اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

7 ابزار اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش و کنترل از راه دور کامپیوتر

شاید تاکنون برایتان پیش‌آمده که خواسته باشید صفحه‌نمایش کامپیوترتان را با یکی از دوستانتان که در زمینه کامپیوتر تخصص دارد به اشتراک بگذارید تا برایتان عیب‌یابی کند و یا بخواهید فیلمی که در کامپیوتر شخصیتان ذخیره کردید را در تبلت خود تماشا کنید. در گذشته این کار تقریباً غیرممکن بود اما امروزه نرم افزارهای زیادی برای کنترل از راه دور سیستم‌ها و به اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش در دسترس ما قرارگرفته اند. در ادامه به معرفی و مقایسه هفت نرم افزار کاربردی و قدرتمند در این زمینه می‌پردازیم.

7 ابزار اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش و کنترل از راه دور

1. TeamViewer

نرم افزار TeamViewer شناخته‌شده‌ترین و باسابقه‌ترین برنامه از بین نرم افزارهای شبیه خود است. این نرم افزار با بیش از ده سال سابقه و تعداد زیادی کاربر وفادار، علاوه بر اشتراک‌گذاری و ریموت صفحات نمایش، امکان اشتراک فایل بین دستگاه‌های متصل و برگزاری وب کنفرانس و جلسات گروهی را نیز فراهم می‌کند.

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

برای برقراری ارتباط در حالت پیش‌فرض، TeamViewer از شما یک کد PIN می‌خواهد. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید با اعمال تنظیمات خاص امکان اتصال با یک کلیک را داشته باشید.

امکان برگزاری جلسات گروهی این نرم افزار ویژگی منحصربه‌فرد آن در میان رقبایش است که به لطف آن امکان خارج کردن جلسات از حالت یک‌طرفه وجود دارد.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: مناسب برای جلسات گروهی، کنفرانس‌ها و دسترسی از راه دور

2. Chrome Remote Desktop

اگر به دنبال راهی سریع و بدون دردسر برای نشان دادن صفحه‌نمایش کامپیوتر خود در دستگاه‌های دیگر هستید، افزونه Chrome Remote Desktop بهترین گزینه برای شماست. برای استفاده از این برنامه که تنها برای اتصال دو دستگاه به هم طراحی‌شده، مرورگر گوگل کروم باید بر روی هر دو دستگاه را نصب‌شده باشد. پس از نصب این افزونه بر مرورگر خود و مرورگر دستگاهی که قصد اتصال به آن را دارید، در عرض چند ثانیه امکان اتصال برای شما فراهم می‌شود.

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

این نرم افزار که از امکان اتصال دائم برای بازه‌های بلند زمانی هم پشتیبانی می‌کند، بیشتر برای راحت‌تر کردن امکان عیب‌یابی (Troubleshooting) توسط سایر کاربران طراحی شده و تنظیمات پیچیده‌ای ندارد.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: مناسب برای عیب‌یابی سریع در دستگاه‌های دیگر

3. Microsoft Remote Desktop

Microsoft Remote Desktop از ابزارهای بومی ویندوز برای به اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش است که از سرویس RDP (Remote Desktop Protocol) برای این منظور استفاده می‌کند. این ابزار امکان اتصال دستگاه‌هایی را که از نسخه pro سیستم‌عامل ویندوز و یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنند، فراهم می‌آورد اما نسخه های Home ویندوز قادر به استفاده از این امکان نیستند.

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

استفاده از این ابزار ویندوز کار ساده‌ای نیست و تنظیمات آن کاربران تازه‌کار را سردرگم می‌کند. Microsoft Remote Desktop برای کاربردهای تخصصی و اداری طراحی‌شده و با استفاده از آدرس IP کامپیوتری که قصد اتصال به آن را دارد، امکان اتصال را فراهم می‌کند.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: مناسب برای کاربردهای اداری در مقیاس کوچک

4. Splashtop

شماره چهار در لیست ما Splashtop است که دارای دو حالت شبکه خانگی و دسترسی از راه دور است؛ نوع دوم ذکرشده مجانی نیست. این برنامه برای استفاده در منزل و برقراری اتصال از طریق شبکه خانگی بسیار مناسب است.

