سامسونگ و آی بی ام بیشترین پتنت های ۲۰۱۶ را ثبت کردند؛ اپل در ده‌تای برتر جایی ندارد

سامسونگ و آی بی ام بیشترین پتنت های ۲۰۱۶ را ثبت کردند؛ اپل در ده‌تای برتر جایی ندارد

پتنت ها در طول یک دهه‌ی گذشته به یک چاقوی دو لبه تبدیل شده‌اند و همان‌قدر که می‌توانند حقوق صاحبان یک اختراع را برایشان حفظ کرده و حرکت روبه جلوی آنها را نشان بدهند، همان‌قدر هم می‌توانند راه را برای نوآوری‌های بیشتر توسط تولیدکنندگان و گروه‌های کوچک‌تر سخت کنند تا به نوعی پدیده‌ی «ترولینگ در ثبت پتنت» را شاهد باشیم.

در واقع امروزه گروه‌هایی به وجود آمده‌اند که تنها کارشان ثبت پتنت برای هرچیزی که فکرش را بکنید است و آنها تنها با هدف دنبال کردن زمینه‌های ثبت نشده، فروش پتنت‌های خود به موسسات تجاری بزرگتر و البته شکایت و دریافت غرامت‌های سنگین از افراد و گروه‌هایی که به نوعی حق اختراع آنها را نقض‌ کرده‌اند، تشکیل شده‌اند.

موسسه‌ی IFI CLAIMS به تازگی لیست جدیدی منتشر کرده است و در آن، ده کمپانی برتر در زمینه‌ی ثبت پتنت در سال گذشته‌ی میلادی را معرفی کرده است. این کمپانی‌ها که مطابق انتظارات، ابرکمپانی آی بی ام بر تمام آنها برتری داشته است، بیشترین پتنت در دنیای فناوری را در سال ۲۰۱۶ به نام خود و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی برند تجاریشان به ثبت رسانده‌اند.

در این لیست که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید، مشخص است که آی بی ام و سامسونگ با اختلام بسیار بالا در رده‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. اگر بخواهیم تعداد پتنت های این دو برند را با توجه به تعداد روزهای سال محاسبه کنیم، آی بی ام به طور متوسط روزانه ۲۲ پتنت ثبت کرده است و سامسونگ نیز موفق به ثبت ۱۵ پتنت در هر روز شده است.

جنگ پتنت ها بین کمپانی‌های بزرگ تمامی ندارد

سامسونگ و آی بی ام بیشترین پتنت های ۲۰۱۶ را ثبت کردند؛ اپل در ده‌تای برتر جایی ندارد

کمپانی دوربین‌سازی کانن در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است و بعد از آن، گروه نزدیکی شامل کوالکام، گوگل و اینتل وجود دارند که تقریبا به طور متوسط ۸ پتنت را در هر روز سال ۲۰۱۶ به ثبت رسانده‌اند. ال جی، مایکروسافت، TSMC و سونی نیز با ثبت ۵ تا ۶ پتنت روزانه به طور متوسط، در رده‌های هفتم تا دهم این لیست قرار گرفته‌اند.

شاید عجیب‌ترین نکته‌ی لیستِ تعداد پتنت ها این باشد که اپل نتوانسته است جایگاهی در میان ده برند برتر از حیث تعداد ثبت اختراع داشته باشد و البته این می‌تواند به عادت عجیب کمپانی کوپرتینویی برای ثبت پتنت‌هایش به نام افراد و گروه‌‌های ناشناس نیز ارتباط داشته باشد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که خیلی از این پتنت ها در محصولات تجاری کمپانی‌های نام‌برده شده استفاده نخواهند شد و ثبت اکثر این حق اختراع‌ها تنها برای حفاظت از آن ایده و این که برند دیگری به سراغ استفاده از آن نرود، انجام می‌گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*