سیاهچاله

تلسکوپ افق های نو آماده گرفتن اولین تصویر از سیاهچاله ها

تلسکوپ افق‌های نو، آماده تصویربرداری از سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری به نام *Sagittarius A است. تلسکوپ افق‌های نو یا EHT، در واقع آرایه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی است که در کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند. آرایه تلسکوپی میلی‌متری / زیرمیلی‌متری آتاکاما در شیلی نیز جزو همین مجموعه است.

با استفاده از تکنیک تداخل‌سنجی، گروه EHT، تمامی رصدخانه‌های رادیویی موجود را به یک رصدخانه بسیار بزرگ تبدیل می‌کند. رصدخانه و تلسکوپی که اندازه آن، با عرض کره زمین برابری می‌کند! رسیدن به چنین ابعادی برای رصد *Sgr A مورد نیاز بود، چرا که این جرم در آسمان اندازه‌ای فوق‌العاده کوچک دارد. با اینکه تخمین‌ها نشان می‌دهد جرم آن 20 میلیون برابر جرم خورشید است، اندازه‌اش بیشتر از 20 میلیون کیلومتر نیست و در فاصله 26 هزار سال نوری نیز قرار دارد.

دیدن این جرم، همانند رصد یک عدد DVD از زمین است که بر روی سطح ماه قرار داده شده است.

برای آماده‌سازی رصدخانه‌های شرکت کننده در این پروژه، تیم EHT، تمامی آنها را با ساعت‌های اتمی و فضای بسیار وسیعی برای ذخیره‌سازی داده‌ها، مجهز کرده است. فضایی که با ظرفیت 10 هزار لپ تاپ شخصی برابری می‌کند. درنهایت تمامی این داده‌ها به رصدخانه Haystack دانشگاه MIT فرستاده خواهد شد تا کار تحلیل آنها آغاز شود.

محققان این پروژه می‌گویند که برای مشاهده اولین تصویر یک سیاهچاله ، تا آغاز سال 2018 زمان لازم است. چیزی که در نهایت بدست خواهد آمد مشابه شبیه‌سازی‌هایی است که سال گذشته بدست آمده است.

سیاهچاله

دو تصویر شبیه‌سازی شده از سیاهچاله مرکزی کهکشان و مواد اطرافش که به درون قرص تاریک سیاهچاله فرو می‌ریزند.

طبق پیش‌بینی نظریه نسبیت عام انیشتین، چیزی که مشاهده خواهد شد، هلالی از نور است که قرصی تاریک را احاطه کرده است. این نور از گازها و غبارهایی ساطع می‌شود که در راه بلعیده‌شدن توسط سیاهچاله قرار دارند. اما هنوز وارد افق رویداد سیاهچاله نشده‌اند. اما چه خواهد شد اگر چیزی متفاوت با این تصوری که داریم را مشاهده کنیم؟

Sheperd Doeleman سرپرست اصلی تیم EHT می‌گوید:

ایده جالبی نیست که برخلاف نظریه انیشتین فکر کنیم. اما اگر مشاهده ما با آنچه که انتظار داریم مشاهد کنیم، تفاوت داشته باشد، آنگاه بایستی به فکر بازبینی در نظریه گرانش باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*