استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی

نگاهی به خطرات استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی

متاسفانه عادت به استفاده از گوشی موبایل روز به روز در کاربران بیشتر می‌شود ؛ در زمان قرار داشتن کنار عزیزان، در کلاس درس، در محل کار، حین مطالعه، در رخت‌خواب و متاسفانه حتی حین رانندگی دست از سر این دستگاه‌های هوشمند برنمی‌داریم. آیا می‌دانستید استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی فقط برای دو ثانیه، احتمال وقوع سوانح مختلف را تا بیست برابر افزایش می‌دهد؟ وقتی در حال رانندگی با سرعتی بین 50 تا 90 کیلومتر در ساعت باشید، عدم توجه به جلو برای دو ثانیه به معنی طی مسیری حدود پنجاه متر با چشمانی کاملا بسته است!

شورای ملی ایمنی ایالات متحده آمریکا اخیرا آمار و ارقامی درباره سوانح رانندگی منتشر کرده است. در این گزارشات، متاسفانه شاهد افزایش تلفات جاده‌ای به صورت سال به سال هستیم. با تداوم افزایش، آمار تلفات سوانح رانندگی آمریکا در سال 2016 به چهل هزار و دویست نفر در سال رسید. البته شورای ملی ایمنی به طور مستقیم استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی را دلیل افزایش میزان تلفات عنوان نکرد، اما علاوه بر این گزارشات، آمارها و تحقیقات دیگری وجود دارند که این دستگاه‌های هوشمند کوچک را مقصر اصلی نشان می‌دهند.

شرکت Zendrive به عنوان محلی برای سنجش میزان بینایی رانندگان، مدتی قبل آمار تکان‌دهنده‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد افراد آمریکایی، حین هر یک ساعت رانندگی سه و نیم دقیقه به طور کامل مشغول استفاده از گوشی موبایل خود هستند. با انجام یک سری محاسبات ساده و در نظر گرفتن مثال دو ثانیه ذکر شده در بالا، متوجه می‌شوید برای این رانندگان حین هر ساعت رانندگی، احتمال وقوع صد و پنج مورد سانحه وجود دارد!

استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی

مشکل اصلی استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی ، کاهش زمان تصمیم‌گیری است

در مطالعه شرکت Zendrive، حدود 3.1 میلیون راننده و 570 میلیون سفر جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. حدود 88 درصد از افراد حاضر در مطالعه، حین رانندگی به نحوی درگیر گوشی موبایل خود شده و از آن استفاده کردند. بر اساس محاسبات این شرکت، روزانه حدود ششصد سفر پریشان در سراسر ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد، سفرهایی که رانندگان حین آن‌ها مشغول استفاده از گوشی موبایل برای ارسال پیامک و یا مقاصد دیگر هستند. البته، ایالاتی که استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی در آن‌ها ممنوع بوده و با متخلف شدیدا برخورد می‌شود، نرخ سفر پریشان کمتری داشته و به تبع آن، آمار تلفات رانندگی کمتری در آن‌ها مشاهده می‌شود.

استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی

در نظر داشته باشید افزایش احتمال وقوع سوانح با استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی بر هیچکس پوشیده نیست، با این حال، مطالعه صورت گرفته توسط شرکت Zendrive به طور کامل دقیق نیست. به عنوان نمونه، در این تحقیق بین رفتارهای مختلف رانندگان هیچ تبعیضی قائل نشده است. در هر صورت، با ترکیب آمار به دست آمده از مطالعه شرکت Zendrive و گزارشات شورای ملی ایمنی آمریکا به این نتیجه می‌رسیم که آمار تلفات سوانح رانندگی به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است.

یکی از دلایل اصلی حواس‌پرتی راننده، استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی برای ارسال پیام است. سال‌ها قبل کاربر بعد از ارسال یک پیامک، باید مدتی برای دریافت جواب منتظر می‌ماند، اما متاسفانه اکنون در پیام‌رسان‌های موبایل تحت اینترنت خبری از ترک گفتگو نیست! بهتر است برای حفظ سلامت خود و دیگران، استفاده از گوشی موبایل حین رانندگی را تحت هر شرایطی برای خود ممنوع کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*