ویکی پدیای چین

استخدام 20 هزار نیرو توسط دولت چین برای ایجاد یک ویکی پدیای داخلی

کشور چین تصمیم گرفته یک دانشنامه اختصاصی برای خود ایجاد کند. دایره المعارف و ویکی پدیای چین در ابتدای راه‌اندازی بیش از سیصد هزار ورودی و مطلب داشته و برای ایجاد آن به بیست هزار نفر نیرو نیاز است.

تصور دنیا بدون ویکی پدیا ناممکن است. پس قرار است از کدام منبع به چیستی هر موضوعی بر روی کره زمین پی ببریم؟ با وجود اهمیت این دانشنامه جهانی، که برای اغلب زبان‌های دنیا نسخه متفاوتی دارد، برخی کشورها دسترسی به قسمت‌هایی از آن را محدود کرده و تلاش می‌کنند تا دانشنامه مختص به خود را ایجاد کنند. به عنوان نمونه می‌توان به ویکی پدیای چین اشاره کرد که تا سال 2018 راه‌اندازی خواهد شد.

دولت کمونیسمی کشور چین برای راه‌اندازی یک دانشنامه مختص به خود مصمم شده و تصمیم دارد بیست هزار نفر را به این منظور استخدام کند. دایره المعارف چین تا سال آینده میلادی راه‌اندازی شده و بیش از سیصد هزار مطلب و ورودی در ابتدای کار در آن گنجانده خواهند شد. نام ویکی پدیای چین احتمالا دایره المعارف چینی (Chinese Encyclopedia) خواهد بود. ینگ موژی (Yang Muzhi) به عنوان ویرایشگر ارشد این پروژه، ویکی پدیای چین را با عنوان دیوار بزرگی از فرهنگ خطاب کرده است.

ویکی پدیای چین

این تعداد زیاد پژوهشگر استخدام شده برای پر کردن دانشنامه چین با محتواهای مختلف، درباره بیشتر از صد رشته و زمینه مختلف تولید محتوا خواهند کرد. اگرچه کمپانی‌های چینی و بزرگ فعال در دنیای اینترنت همچون Baidu و Qihoo 360 مدت‌هاست دانشنامه اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را با وب‌ سایت ویکی پدیا مقایسه کرد. البته همچنان هدف ینگ موژی پا‌به‌پایی با وب سایت ویکی پدیا نبوده و قرار نیست تا ویکی پدیای چین تبدیل به یک رقیب برای این دایره المعارف جهانی شود. وی بعد از اشاره به در اختیار داشتن بهترین نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا در سراسر دنیا به منظور ایجاد ویکی پدیای چین ، هدف از این پروژه را خلق یک دانشنامه مختص چین با کیفیت بالا عنوان کرد.

اهداف اصلی ایجاد ویکی پدیای چین چیست؟

بر اساس عقیده ینگ موژی، به عنوان دیگر اهداف مهم راه‌اندازی ویکی پدیای چین باید به کمک به ترویج پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، ترویج میراث تاریخی و همچنین تقویت ارزش‌های اصلی سوسیالیسم اشاره کرد. چین با داشتن 720 میلیون کاربر اینترنت، بزرگترین جامعه آنلاین در سراسر دنیا را در اختیار دارد. با این وجود، متاسفانه قوانین فیلترینگ زیادی توسط دولت این کشور اعمال شده و این تعداد عظیم کاربر آنلاین برای دسترسی به محتواهای مورد نظر خود با مشکل مواجه هستند. پیشرفته‌ترین فناوری‌های مورد نیاز برای سانسور در اختیار کشور چین است. جای تعجب است که رییس جمهور این کشور، مدتی قبل طی یک فراخوان از دیگر کشورها درخواست کرد به توسعه و مدیریت اینترنت کمک کنند.

سوال اصلی اینجاست که بعد از ایجاد ویکی پدیای چین ، وارد کردن تمامی محتواهای اولیه و راه‌اندازی آن، دولت این کشور چقدر بر روی محتواهای تولید شده نفوذ خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*