بازی هوشمند لیکا به سادگی پرسش از کودک درباره تشخیص یک شی و یا رنگ آن در نظر گرفته شده‌اند. عملکردهای آن در همین سطح ابتدایی باقی نمانده و دیگر موارد بر روی وادارکردن کودک به دریافت و اجرای نشانه‌های اجتماعی تمرکز دارند. این ابزار، به کودک رفته رفته می‌آموزد تا چگونه با بزرگترها ارتباط برقرار کرده و بر پیشرفت رفتار وی نظارت می‌کند. با توجه به استمرار استفاده از اسباب بازی هوشمند لیکا ، این وسیله تبدیل به یک موجود قابل اعتماد و وفادار برای کودک شده و برای کودکان دارای اوتیسم، به یک تکیه‌گاه به منظور برقراری ارتباط و همچنین یادگیری موارد مختلف تبدیل خواهد شد.

اسباب بازی هوشمند لیکا اعتماد به نفس کودک را به وی بازمی‌گرداند

لادیس‌لاس د تولدی (Ladislas de Toldi)، موسس و مدیر عامل استارت آپ لیکا، می‌گوید اسباب بازی‌های ساخته‌شده با هدف بهبود مشکلات روان‌شناختی، می‌توانند تا هزاران دلار نیز قیمت داشته باشند، به همین دلیل قیمتی بین 700 تا 800 دلار برای اسباب بازی هوشمند لیکا معقول و قابل قبول خواهد بود. از نظر وی اسباب بازی هوشمند لیکا برای والدینی که نمی‌خواهند برای رشد فرزندشان تنها به یک موسسه مراقبتی تکیه کنند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

این شرکت برای آن دسته از افراد علاقه‌مند به حمایت از کمپین این‌دی‌گوگو (Indiegogo) خود تخفیف قابل توجهی را در نظر گرفته است. اگر هم‌اکنون برای پیش‌سفارش اقدام کنید، قادر خواهید بود تا به ازای پرداخت 490 دلار، بعد از زمان عرضه صاحب یک اسباب بازی هوشمند لیکا شوید. سازنده مدعی شده محصول خود را تا حدود ده ماه دیگر عرضه خواهد کرد. با این وجود اگر هم‌اکنون نیز برای پیش‌سفارش ثبت نام کنید، حدود سیزده ماه دیگر محصول خود را دریافت خواهید کرد.

فروشگاه اینترنتی جانبی کاملترین مجموعه لوازم جانبی موبایل در ایران ، حامی گجت نیوز در پوشش خبری نمایشگاه سی ای اس 2017 (CES 2017)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*