هیوندای در ایران

بدقولی هیوندای در ایران ؛ دور زدن خودروسازی راین و عقد قرارداد با کرمان موتور

شرکت خودروسازی هیوندای پس از تحریم صنعت خودروی ایران، از کشورمان خارج شد و اکنون قرار است این شریک قدیمی دوباره به بازار ایران وارد شود. تقریبا 3 ماه پیش بود که خبر امضای قرارداد همکاری شرکت‌های هیوندای و کرمان موتور منتشر شد و چندی بعد نیز محصولات مشترک این دو شرکت در نمایشگاه خودروی کرمان معرفی شدند. اما این قرارداد در حالی به مرحله‌ی اجرا رسیده که هیوندای در دوران پیش از تحریم، با شرکت خودروسازان راین شراکت می‌کرده و اکنون با نادیده گرفتن قرارداد قبلی خود، به سراغ کرمان موتور‌ رفته است. این موضوع با شکایت خودروسازان راین همراه شده و اکنون باید دید که آینده‌ی هیوندای در ایران چه خواهد شد.

شرکت خودروسازان راین در سال 1382 به منظور تولید خودرو در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ارگ جدید تاسیس شد. در اسفند همان سال، شرکت کره‌ای هیوندای در ایران حاضر شد و با این شرکت قرارداد رسمی امضا کرد. به این ترتیب، راین به عنوان تولیدکننده‌ی رسمی محصولات هیوندای در ایران معرفی شد که حاصل آن، تولید محصولاتی مانند آوانته و ورنا بود.

اما پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و ابری شدن فضای مراودات اقتصادی ایران با کشورهای خارجی، هیوندای نیز مانند پژو و چند شرکت دیگر، ایران را ترک کرد. در طول این چند سال، محصولات هیوندای از طریق کشورهای واسطه مانند امارات وارد کشورمان می‌شد و همان محصولات مونتاژ شده توسط خودروسازان راین نیز در بازار ایران باقی ماند.

بازگشت دوباره‌ی هیوندای به ایران

با اجرایی شدن برجام و کنار رفتن ابرهای تحریم، فکر بازگشت به سر خودروسازان کره‌ای افتاد و  هیوندای بار دیگر به ایران آمد؛ اما این شرکت بر خلاف انتظارها، دور خودروسازان راین را خط کشید و کرمان موتور را برای تولید محصولات خود انتخاب کرد. قرارداد هیوندای و کرمان موتور در حالی به امضا رسیده که چند سال پیش، 65 درصد از سهام خودروسازان راین با ارزش‌گذاری مشارکت با هیوندای به بخش دیگری فروخته شده بود. اکنون راین خودرویی‌ها خواستار پیگیری حقوق از دست رفته‌ شده‌اند و شکایت خود را به خانه‌ی ملت برده‌اند.

هیوندای در ایران

i10 و i20 ؛ محصولات جدید هیوندای در ایران با همکاری کرمان موتور

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این باره گفت:

هیوندای نسبت به تعهدات قبلی خود به راین خودرو بی‌توجه بوده و فعالیت خود را با شرکت دیگری آغاز کرده است. خودروسازان راین نیز مکاتباتی را با ما داشته و بر اساس مستندات، خواستار رسیدگی به این پرونده شده‌ است.

وی افزود که این درخواست به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون او ارجاع داده شده و اکنون منتظر پاسخ به آن هستیم. باید به حقوق شرکت قبلی رسیدگی شود و این‌گونه نباشد که ما پس از برجام هیجان‌زده شویم و بازار خود را به هر قیمتی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار بدهیم. تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی در بازار کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و نباید حقوق آن‌ها ضایع شود. بر این اساس، وزارت صنعت تصمیم نهایی را در این خصوص خواهد گرفت و این وزارتخانه به عنوان مجری باید پاسخگو باشد. احمدی در پایان تاکید کرد که تاکنون پاسخی از این وزارتخانه برای قانع کردن نمایندگان مجلس ارائه نشده است.

امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همین مورد بیان کرد که ما در حال آماده‌سازی مستندات هستیم و به زودی پاسخ نمایندگان مجلس را خواهیم داد.

همچنین محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مجدد هیوندای در ایران و عدم توجه به انجام تعهدات قبلی این شرکت کره‌ای در قبال خودروسازان راین گفت:

شرکت خودروسازان راین می‌تواند در راستای ضرر و زیانی که در جریان بدقولی هیوندای به این شرکت وارد شده، به کمیسیون اصل 90 شکایت کند و شکایت آن‌ها نیز قطعا قابل پیگیری خواهد بود. از آنجایی که شرکت هیوندای با ترک ایران، موجب ضرر و زیان به شرکت خودروسازان راین شده و اکنون در بازگشت دوباره، با شرکت دیگری قرارداد همکاری امضا کرده، قطعا همکاری جدید بر خلاف قوانین بوده و قابل پیگیری است.

وی در ادامه متذکر شد که در صورت اثبات این مساله، قرارداد همکاری هیوندای با کرمان موتور قانونی نخواهد بود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به این مساله ورود خواهد کرد. شرکت هیوندای هم باید به منظور جلب رضایت شریک سابق خود به خودروسازان راین غرامت پرداخت کند و یا مجددا با این شرکت به فعالیت بپردازد.

هیوندای در ایران

فعالیت مجدد هیوندای در ایران بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

منصوری در پایان تاکید کرد که حضور خودروسازان بزرگ در رشد صنعت خودروی ایران تاثیر‌گذار است، اما همکاری اخیر هیوندای با کرمان موتور بر خلاف سیاست‌های دولت و اقتصاد مقاومتی بوده و هیچ‌‌گونه انتقال تکنولوژی در این همکاری صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل این موضوع نیز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

محصولات شرکت هیوندای در ایران با خودروسازان راین مطرح شد. تقریبا 13 سال پیش، قرارداد میان راین و هیوندای با موضوع تولید محصولات به صورت سی‌کی‌دی امضا شد و اینک پس از 13 سال، قرارداد جدید با کرمان موتور به صورت دی‌کی‌دی است و این به معنای بازگشت به نقطه‌ی اول. انتظار می‌رفت که شرکت هیوندای با دست پرتری به ایران بازگردد اما فعلا باید منتظر ماند و دید که نتیجه‌ی بررسی‌های وزارت صنعت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس به کجا خواهد رسید.