سوخت هواپيماهاي جت آينده از آب دريا تامين مي گردد!

 محققان آزمايشگاه تحقيقات نيروي دريايي آمريكا موفق به توسعه فرايندي براي استخراج دي اكسيد كربن از آب دريا و استفاده از آن براي توليد گاز هيدورژن شده‌اند كه مي‌تواند بصورت كاتاليستي به سوخت جت تبديل شود.دكتر «هيتر ويلاور» از محققان NRL‌ تأكيد مي‌كند: با اين روش مي‌توان سوخت JP-5‌ را از آب دريا توليد كرد كه مشكلات زيست محيطي و نياز به تأمين سوخت از منابع خارجي را به حداقل مي‌رساند.

 در اين روش دي اكسيد كربن از آب دريا استخراج شده و با استفاده از سلول الكتروشيميايي اسيدي، هيدروژن توليد مي‌شود. هيدورژن توليدي به هيدوركربن تبديل شده و مي‌تواند براي توليد سوخت جت مورد استفاده قرار بگيرد.محققان فرايند دو مرحله اي را در آزمايشگاه توسعه داده اند كه امكان تبديل دي اكسيد كربن (CO2)‌ و هيدروژن (H2) جمع‌آوري شده از آب دريا به هيدروكربن مايع را فراهم مي‌كند.

در گام نخست يك كاتاليست با پايه طلا با قابليت دستيابي به سطوح تبديل 60 درصد دي اكسيد كربن توسعه داده شد كه در عين حال مي توانست ميزان توليد متان ناخواسته را از 97 درصد به 25 درصد كاهش داده و در عوض هيدروكربن غير اشباع با زنجيره طولاني (الفين) توليد كند.در گام بعدي، الفين ها در طول يك فرآيند شيميايي به مايع حاوي مولكول هاي هيدروكربن تبديل مي شوند كه از طريق واكنش كاتاليزور نيكل به سوخت جت تبديل مي شوند.

بهينه سازي اين فرايند و عملي شدن اين پروژه در مقياس بزرگتر به بودجه‌اي در حدود سه تا شش ميليون دلار نياز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*