آیپد دیگر محبوبیت گذشته را ندارد ، اما چرا ؟!

اپل سه‌شنبهٔ هفتهٔ گذشته اعلام کرد در چهارماهه دوم امسال ۱۳.۳میلیون دستگاه آیپد فروخته که از زمان مشابه در سال قبل بیش از ۹درصد کاهش داشته است. فروش آیپد در چهارماهه اول سال نیز روند نزولی داشت و با ٪۱۶ کاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۱۶.۴ میلیون دستگاه رسید.

درحالی‌که فروش آیپد روند نزولی دارد، فروش آیفون با روند صعودی همراه است. اپل در چهارماهه دوم سال مقدار بسیار زیاد ۳۵.۲ میلیون دستگاه آیفون فروخته که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ٪۱۳ افزایش داشته است. البته این مقدار می‌توانست بیشتر از این باشد چون زمان عرضهٔ آیفون جدید نزدیک است و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند چند ماه دیگر صبر کنند.

apple-ipad-mini

ولی چرا فروش آیپد روند نزولی پیداکرده درصورتی‌که آیفون فروش بسیار بالایی دارد و روزبه‌روز بیشتر می‌فروشد؟

یکی از دلایل کاهش فروش آیپد قیمت بسیار بالای آن است. ارزان‌ترین آیپد حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد و قیمت iPad Air با حافظه ۱۲۸GB و قابلیت استفاده از سیم‌کارت به حدود ۱۰۰۰ دلار می‌رسد. ارزان‌ترین آیپد مینی نیز حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد.

این در حالی است که با کمتر از ۲۰۰ دلار می‌توان یک تبلت اندروید مناسب خرید. تبلت‌های Amazon Kindle Fire HDX و Google Nexus 7 که ازنظر وب‌سایت CNET بهترین تبلت‌های اندروید هستند حدود ۲۳۰ دلار قیمت دارند. حتی تبلت ۱۰ اینچی سامسونگ که دارای صفحهٔ هم‌اندازه با آیپد است حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد.

tabletcomparison

تبلت‌های اندروید آن‌قدر ارزان‌قیمت هستند که بسیاری از افرادی که گوشی موبایل با قرارداد دوساله از اپراتورهایی مثل Verizon می‌خرند یک تبلت اندروید هدیه می‌گیرند.

چرا کاربران باید بیشتر از ۴۰۰ دلار برای آیپد پول بدهند درصورتی‌که شرکت‌هایی مثل Lenovo, Asus, Samsung, Amazon و شرکت‌های چینی که حتی اسمشان را نشنیده‌ایم تبلت‌های فوق‌العاده ارزان‌تری تولید می‌کنند؟

موسسه تحقیقات تکنولوژی IDC می‌گوید میانگین قیمت تبلت در ایالات‌متحدهٔ آمریکا از ۴۷۶ دلار در چهارماهه اول سال ۲۰۱۲ به ۳۷۸ دلار در چهارماهه اول سال ۲۰۱۴ کاهش‌یافته است.

Tero Kuittinen یکی از مدیران موسسه مشاوره Frank N. Magid می‌گوید اپل نمی‌خواهد قیمت آیپد را پایین بیاورد. حتی ترجیح می‌دهد فروشش کم شود ولی وارد رقابت در قیمت با دیگر تبلت‌ها نمی‌شود.

قیمت بالا تنها دلیل کاهش فروش آیپد نیست. چون آیفون نیز گران است ولی اپل می‌تواند تعداد بسیار زیادی از آن را به قیمت بالا بفروشد. کاهش فروش آیپد در برابر فروش روزافزون آیفون احتمالاً به این دلیل است که مردم گوشی‌هایشان را بیشتر از تبلت‌هایشان عوض می‌کنند. آیپدی که سه سال پیش خریداری‌شده برای کارهایی مثل وب‌گردی، خرید اینترنتی، خواندن اخبار و بازی کردن خوب است ولی گوشی سه سال پیش کند، قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.

APPLE_IPAD_101761f

Jan Dawson تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی Jackdaw می‌گوید افرادی که آیپد دارند احتیاجی نمی‌بینند که آیپد جدید بخرند. تعداد افرادی که آیپد دارند رو به رشد است ولی تعداد افرادی که آیپد دوم یا سومشان را می‌خرند زیاد نیست.

طبیعی است که طبق گفتهٔ تیم کوک، بیشتر آیپدهایی که اپل در چهارماهه اخیر سال ۲۰۱۴ فروخته به کسانی بوده است که برای بار اول آیپد می‌خریدند.

باید توجه داشته باشیم که گوشی موبایل یک وسیلهٔ شخصی است ولی ممکن است چند نفر از یک تبلت مشترک استفاده کنند. برای مثال احتیاج نیست در یک خانواده هر نفر یک تبلت داشته باشد، درصورتی‌که هر نفر یک گوشی موبایل جداگانه دارد. حتی اگر والدین برای بازی بچه‌ها تبلت جداگانه بخرند به‌احتمال‌زیاد یک تبلت ارزان‌قیمت می‌خرند نه گران‌ترین تبلت را.

ipad_610x318

علاوه بر این در برخی نقاط جهان مردم می‌توانند برای خرید گوشی موبایل جدید از قراردادهای چندسالهٔ اپراتورها استفاده کنند و گوشی جدید را به قیمت ناچیز و یا حتی مجانی دریافت کنند.

خبر کاهش فروش آیپد در حالی منتشر می‌شود که سرمایه‌گذاران منتظر عرضهٔ دستگاه‌های جدید از سوی اپل هستند. گفته‌شده اپل در پاییز امسال آیفون ۶ را با صفحهٔ بزرگ‌تر از قبل عرضه خواهد کرد. ساعت هوشمند Apple iWatch نیز احتمالاً تا پایان امسال عرضه خواهد شد. از سه سال گذشته که تیم کوک در سمت مدیرعاملی اپل است، iWatch اولین دستگاهی خواهد بود که این شرکت در یک گروه کاملاً جدید تولید می‌کند.

البته کاهش فروش آیپد در جهان به معنای سقوط اقتصادی اپل نیست. ظاهراً سرمایه‌گذاران نیز اهمیت چندانی به کاهش فروش آیپد نمی‌دهند. چون ارزش سهام اپل روز چهارشنبه ٪۲.۶ افزایش یافت.

اگر اپل بتواند در مدل بعدی آیپد قابلیت‌های جالب و جدیدی قرار دهد که تفاوت زیادی بین مدل جدید و قدیمی ایجاد شود، احتمالاً شاهد جهشی در فروش آن خواهیم بود. به‌طوری‌که دارندگان مدل‌های قبلی نیز ترغیب به خریداری مدل جدید شوند.

JAPAN-US-IT-TABLET-APPLE-IPAD

بااینکه فروش آیپد مجموعاً روند کاهشی را طی می‌کند، تیم کوک از افزایش فروش آیپد در بازارهای درحال‌توسعه سخن می‌گوید. این افزایش ٪۵۱ در چین، ٪۴۵ در هند و ٪۶۴ در خاورمیانه بوده است. او همچنین ادعا می‌کند همکاری جدید و جنجالی اپل با IBM که به تولید آیپدهای قدرتمند و مجهز به برنامه‌های سازمانی می‌شود، باعث افزایش نفوذ آیپد در جهان خواهد بود.

منبع : huffingtonpost

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آیپد عالیه اما وقتی اینقد گرونه که من میتونم با اون پول یه تبلت آندرویدی بگیرم وبا ته مانده ش یه گوشی بخرم