تندبادهای کشنده

تندبادهای کشنده عاملی مرگبار در پی برخورد سیارک ها با زمین

جدیدترین مطالعات انجام شده توسط محققین در کشور انگلستان نشان می‌دهد که وزش تندبادهای کشنده در هنگام حمله سیارک‌ها به زمین، بسیار مرگبار تر برخورد سیارک‌ها خواهد بود! تصور کنید که یک روز تلویزیون را روشن کرده و به تماشای شبکه خبر نشسته‌اید. ناگاه خبر برخورد یک سیارک عظیم به سمت زمین توجه شما را به خود جلب می‌کند، اکنون تنها چند ساعت فرصت دارید که مکانی امن را برای حفظ جان خود پیدا کنید! به عقیده‌ی محققین کشور انگلستان که بر روی این مطالعه کار می‌کنند، در چنین زمانی بهتر است که وصیت‌نامه‌ی خود را با این جمله آغاز کنید: ” علت مرگ: تندبادهای کشنده ” ! بسیاری از ما فکر می‌کنیم که فاجعه‌ی واقعی، مسئله‌ی برخورد یک سیارک یا جرم آسمانی به زمین است؛ غافل از اینکه تاثیرات ناشی از این برخورد، به مراتب بیشتر از خود آن است!

محققان دانشگاه ساوتهمپتون، تعداد تلفات انسانی ناشی از چنین رویدادی را با در نظر گرفتن 3 سناریوی مختلف مورد محاسبه قرار داده‌اند. این سناریوها عبارتند از:

  1. انفجار شهاب سنگ در آسمان
  2. برخورد یک شهاب سنگ به زمین
  3. وارد شدن یک شهاب سنگ به اقیانوس‌ها

در تمامی موارد بالا بیشتر آمار مرگ و میر، مربوط به وزش تندبادهای شدیدی است که همچون وقوع طوفان‌های سخت، ویرانی‌های عظیمی را در پی خواهد داشت. از این رو در پی برخورد یک جرم آسمانی به زمین، اصلی‌ترین عامل نگرانی، وقوع تندبادهای کشنده ای است که تلفات بسیاری را در پی خواهد داشت. این در حالیست که عده‌ای تصور می‌کنند عواملی همچون گرم شدن بیش از حد زمین و یا تلفات ناشی از برخور،د از مهم‌ترین خطرات احتمالی خواهند بود.

البته اثر کلی ناشی از برخورد یک سیارک به زمین، به اندازه، ترکیب و سرعت نسبی برخورد این جرم آسمانی به سطح سیاره بستگی دارد. همچنین از سایر عوامل موثر در میزان تلفات ناشی از برخورد می‌توان به مکان اصابت و همچنین جمعیت در معرض برخورد اشاره کرد.

از این رو دانشمندان در وضعیت‌های فرضی مختلف، اثرات ناشی از برخورد را با رفتارهای فرهنگی و آموزش‌های مرتبط با آن به مقایسه گذاشتند. برای مثال از حدود 7.3 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، متناسب با کشور محل سکونت، هر فرد ممکن است در طول روز بین 3 تا 6 ساعت را در معرض خطرات ناشی از این برخورد قرار داشته باشد.

دانشمندان همچنین محاسبات خود را بر مبنای نوع خاصی از شهاب‌سنگ‌ها انجام دادند، شهاب‌سنگ‌هایی که فاقد عناصر فلزی بوده و مقدار 90 درصد از سیارک‌های دنیا از این نوع هستند.

دانشمندان با آماده‌سازی فلوچارت زیر، اثرات مختلف را در سناریوهای احتمالی به نمایش گذاشته‌اند:

تندبادهای کشنده

در ادامه، این گروه از دانشمندان دو سناریوی احتمالی را در مناطقی پر جمعیت مورد مطالعه و بررسی دقیق‌تر قرار دادند.

در سناریوی اول، انفجار یک شهاب سنگ50 متری بر فرار شهرهای برلین و لندن با برخورد یک شهاب سنگ200 متری در سطح این دو شهر مورد مقایسه قرار گرفت.

تندبادهای کشنده ، اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در هنگام برخورد سیارک‌ها هستند!

