سیاره فراخورشیدی

تماشا کنید: گردش چهار سیاره فراخورشیدی اطراف ستاره خود

اگر خبرهای مربوط به سیارات فراخورشیدی را دنبال کرده باشید، احتمالا بارها خوانده‌اید که اکثریت‌شان به روش‌های غیرمستقیم کشف می‌شوند که روش گذر و روش سرعت شعاعی از مهمترین آنها هستند. اما مدتی است که روش تصویربرداری مستقیم نیز پیشرفت‌های زیادی کرده و در آینده شاهد خبرهای بیشتری از آن خواهیم بود. در ادامه مجموعه رصدهای مستقیم ثبت شده از چهار سیاره فراخورشیدی را مشاهده خواهید کرد که حرکت شگفت‌انگیز این سیارات را به دور ستاره میزبانشان نشان می‌دهد.

واحد نجومی مقیاس فاصله بوده که هر واحد آن معادل میانگین فاصله زمین تا خورشید است.
سیستم سیاره‌ای HR 8799 در فاصله 129 سال نوری از ما قرار داشته و با سنی در حدود 30 میلیون سال، بسیار جوان محسوب می‌شود. چهار سیاره بزرگ که هر یک چندین برابر مشتری جرم دارند، در فواصلی بین 15 تا 68 واحد نجومی، به دور ستاره مرکزی‌شان در چرخش هستند.

این ویدیو که مجموعه‌ای از رصدهای طولانی در هفت سال پیاپی از این سیستم است، نه تنها شگفت‌انگیز است، که دانشمندان را در رزونانسی بودن دوره تناوب این سیارات مطمئن می‌کند. یعنی اینکه دوره تناوب سیاره دورتر، مضرب صحیحی از دوره تناوب سیاره نزدیکتر می‌باشد. در منظومه‌های این چنینی، این نسبت می‌تواند دو به یک، چهار به یک و حتی بیشتر باشد.

سیاره فراخورشیدی

در این فایل GIF مجموعه رصدها از این چهار سیاره فراخورشیدی کنار هم قرار گرفته‌اند. با پوشاندن نور ستاره مرکزی، می‌توان به زیبایی، حرکت سیارات به دور مرکز تصویر را مشاهده کرد.

یک بار گردش نزدیک‌ترین سیاره این مجموعه به دور ستاره‌اش، 45 سال و گردش دورترین سیاره 400 سال طول می‌کشد. دیسک پیش‌سیاره‌ای موجود در این سیستم نیز، از جمله پرجرم‌ترین موارد در نوع خودش بوده که تا کنون کشف شده است.

مورد جالب توجه دیگر، نوع تحول این منظومه سیاره‌ای است که می‌تواند دریچه‌ای برای درک بهتر تحول گذشته منظومه شمسی خودمان باشد. یک از تئوری‌های موجود این است که سیارات غول گازی، در فواصل دور از ستاره شکل گرفته و به تدریج به نواحی درونی مهاجرت می‌کنند. این اتفاقی است که احتمالا برای منظومه خورشیدی خودمان افتاده و شاید روزی برای سیستم HR 8799 نیز بیفتد.

تصاویری که به صورت ویدیو درآمده‌اند، توسط رصدخانه جمینی در شیلی ثبت شده‌اند. باید منتظر تلسکوپ‌های چون جیمزوب باشیم تا در آینده‌ای نزدیک، تصاویر مستقیم بیشتری از سیارات فراخورشیدی تهیه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*