گلکسی اس 8

مقایسه ابعاد؛ گلکسی اس 8 ، گلکسی +S8 ، اس 7، اس 7 اج، ال جی G6، آیفون 7 پلاس و پیکسل XL

پرچمداران سال 2017 کمپانی سامسونگ یعنی گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus) به زودی رونمایی می‌شوند. کره‌ای‌ها در رویداد MWC کمرنگ بودند و حالا قصد دارند گوشی‌های جدید خود را طی یک رویداد ویژه در شهر نیویورک رونمایی کنند. این رویداد احتمالا در اواخر ماه مارس برگزار می‌گردد.

شایعات پیشین از عرضه گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن در تاریخ 21 ماه آوریل (جمعه، یکم اردیبهشت 96) خبر داده بودند اما حالا به نظر می‌رسد این اتفاق با تاخیر و در تاریخ 28 آوریل 2017 (هشتم اردیبهشت 96) رخ خواهد داد. دلیل این تاخیر چند روزه نیز مشکلات تولید تراشه‌های اسنپدراگون و اگزینوس که نسخه‌های مختلف گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس را همراهی می‌کنند، ذکر شده است.

در حالی که چیزی تا رویداد رونمایی از این محصولات باقی نمانده، هنوز سوالات بی‌پاسخ بسیاری در ذهن کاربران وجود دارد. با این حال خوشبختانه تاکنون اطلاعات و گزارشات نسبتا موثقی پیرامون گوشی Galaxy S8 سامسونگ به دستمان رسیده است و قطعا تا فرا رسیدن رویداد شهر نیویورک گزارشات بیشتری نیز منتشر خواهند شد.

انتشار گزارشات ضد و نقیض پیرامون طراحی، ابعاد، اندازه صفحه نمایش و طراحی دکمه‌های این پرچمداران (البته شاید خبری از هیچ دکمه‌ای نباشد!) در ماه‌های گذشته تا حدی ما را گیج کرده بود. اما در حال حاضر اطلاعات نسبتا دقیقی از این محصولات را در دست داریم که به لطف آنها می‌توانیم تصویری از طراحی نهایی گلکسی S8 سامسونگ را در ذهن ترسیم کنیم و حتی تقریبا می‌دانیم پرچمداران جدید سامسونگ چه ابعاد بدنه‌ای دارند.

در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان به دنبال بزرگ کردن صفحه نمایش محصولات خود – بدون ایجاد تغییر در سایز بدنه آن‌ها – هستند، دانستن ابعاد بدنه گوشی Galaxy S8 سامسونگ خالی از لطف نیست. کمپانی ال جی را می‌توان شروع کننده این جنگ جدید در نظر گرفت که در طراحی پرچمدار جدیدش – ال جی جی 6 (LG G6) – استاندارد کنونی 9:16 را کنار گذاشت و از یک پنل 5.7 اینچی (یا 9:18) فول ویژن بهره گرفت؛ این صفحه نمایش به نسبت گذشته بزرگ‌تر شده است اما خبری از افزایش ابعاد گوشی نیست، چرا که این استاندارد جدید به شکل بهینه‌تری پنل جلویی دستگاه را می‌پوشاند.

در مقابل گفته می‌شود دو گوشی گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس نیز با چنین تفکری طراحی شده‌اند. البته پرچمداران سال 2017 سامسونگ از صفحات نمایش بزرگتر 9:18.5 بهره می‌برند که به نسبت گوشی LG G6 بلندتر هستند.

حالا اجازه دهید دو گوشی گلکسی اس 8 (با ابعاد 148.9 در 68 در 8 میلی‌متر) و گلکسی اس 8 پلاس (با ابعاد 159 در 74 در 8 میلی‌متر) را با سایر پرچمداران محبوب مقایسه کنیم.