سرعت این برخورد، 20 کیلومتر بر ثانیه و با زاویه‌ی ورود 45 درجه مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج بسیار ویرانگر بود! در پی انفجار شهاب سنگبر فراز این شهرها، تعداد کشته‌های شهر برلین برابر با 1.2 میلیون نفر و این تعداد در شهر لندن برابر با 2.8 میلیون نفر بود. این در حالیست که اگر شهاب سنگمذکور به زمین برخورد کند، تعداد کشته‌ها تقریبا در هرکدام از این شهرها 3 برابر خواهد بود! در این حالت تعداد کشته‌ها در شهر برلین برابر با 3.5 میلیون نفر و این تعداد در شهر لندن برابر با 8.8 میلیون محاسبه شده است.

بررسی‌ها حاکی از این بود که بیشتر مرگ و میرها بر اثر کوبیده شدن بر اثر تندبادهای کشنده هستند. 85 درصد از مرگ و میرها، مربوط به پرتاب شدن به بیرون یا ریزش ساختمان‌ها بوده و در صورت برخورد شهاب سنگبه زمین، نیمی از مرگ و میرها به علت وقوع تندبادهای کشنده خواهند بود.

تندبادهای کشنده

اگر شما نیز نگران سوختن بر اثر اصابت شهاب سنگبه سطح زمین هستید، باید بگوییم که یک چهارم این میزان از مرگ و میر به مسئله حرارت مرتبط هستند، همچنین یک چهارم دیگر از مرگ و میرها به علت موج انفجار خواهد بود. خطر کوبیده شدن بر اثر برخورد شهاب‌سنگ‌ها به سطح زمین، تنها 2 الی 3 درصد از آمار تلفات را به خود اختصاص داده و کمتر از سایر خطرات ارزش نگرانی دارد.

سناریوی دوم، سقوط یک شهاب سنگ200 متری در اقیانوس را در فواصل مختلف از ساحل ریو دو ژانیرو در برزیل مورد بررسی قرار می‌دهد. همانطور که مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند، سقوط یک شهاب سنگبه درون اقیانوس پایان چندان خوبی نخواهد داشت؛ چرا که سونامی ویرانگری را در پی خواهد داشت. اما در ساحل ریو دو ژانیرو وضعیت آن چنان هم فاجعه بار نیست؛ زیرا شیب زمین‌های ساحل آن همانند یک بافر یا جلوگیری کننده در برابر امواج نزدیک ایستادگی می‌کنند.

اما یک بار دیگر، وزش تندبادهای کشنده بزرگ‌ترین علل مرگ و میرها خواهد بود. در این سناریو در صورت برخورد یک شهاب سنگبا فاصله 100 کیلومتری از ساحل، تعداد 29,998 از برزیلی ها کشته خواهند شد. از این تعداد 92 درصد به علت وزش تندبادهای کشنده و باقی آنان بر اثر سونامی کشته می‌شوند. اگر این شهاب سنگدر فاصله 10 کیلومتر ساحل به درون اقیانوس سقوط کند، تعداد 1.4 میلیون نفر کشته می‌شوند که از این تعداد 60 درصد به علت وزش تندبادهای کشنده و یک سوم آنان به علت حرارت ناشی از این جرم آسمانی جان خود را از دست می‌دهند.

تندبادهای کشنده

اما پیش از آنکه همین الان کل سرمایه و دارایی خود را صرف خرید یک پناهگاه ضد بمب اتم کرده و یا با خرید یک تانک در شهر تردد کنید، لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که چنین سیارک‌هایی، هر 40 هزار سال یک بار به زمین می‌رسند. این بدان معناست که تنها در حدود 0.01 درصد احتمال می‌رود که در قرن بعدی شاهد رسیدن آنان به زمین باشیم.

علاوه بر این‌ها، احتمال اینکه این شهاب سنگدر نزدیکی محل سکونت شما به زمین اصابت کند نیز بسیار اندک است. از طرفی، اکنون می‌دانیم تندبادهای کشنده دارای خطراتی به مراتب بیشتر از خطر برخورد هستند. به گفته‌ی کلمنز رامف از اعضای این مطالعه:

احتمال اینکه شهاب‌سنگ‌ها به آب برخورد بسیار بیشتر است، حتی اگر این اجرام آسمانی به زمین برخورد کنند، به احتمال فراوان به مناطق غیرمسکونی برخورد خواهند کرد.

بهتر است که ما هیچوقت از دقت واقعی این مطالعه و مدل‌سازی های آن باخبر نشویم! چرا که اگر یک شهاب سنگبا اندازه‌های پیش بینی شده به زمین برسد، ما به هیچ وجه آماده‌ی اثرات ناشی از آن نیستیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*