باتری های نسوز

ایمنی بیشتر گوشی های هوشمند با باتری های نسوز لیتیوم یونی

با پیشرفت تکنولوژی و تولید گوشی های قدرتمندتر، نیاز به افزایش ظرفیت باتری‌ها هم به خوبی احساس می‌شود. هرچند، در سال‌های اخیر شاهد گزارش‌های مختلفی مبنی بر آتش گرفتن یا منفجر شدن باتری گوشی های هوشمند یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگری بودیم که موضوع ایمن بودن آنها را زیر سوال می‌برد. اما چگونه باید این مشکل را حل کرد؟ شاید استفاده از باتری های نسوز راه مناسبی باشد.

نباید کمپانی سامسونگ و مشکلات مربوط به گلکسی نوت 7 (Samsung Galaxy Note 7) را فراموش کنیم. سال گذشته پرچمدار قدرتمند کره‌ای‌ها با امیدهای بسیار روانه بازار شد تا باز هم فروشی بی‌نظیر برای آنها رقم بخورد. اما انتشار گزارش‌های مختلفی از منفجر شدن باتری دستگاه، سبب فراخوانی و توقف کامل تولید این گوشی هوشمند شد. به‌نظر انفجار نوت 7 زنگ خطر را برای دیگر شرکت‌ها به صدا درآورده است.

اخیرا محققان دانشگاه استنفورد (Stanford University) موفق به توسعه باتری های نسوز لیتیوم یونی همراه با یک خاموش‌کننده آتش داخلی شده‌اند که از منفجر شدن باتری جلوگیری می‌کند. هرچند چنین ایده‌ای جدید نیست و پیشتر نیز شاهد تولید باتری‌های مشابه بوده‌ایم، اما عملکرد ضعیف آنها مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت. اما به‌گفته رهبر اصلی این پروژه، پروفسور یی کوی (Yi Cui)، کارایی این باتری های نسوز همانند دیگر باتری‌ها خواهد بود.

باتری های نسوز

باتری های نسوز جدید در عرض 0.4 ثانیه آتش را مهار می‌کنند

در این باتری‌های جدید تفکیک‌کننده‌ای از جنس میکروفیبرهای پلیمر، بخش‌های مثبت و منفی الکترودها را از یکدیگر جدا می‌کند و اگر دمای باتری به 150 درجه سلسیوس برسد، این پوسته پلیمری آب شده و ماده تریفنیل فسفات که در برابر شعله و آتش مقاوم است، از آن خارج می‌شود. به‌گفته محققان، چنین روشی می‌تواند عرض 0.4 ثانیه آتش را مهار کند.

اگرچه هنوز نمی‌توان به این روش اعتماد کرد و هنوز راه زیادی تا به‌کارگیری آن در باتری های یون-لیتیومی باقی مانده است، اما چنین دستاوردی تلاش دانشمندان برای حل مشکل آتش گرفتن باتری‌ها را نشان می‌دهد و شاید در آینده نزدیک، روش‌های بهتر و بیشتری در این زمینه معرفی شود.

با این‌حال دیگر سازندگان نیز برای افزایش ایمنی محصولات، راه‌های مخصوص خود را دارند. اخیرا هم شرکت ال جی اعلام کرده که به‌لطف وجود لوله‌های مسی انتقال حرارت، پرچمدار آینده آنها یعنی جی 6 (LG G6) مشکلات داغ شدن بیش از حد باتری را نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*