وجود قابلیتی در مرورگر کروم 56 که می‌توانست تمام کاربران اینترنت را به دردسر بیاندازد!

وجود قابلیتی در مرورگر کروم 56 که می‌توانست تمام کاربران اینترنت را به دردسر بیاندازد!

نرم افزارهای اینترنتی برخلاف دیگر انواع اپلیکیشن‌ ها، توسط هزاران و میلیون‌ها کاربر به طور روزانه و در تمام ساعات شبانه‌روز استفاده می‌شوند و اگر سازندگان این نرم افزارها به طور دقیق عمل نکنند و خلل‌های در عملکرد برنامه وجود داشته باشد، ممکن است که به یک‌باره و بعد از عرضه‌ی یک نسخه‌ی جدید از آن نرم افزار، سراسر کاربران در تمام جهان به مشکل برخورد کنند؛ این دقیقا همان اتفاقی است که ممکن بود در مرورگر کروم 56 (Chrome 56) رخ دهد که البته خو‌ش‌بختانه گوگل به موقع جلوی آن را گرفت!

مرورگر کروم 56 که هفته‌ی گذشته در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار گرفت، دارای قابلیت جدیدی بوده است که ممکن بود برای تمام کاربران این مرورگر باعث دردسر بشود. به گزارش گیزمودو و به نقل از ساموئل رید (Samuel Reed)، یکی از توسعه‌دهندگان وب برجسته، گوگل در این نسخه به دنبال عملی کردن ایده‌ای در رابطه با توقف عملکرد تب‌های قرار گرفته در پس زمینه (تب‌هایی که برای مدتی مورد استفاده‌ی کاربر قرار نگرفته‌اند) را داشته است.

ایده‌ی گوگل برای مرورگر کروم 56 این بوده است که برای هر تب قرار گرفته در پس‌زمینه، یک بودجه تعیین شود تا زمانی که آن تب در بک گراند به سقف بودجه‌ی مورد نظر می‌رسد، جلوی عملکرد آن گرفته شود. این مورد علاوه بر این که به عملکرد سریع‌تر مرورگر منجر می‌شود، می‌تواند در دیوایس‌های قابل حمل نظیر لپ تاپ‌ها نیز باعث کاهش چشم‌گیر مصرف باتری شود.

البته گویا یک نکته‌ی مهم در زمینه‌ی این قابلیت جدید گوگل کروم نادیده گرفته شده است که ساموئل رید در ادامه آن را توضیح می‌دهد:

در حالت کلی این قابلیت، چیز خوبی است و سازندگان نرم افزارهای مرور وب باید در رابطه با عمر باتری و کمک به کاربران برای حفظ آن تلاش کنند. اما حقیقتی که در مرورگر کروم 56 نادیده گرفته شده است، این است که این مرورگر دیگر تنها یک رابط برای خواندن محتوا نیست و در واقع از آن به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های نرم افزاری جهان استفاده می‌شود و این تغییر ممکن است که دنیای وب را از کار بیاندازد.

البته خوش‌خبتانه مهندسان نرم افزاری گوگل توانسته‌اند به موقع این موضوع را شناسایی کنند و جلوی آن را بگیرند. در واقع قبل از این که مرورگر کروم 56 به دست میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان برسد و کامپیوترها و دیوایس‌های آنها را از کار بیاندازد، گوگل این اشکال را رفع کرده و طی یک بیانیه‌ی رسمی، موضوع را شرح داده است:

متاسفانه اجرا و پیاده‌سازی این قابلیت باعث محدودسازی و ایجاد مشکل با پروتکل‌های وب سوکت (WebSocket) می‌شود. به همین دلیل ما این قابلیت جدید را در مرورگر کروم 56 عرضه نخواهیم کرد. برنامه‌ی فعلی ما این است که قابلیت محدودسازی عملکرد تب‌های داخل پس‌زمینه که از طریق یک تایمر برای اندازه‌گیری بودجه‌ی تعیین شده برای آنها انجام می‌گیرد را برای صفحاتی که دارای کانکشن فعال هستند (webrtc، وب سوکت و رویدادهایی که ارسال آنها از سوی سرور انجام شده است) غیر فعال کنیم. عرضه‌ی این قابلیت در ورژن ۵۷ اتفاق خواهد افتاد؛ البته اطلاع‌رسانی دقیق‌تر در این باره در آینده صورت خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*