آيا Svchost.exe ويروس است؟

بسیاری از کاربران بارها و بارها پردازش Svchost.exe را در لیست Processهای تَسک منیجر دیده‌اند ولی نمی‌دانند که واقعاً چه ماهیتی دارد.خيلي ها فکر مي کنند که آن ويروس است و خيلي هاي ديگر هم بي اهميت از کنار آن مي گذرند.اگر مي خواهيد بدانيد Svchost.exe چيست و چه کاري انجام مي دهد در ادامه مطلب با گجت نيوز همراه باشيد.

Svchost.exe یکی از فایل‌های سیستم عامل ویندوز است که به ویندوز اجازه‌ی اجرای سایر نرم‌افزارها را می‌دهد. بسیاری از پردازش‌های ویندوز از طریق DLLها انجام می‌شود. DLL یا Dynamic Linked Library فایل‌هایی هستند که به خودی خود نمی‌توانند اجرا شوند و برای اجرا شدن به یک پردازش نیاز دارند. برنامه‌ای که این فایل‌ها را اجرا می‌کند Svchost است، در واقع Svchost پلی است برای اجرای Dllها.

اجرای همزمان دسته ای از Svchost ها در ویندوز

در تصویر فوق می‌بینید که Svchost یک Host (میزبان) برای Dllها معرفی شده است. چند پردازش به نام Svchost به صورت هم‌زمان در سیستم عامل فعال است، هر یک کار خاصی انجام می‌دهد. گاهی پیش می‌آید که نیاز داریم حافظه‌ی RAM سیستم را خالی کنیم و یا بار CPU را کم کنیم، ممکن است ویروسی از طریق یکی از Svchostها مشغول فعالیت باشد و بخواهیم آن مورد خاص را شناسایی کنیم، در این مواقع چه باید کرد؟

نرم‌افزاری نیاز داریم که به راحتی به ما بگوید هر یک از پردازش‌ها در حال انجام چه کاری است؟ Process Explorer یکی از کامل‌ترین گزینه‌هاست و البته کمی پیچیده است. پاسخ ساده‌تر Svchost Viewer است، این نرم‌افزار اطلاعات خوبی در مورد Svchostها به ما می‌دهد و چندان پیچیده هم نیست.

برای استفاده از آن به .Net Framework نسخه‌ی ۲ یا جدیدتر نیاز داریم. نیازی به نصب نیست، به سادگی می‌توان آن را اجرا کرد. حجم بسیار کمی هم دارد، تنها ۴۰ کیلوبایت! پس از اجرا کمی صبر کنید تا اطلاعات جمع‌آوری شود.

جزئیات فعالیت Svchostها در ویندوز

پنل سمت چپی تک‌تک Svchostها را لیست می‌کند و در سمت راست توضیحات و جزئیاتی در مورد هر یک نمایش داده می‌شود. در منو امکاناتی مثل توقف فرآیند و گزینه‌ای برای ایجاد یک گزارش متنی از فرآیند وجود دارد.

Svchost Viewer نرم‌افزار ساده‌ای است و نیاز به یادگیری و توضیحات خاصی ندارد.

دانلود نرم افزار Svchost Viewer با لینک مستقیم از سرور گجت نیوز

 

دانلود آخرین نسخه Microsoft .Net Frame Work از سایت مایکروسافت

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*