مجسمه رامسس دوم

بخش‌هایی از مجسمه رامسس دوم با 8 متر طول در قاهره کشف شد

روز پنجشنبه، گروهی از باستان‌شناسان مصری و آلمانی، مجسمه رامسس دوم (Pharaoh Ramses II) را از محله المطریه (El Matareya district of Cairo) واقع در شهر قاهره استخراج کردند. رامسس دوم یکی از بزرگ‌ترین فرمانروایان بوده که برخی آن را نیرومندترین فرعون مصر باستان می‌دانند.

مجسمه رامسس دوم

این مجسمه 8 متری (26 فوتی) که از سنگ بسیار سخت کوارتزیت ساخته شده، اطرف محله مطریه و در آب‌‌های زیرزمینی به صورت غوطه‌ور مخفی شده بود. به‌علاوه باستان‌شناسان قطعاتی از یک مجسمه دیگر که به‌نظر به نوه پسری رامسس دوم یعنی ستی دوم (Pharaoh Seti II) تعلق دارد را همراه با یک ستون هرمی‌شکل سنگی (ابلیسک) کشف کردند.

بنابر گزارش رویترز، وزارت آثار باستانی مصر این مجسمه را یکی از مهم‌ترین کشف‌های محققان طی سال‌های اخیر می‌داند. به گفته وزیر آثار تاریخی مصر، خالد العنانی (Khaled al-Anani)، هفته گذشته آنها نیم‌نته این مجسمه و بخشی پایینی سر آن همراه با گوش راست و قطعاتی از چشم راست را پیدا کردند. حال باستان‌شناسان مطالعات خود را روی این مجسمه آغاز کرده و در تلاشند تا بخش‌های دیگر آن را پیدا کنند. به‌علاوه اگر آنها بتوانند تمام قطعات مجسمه رامسس دوم را استخراج کنند، سال آینده این مجسمه غول‌پیکر در موزه بزرگ مصر نمایش داده خواهد شد.

مجسمه رامسس دوم

این اولین باری نیست که باستان‌شناسان موفق به کشف مجسمه در این منطقه شده‌اند، بلکه پیشتر و سال 2006 هم مجسمه‌ای 4 تنی از رامسس دوم پیدا شده بود.

مجسمه رامسس دوم به 3 هزار سال پیش تعلق دارد

رامسس دوم که با نام آزیمندیس (Ozymandias) نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین حاکمان مصر بوده که برای شش‌دهه از سال 1279 قبل از میلاد تا 1213 قبل از میلاد در این کشور فرمانروایی می‌کرده است. در واقع می‌توان این سال‌ها را دوران اوج و قدرت مصر در نظر گرفت. منطقه‌ای که این مصنوعات بزرگ در آن پیدا شده بود، مصر الجدیده (HelioPolis) نام دارد (یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مصر باستان) که در گذشته معبدی مخصوص نیز برای پادشاه در آن ساخته شده بود. این شهر از زمان امپراطوری یونان و لشکرکشی‌های آنان به مصر، به خاطر معابد و سوابق تاریخی‌اش مشهور است. هرچند، مصر الجدیده با قیام شهرهای اطراف یعنی قاهره و اسکندریه، تحت الشعاع قرار گرفت و معابد و مجسمه‌های آن تا حد زیادی تخریب و غارت شدند.

درادامه می‌توانید تصاویر بیشتری از مجسمه رامسس کبیر را مشاهده کنید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*