ابتدا محصولات جدید سری اس سامسونگ را با برادران قبلی خود یعنی گلکسی اس 7 (Samsung Galaxy S7) و گلکسی اس 7 اج (Samsung Galaxy S7 edge) مقایسه می‌کنیم. توجه شما را به تصویر زیر جلب می‌نماییم: (از سمت چپ به ترتیب گلکسی اس 8، اس 8 پلاس، اس 7 و اس 7 اج سامسونگ)

گلکسی اس 8

گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ با داشتن صفحه نمایشی با فضای قابل استفاده 5.7 اینچ (5.8 بدون در نظر گرفتن گوشه‌های خمیده)، کمی از گلکسی S7 سامسونگ با صفحه 5.1 اینچی (148.9 در مقابل 142.4 میلی‌متر) درازتر است. البته این دو گوشی با عرض 68 در مقابل 69.6 میلی‌متر پهنای تقریبا یکسانی دارند؛ با توجه به 5.7 اینچی شدن صفحه نمایش پرچمداران سال 2017 سامسونگ، این میزان تغییر ابعاد در خانواده اس 8 قابل تحسین است. مهمترین فاکتور در این دستاورد شرکت‌های سامسونگ و ال جی ، نسبت ابعاد صفحه نمایش محصولاتشان است.

این سناریو در دو گوشی گلکسی اس 8 پلاس و گلکسی اس 7 اج سامسونگ نیز تکرار می‌شود؛ گوشی جدید کره‌ای‌ها درازتر از برادر قبلی خود (159 میلی‌متر در برابر 150.9 میلی‌متر) بوده و تنها 0.6 میلی‌متر پهن‌تر از Galaxy S7 edge است. با این حال شاهد افزایش چشمگیری در اندازه صفحه نمایش اس 8 پلاس سامسونگ – از 5.5 به 6.1 اینچ – هستیم.

به لطف صفحات نمایش جدیدی با نسبت ابعاد 9:18.5 ، سامسونگ به این دستاورد جدید و بزرگ رسیده است؛ این پنل‌ها به نسبت صفحات نمایش قدیمی با نسبت ابعاد 9:16 ، درازتر شده‌اند و بدین ترتیب از پنل جلویی محصولات استفاده بهینه‌ای خواهد شد و حاشیه‌های بالا و کنار نیز به حداقل می‌رسند.

با این حال نباید این نکته را فراموش کنیم که صفحه نمایش جدید و 5.7 اینچی سامسونگ تفاوت زیادی با صفحات 9:16 قدیمی در پرچمداران گذشته دارند. به عنوان مثال، صفحه نمایش گلکسی S8 سامسونگ کشیده‌تر از گلکسی S7 است، در حالی که خبری از تغییر در عرض صفحه نمایش نیست. این بدان معناست که کاربران تنها تصویر عمودی را کاملا دقیق و طبیعی دریافت می‌کنند و تغییری در بخش افقی تصویر وجود نخواهد داشت. جهت فهم بیشتر این موضوع توجه شما را به تصویر زیر جلب می‌نماییم: (قسمت زرد و آبی رنگ به ترتیب مشخص‌کننده ابعاد صفحه نمایش گلکسی اس 7 و اس 8 سامسونگ هستند)

گلکسی اس 8

باز هم باید تکرار کنیم که صفحه نمایش گلکسی اس 8 خمیده است و این موضوع به گنجاندن صفحه نمایش بیشتر به پنل جلویی کمک می‌کند. با این حال خمیدگی صفحه اس 8 به نسبت اس 7 اج سامسونگ آنچنان محسوس نیست – شبیه به خمیدگی‌ای که در صفحه نمایش گلکسی اس 7 شاهد آن بودیم. همانطور که در تصویر بالا دیدید صفحه نمایش 5.7 اینچی با نسبت ابعاد 9:18.5 گلکسی اس 8 را تنها می‌توان کشیده‌تر از صفحه گلکسی اس 7 در نظر گرفت. به هر حال هدف اصلی در اینجا ارائه صفحه نمایشی بزرگتر از قبل با نسبت ابعاد تقریبا مشابه است که به نظر می‌رسد سامسونگ به خوبی به این هدف دست یافته و حالا باید منتظر عملکرد این محصول در بررسی‌های اولیه باشیم.

