عکس خانوادگی جدید زمین و ماه به دست مریخ

عکس خانوادگی جدید زمین و ماه به دست مریخ

یکی از ماهواره‌های اکتشافی ناسا به نام Mars Reconnaissance Orbiter که به مریخ فرستاده شده بود، به تازگی عکسی را از فاصله‌ی 205 میلیون کیلومتری، از زمین و ماه گرفته است. جدیدترین عکس زمین و ماه به قدری واضح است که حتی می‌توان قاره‌های زمین را نیز بر روی آن تشخیص داد.

دانشمندان ناسا در ابتدا قصد داشتند تا دوربین HiRISE این ماهواره را مجددا کالیبره کنند و بدین منظور می‌بایست سیاره‌ای غیر از مریخ را هدف دوربین قرار می‌دادند. از آنجایی که مریخ همسایه‌ی دیوار به دیوار زمین است، چه هدفی بهتر از زمین و ماه برای عکس‌برداری وجود داشت؟

این عکس حاصل ترکیب دو تصویر با درخشندگی متفاوت که در تاریخ 20 نوامبر 2016 گرفته شده‌اند، است و به گونه‌ای تنظیم شده تا هر دو سیاره به یک اندازه درخشان دیده شوند (در غیر این‌صورت زمین بسیار تاریک می‌بود). ترکیب این دو تصویر، جایگاه دقیق و اندازه‌ی صحیح زمین و ماه نسبت به همدیگر را نشان می‌دهد.

با این وجود، زمین و ماه در این عکس نزدیک‌تر از آنچه در واقعیت هستند، به نظر می‌آیند که به دلیل زمان ثبت این عکس است که دقیقا در زمان قرار گرفتن ماه در پشت زمین گرفته شده است. در واقعیت، فاصله‌ی بین زمین و ماه 30 برابر قطر زمین یا در حدود 370 هزار کیلومتر است. عکس زیر نسبت فاصله‌ی زمین تا ماه را بهتر نشان می‌دهد.

عکس خانوادگی جدید زمین و ماه به دست مریخ

با نگاه به عکس زمین و ماه که توسط دوربین HiRISE گرفته شده، به خوبی می‌توان اقیانوس‌ها و قاره‌های سطح کره‌ی زمین را مشاهده کرد. شی تقریبا قرمز رنگ در نزدیکی مرکز زمین، قاره‌ی استرالیا است و توده‌های گوشه سمت چپ بالا نیز تکه‌هایی از آسیای جنوب شرقی هستند. نقطه‌ی سفید رنگ در پایین عکس قطب جنوب است و سایر نقاط سفید نیز ابرها را تشکیل می‌دهند.

عکس خانوادگی جدید زمین و ماه به دست مریخ

به عنوان یک نکته‌ی اضافی باید گفت که ماه ما، پنجمین قمر بزرگ در منظومه‌ی شمسی است اما در مقایسه با اندازه‌ی سیاره‌ی میزبان آن، بزرگترین قمر محسوب می‌شود، البته به جز پلوتو و شارون که جزو منظومه‌ی ما نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*