میکروب ها در مریخ

دانشمندان احتمال زندگی میکروب ها در مریخ را تایید کردند

دانشمندان زیست‌شناسی دانشگاه آرکانزاس در فایتویل (Fayetteville) پس از یک سال آزمایش و تحقیق به این نتیجه رسیدند که میکروب‌ها می‌توانند در شرایط سخت محیطی سیاره مریخ زندگی کنند. البته شاید کشف میکروب ها در مریخ از اثبات زندگی مریخی‌ها در سیاره‌ی سرخ اهمیت کمتری داشته باشد اما همین موضوع، هر چقدر هم که کوچک باشد می‌تواند منجر به کشف حیات در این سیاره شود.

دانشمندان دانشگاه آرکانزاس در انجام این مطالعه موفق به کشف متان در مریخ شدند؛ بیشتر متان موجود در زمین توسط موجودات زنده تولید می‌شوند و ربکا میکول (Rebecca Mickol)، رهبر تیم تحقیقاتی نیز می‌‌گوید که این امر می‌تواند در مورد مریخ نیز صحت داشته باشد.

گروهی از ریزجانداران به نام متانوژن (Methanogen) در باتلاق‌ها و روده‌ی حیوانات و احشام وجود دارد. متانوژن‌ها بدون نیاز به اکسیژن یا فتوسنتز زندگی می‌کنند و به همین دلیل بهترین راه برای زندگی آن‌ها در مریخ این است که در برابر اشعه‌های پرانرژی و شدید فرابفنش موجود در سیاره‌ی سرخ محافظت شوند.

میکروب ها در مریخ

احتمال زندگی میکروب ها در مریخ تنها از طریق نمونه‌سازی تایید شده است

تا زمانی که حیواناتی مانند گاوها را برای یک آزمایش به مریخ نبریم، محققان میکروب‌های رشد کرده را در شیشه‌هایی همراه با مایعات آزمایش خواهند کرد که می‌تواند برای مدت زمان زیادی در سطح زیرین مریخ قرار داشته باشد. آن‌ها همچنین در هر یک از این شیشه‌های آزمایشی، شرایط جوی همراه با فشار کم اتمسفر را شبیه‌سازی کرده‌اند. علاوه بر این، دانشمندان این لوله‌های آزمایش را برای شبیه سازی هرچه بهتر به دمای بسیار پایینی رسانده‌اند.

پس از یک سال آزمایش بر روی چهار گونه‌ی مختلف، دانشمندان دریافتند که همه‌ی آن‌ها موفق به زنده ماندن در شرایط سخت به مدت 3 تا 21 روز هستند. ربکا میکول همچنین عنوان کرد که احتمال دارد متان موجود در مریخ حاصل آتشفشان‌ها و عوامل دیگر باشد و این مطالعه تنها به بررسی احتمال حیات میکروب‌ها یا ریزجانداران در سراسر جهان هستی می‌پردازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*