متاسفانه هنوز نمی‌توان این تغییر نسبت ابعاد صفحه نمایش از 9:16 به 9:18.5 را مثبت یا منفی ارزیابی کرد و تا زمانی که این عملکرد حقیقی این محصول در بررسی‌ها را نبینیم، نمی‌توان در این زمینه نظری داد.

حالا از این بحث بگذریم، نوبت به رویارویی گلکسی اس 8 سامسونگ با پرچمداران قدرتمند سال گذشته است – آیفون 7 پلاس اپل و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL). در همین راستا توجه شما را به تصویر زیر جلب می‌نماییم: (از سمت چپ به ترتیب گلکسی اس 8، اس 8 پلاس، پیکسل ایکس ال و آیفون 7 پلاس)

گلکسی اس 8

حاشیه‌های بالا و پایین پرچمداران جدید سامسونگ با پرچمداران سال گذشته اپل و گوگل را نمی‌توان کاملا منصفانه با هم مقایسه کرد؛ به هر حال این فناوری جدید کره‌ای‌ها بزرگترین تغییر را در همین بخش به وجود آورده است. صفحه نمایش گلکسی اس 8 و نسخه پلاس استفاده بهینه‌ای از پنل جلویی دستگاه کرده است و بدون اینکه بخواهد بدنه محصولات را درازتر کند، به خوبی در همان قالب همیشگی و متداول تعبیه شده است. در مقابل آیفون 7 پلاس اپل حدود 9.2 میلی‌متر کشیده‌تر از گلکسی اس 8 بوده و حاوی صفحه نمایش 5.5 اینچی است. پیکسل XL گوگل نیز از صفحه نمایش 5.5 اینچی و ابعادی مشابه آیفون 7 پلاس بهره می‌برد.

اما قسمت حساس و داغ مقایسه ما مربوط به پرچمدار جدید ال جی – LG G6 – است که ماه پیش در رویداد بارسلونا رونمایی شد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، ال جی نیز به لطف پنلی با نسبت ابعاد 9:18 توانسته است صفحه نمایش پرچمدار جدیدش را بدون افزایش ابعاد بدنه آن بزرگتر از قبل کند. توجه شما را به تصویر زیر جلب می‌کنیم: ( به ترتیب از سمت چپ ال جی جی 6 ، گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس )

گلکسی اس 8

ال جی جی 5 سال گذشته با ابعاد بدنه خود از یک صفحه نمایش 5.3 اینچی بهره می‌برد. اما امسال پرچمدار جدید کره‌ای‌ها با همان ابعاد بدنه، صفحه نمایش 5.7 اینچی را مورد استفاده قرار داده است. این مهم به لطف صفحه نمایش فول ویژن 1:2 ال جی بدست آمده است.

ال جی جی 6 در مقایسه با گلکسی اس 8 سامسونگ طولی یکسان دارد (148.9 میلی‌متر) اما کمی پهن‌تر است (71.9 در مقابل 68 میلی‌متر)؛ چرا که صفحه آن کاملا تخت بوده و حاشیه‌های کناری آن بیشتر از پرچمدار جدید سامسونگ است. به هر حال باید ال جی را نیز در برداشتن یک قدم بزرگ به سوی آینده و برای به روز بودن در سال 2017 تحسین کنیم – آینده‌ای که در آن گجت‌هایی بدون حاشیه‌های کناری روانه بازار خواهند شد…

امسال و سال آینده قطعا محصولات بیشتری با پیروی از این سیاست جدید دو تولیدکننده بزرگ کره‌ای از راه خواهند رسید. با این که هنوز هیچ شرکتی به صورت رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده است، اما شایعات نشان می‌دهند پرچمدار امسال اهالی کوپرتینو – احتمالا آیفون 8 (Apple iPhone 8) – نیز چنین طراحی مدرن و منحصر به فردی را به همراه خواهد داشت.

توجه: ابعاد در نظر گرفته شده برای گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس در این بررسی بر اساس شایعات اخیر بوده و ممکن است با آنچه در رویداد پیش رو اعلام می‌شود کمی فرق داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*