کاهش سطح یخ دریا

سطح یخ دریا به کمترین میزان خود در طول هزاران سال گذشته رسید!

امسال آب و هوای جهان مشکل جدی و نگران کننده دیگری را به خود می‌بیند:‌ سطح یخ دریا در حال حاضر به کمترین میزان خود رسیده و از این حیث رکورددار شده است. مطالعات جدید از سوی مرکز داده‌های برف و یخ ایالات متحده در کلرادو نشان می‌دهد که زمستان امسال مطابق سال های گذشته پیش نرفته است، اگر چه آن را نمی‌توانیم به طور کلی به گردن گرمایش جهانی بیندازیم.

در اینجا مبحثی است که اشاره می‌کند دمای کره زمین نسبت به قرن گذشته یک درجه افزایش داشته است که همین قضیه باعث شده در طول چند دهه گذشته، سطح یخ دریا به شدت کاهش پیدا کند. محققین در ماه دسامبر گذشته بخش عظیمی از ورقه یخ غرب قطب جنوب را به حالت شکسته و جداشده پیدا کردند. این تکه یخ جدایی طلب سال گذشته از یک بخش مربعی شکل 400 کیلومتری در جزیره پاین (Pine Island) جدا شد.

کاهش باد، عاملی اصلی کاهش سطح یخ دریا

با این حال، یک اتفاق جوی عجیب و غریب نیز ممکن است به کوچکتر شدن یخ ها در این سال کمک کرده باشد. محققین متوجه کاهش در مقدار باد قطب شمال در ماه نوامبر شده‌اند، که به نوبه خود اجازه می‌دهد هوا نسبتا گرم‌تر شده و در نتیجه مانع از شکل گیری یخ در نزدیکی قطب شمال شود.

سرمای بیش از حد زمستان امسال به جهت رانده شدن سرما از قطب شمال است

چه چیز بیشتر از این می‌تواند موثر باشد؟ هوای گرم نشسته در قطب شمال باعث بیرون راندن هوای سرد شده و همین دلیلیست که بخش هایی از اروپا و آسیا زمستان امسال را سردتر از سال‌های گذشته سپری کردند. به گزارش جان ترنر (John Turner) دانشمند بریتانیایی، این ماه بسیار استثنایی بوده است. تغییراتی کوچک در باد می‌تواند تاثیر زیادی بر روی یخ دریا داشته باشد. محققین اشاره کرده‌اند که شکل گیری یخ در قطب شمال ممکن است باعث شود تا سطح یخ دریا در سال‌های آینده دوباره به حالت طبیعی خود بازگردد، اما به طور کلی این کاهش در سطح یخ‌ها عاملی خطرناک هشداردهنده برای بشریت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*