Splashtop برای انتقال تصاویر ویدیویی در فواصل کوتاه بهترین گزینه است چون تصویری بدون تأخیر و صدایی شفاف را برای آن دسته از کاربرانی فراهم می‌کند که می‌خواهند با استفاده از تبلت یا دیوایس های مشابه به فایل‌های تصویری که روی کامپیوترشان ذخیره‌شده دسترسی داشته باشند.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: مناسب برای اتصال تبلت به ویندوز در شبکه خانگی

5. AeroAdmin

توسعه‌دهندگان برنامه AeroAdmin از برنامه TeamViewer الهام گرفته‌اند و علاوه بر کپی‌برداری از رابط کاربری TeamViewer، امکانات مشابهی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ با این تفاوت که نرم افزار AeroAdmin نیازی به نصب ندارد. کاربران علاقه‌مند می‌توانند یک فایل EXE با حجم دو مگابایت را دانلود کرده و پس از طی مراحلی با استفاده از IP آدرس و یا گذرواژه تولیدشده توسط نرم افزار به دستگاه یا دستگاه‌های موردنظر متصل شوند.

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

همچنین، این نرم افزار امکان دسترسی بدون مراقبت (Unattended access) را فراهم می‌کند؛ به این صورت که شما را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به تائید کاربری که در حال استفاده از کامپیوتر شخصیان است، به آن دسترسی داشته باشید.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: کنترل از راه دور سریع و راحت

6. Seecreen

Seecreen رقیب اصلی AeroAdmin محسوب می‌شود و به‌جز تفاوت در حجم فایل نرم افزار و رابط کاربری، تفاوت چندانی با AeroAdmin ندارد. کاربر پس از دانلود و اجرا یک فایل 500 کیلوبایتی که به زبان Java نوشته‌شده است، می‌تواند دقیقاً از امکانات نرم افزار AeroAdmin، یعنی تماس صوتی از طریق اینترنت (VoIP Call)، انتقال فایل، مدیریت حساب‌های چند کاربره و کنترل بدون مراقبت بهره ببرد.

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

Seecreen نسبت به AeroAdmin ظاهری کمتر آراسته دارد اما برای کاربرانی که به دنبال راهی سریع برای به اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش خود هستند به همان اندازه سودمند است.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: اشتراک‌گذاری سریع نمایشگر به همراه ویژگی‌های کاربردی دیگر

7. Lite Manager

آخرین مورد در این لیست Lite Manager است. Lite Manager به نسبت شش مورد قبلی کمتر شناخته‌شده است؛ درحالی‌که در ورژن مجانی آن قابلیت‌های کاربردی فراوانی علاوه بر قابلیت انتقال فایل و چت کردن وجود دارد. قابلیت‌هایی ازجمله:

  • یکپارچه‌سازی RDP
  • فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش
  • نصب نرم افزار اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش از راه دور
  • نگاشت شبکه (Network mapping)
  • فیلتر کردن IP
  • ویرایش در رجیستری
  • اتصال آبشاری
  • قابلیت اتصال حداکثری 30 کامپیوتر به هم

اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش

همچنین، با پرداخت ده دلار شما می‌توانید از ورژن کامل این برنامه استفاده کنید؛ البته این ورژن طرفداران زیادی ندارد.

نقطه قوت در مقایسه با رقبا: دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته موجود در نرم افزارهای رقیب بدون پرداخت هزینه

کاربران مراقب سوء استفاده‌ها باشند؛

نرم افزارهایی که امکان اشتراک‌ گذاری صفحه‌ نمایش و کنترل کامپیوترها از راه دور را فراهم می‌کنند، باعث راحت‌تر شدن امکان دسترسی هکرها به کامپیوتر افراد می‌شوند. هکرها با گول زدن کاربران، اطلاعات موردنیاز برای دسترسی به کامپیوتر اشخاص را از آن‌ها می‌گیرند و از اطلاعات شخصی آن‌ها سوء استفاده می‌کنند. همچنین، حساب‌های کاربری این نرم افزارها نسبت به هک آسیب‌پذیر هستند؛ در سال 2016 حساب‌های کاربری هزاران کاربر نرم افزار TeamViewer هک شد و خسارات زیادی به این کاربران وارد شد. ازاین‌رو به کاربران توصیه می‌شود که در استفاده این نرم افزارها نهایت دقت را داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نرم افزار Alpemix با رابط کاربری بسار ساده هم نرم افزار بسیار خوبی هست.

  2. نرم افزار anydesk رو هم میتونستید معرفی کنید