سامسونگ گیر وی آر 2017

بررسی هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر وی آر 2017 و قابلیت‌های کنترلر جدید آن

در کنار عرضه هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 ، شاهد افزوده شدن یک قطعه جدید به مجموعه دستگاه بودیم. برخلاف مدل‌های پیشین، Samsung Gear VR 2017 به همراه یک کنترلر عرضه شده که قابلیت‌های جالبی دارد. در ادامه نسخه جدید هدست واقعیت مجازی موبایل سامسونگ را بررسی می‌کنیم.

تابستان سال گذشته، سامسونگ نسخه‌ای جدید و به روز شده از هدست واقعیت مجازی موبایل خود را برای پرچمدارانش معرفی کرد. برخلاف هدست واقعیت مجاری موبایل رقیب که توسط گوگل توسعه پیدا کرده، هدست VR سامسونگ تنها با پرچمداران همین شرکت کار می‌کند. با وجود پشتیبانی گوگل دی دریم (Google Daydream) از چند گوشی هوشمند اندرویدی، کاربران برای استفاده از محصول سامسونگ مجبور به استفاده از یکی از مدل‌های گلکسی اس 7 (Galaxy S7)، گلکسی اس 7 اج (Galaxy S7 edge) و یا گلکسی نوت 5 (Galaxy Note 5) بودند. البته دلیل این امر، قدرت بالای گیر وی آر و نیاز آن به یک سخت افزار قدرتمند به منظور پردازش محتوا بود. در آن نسخه جدید شاهد قابلیت‌هایی همچون امکان تغییر فوکوس، افزوده شدن دکمه‌های ورودی و همچنین یک تاچ پد در سمت راست هدست بودیم.

سامسونگ گیر وی آر 2017

سامسونگ با عرضه نسخه سال 2016 گیر وی آر قصد داشت در تکنولوژی واقعیت مجازی، چند سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر بایستد. برای رسیدن به این خواسته، سامسونگ میدان دید لنزهای هدست خود را وسیع‌تر کرد و یک تاچ پد بسیار کاربردی برای گشت و گذار راحت در رابط کاربری به آن افزود. همچنین در این مدل شاهد افزوده شدن پشتیبانی از یو اس بی نسخه C بودیم تا به این وسیله هدست، با پرچمدار جدید سامسونگ در آن زمان یعنی گلکسی نوت 7 (Galaxy Note 7) سازگاری داشته باشد. اما همه چیز طبق خواسته سامسونگ پیش نرفت. به عنوان نمونه، با فراخوان جهانی گلکسی نوت 7، پشتیبانی از یو اس بی نسخه C که قرار بود به عنوان یکی از نقاط قوت نسخه جدید به افزایش فروش آن کمک کند، کاملا بی معنی شد.

در همان زمان‌ها شاهد معرفی پلتفرم واقعیت مجازی گوگل یعنی دی دریم بودیم. اگرچه از لحاظ قابلیت‌های سحت افزاری و همچنین تعداد برنامه‌های کاربردی و بازی‌ها نمی‌توان هدست واقعیت مجازی گوگل را با محصول سامسونگ مقایسه کرد، اما گوگل یک کنترلر بدون سیم در کنار هدست واقعیت مجازی خود عرضه کرد که رفته رفته تبدیل به برگ برنده آن در بازار شد.

سامسونگ گیر وی آر 2017

معرفی پرچمداران بسیار قدرتمند سری S سامسونگ در سال 2017، فرصت مناسبی را برای معرفی هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 مهیا کرد. این بار به جای اعمال تغییرات در ظاهر هدست و یا اعمال دگرگونی‌هایی در بخش‌های جزیی دستگاه، سامسونگ تصمیم گرفت تنها نقطه ضعف هدست واقعیت مجازی خود در مقایسه با هدست گوگل دی دریم را برطرف کند، به همین دلیل هدست گیر وی آر 2017 را به همراه یک کنترلر جدید معرفی کرد. اکنون سوالاتی درباره هدست گیر وی آر 2017 ایجاد می‌شوند.

آیا افزوده شدن این کنترلر، تجربه سفر به دنیای واقعیت مجازی با استفاده از هدست موبایل سامسونگ را به طور کلی متحول کرده است؟ آیا این کنترلر جدید کاملا با اکوسیستم گیر وی آر همخوانی دارد، یا اینکه سامسونگ فقط برای عقب نماندن از گوگل  این قطعه را بدون مهندسی کردن به هدست خود افزوده است؟ آیا کاربران نسخه‌های پیشین هدست VR سامسونگ نیز می‌توانند از این کنترلر استفاده کنند، یا اینکه پشتیبانی از آن محدود به هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 است؟ با بررسی سامسونگ گیر وی آر 2017 و قابلیت‌های کنترلر آن به جواب این سوالات می‌رسیم.

هدست سامسونگ گیر وی آر 2017

با نگاه کردن به هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 تغییر خاصی از نظر ظاهری در آن مشاهده نمی‌کنید و حتی با قرار دادن نسخه‌های پیشین در کنار این مدل، باز هم نمی‌توان دگرگونی خاصی در ظاهر هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 پیدا کرد، به همین دلیل کمتر درباره خود هدست و همچنین قابلیت‌های اساسی آن صحبت می‌کنیم. با مطالعه بررسی‌های نسخه‌های پیشین گیر وی آر نیز می‌توان به ماهیت و قابلیت‌های اکوسیستم گیر وی آر پی برد.

سامسونگ گیر وی آر 2017

هدست‌های واقعیت مجازی موبایل زیادی در بازار با قیمت‌های متنوعی یافت می‌شوند، اما حقیقتا هیچ کدام آن طور که باید انسان را به اعماق دنیای واقعیت مجازی نمی‌برند. بعد از معرفی هدست گیر وی آر برای اولین بار، شاهد تحولی اساسی در دنیای هدست‌های واقعیت مجازی موبایل بودیم، به طوری که نظر ما درباره استفاده از این دستگاه‌ها تغییر کرد. گیر وی آر در مقایسه با تجربه‌های اولیه واقعیت مجازی با استفاده از گوگل کاردبرد (Cardboard) و به عقیده برخی حتی در مقایسه با خود هدست گوگل دی دریم، یک تحول اساسی محسوب می‌شود.

به عقیده برخی از کاربران سخت‌گیر، مجموعه نرم افزارهای کاربردی و مخصوصا بازی‌های گیر وی آر همچنان محدود بوده و در اغلب موارد پولی هستند، اما در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی موبایل، به شگفتی سامسونگ در بخش نرم افزاری پی می‌بریم. این غول کره‌ای با سرمایه‌گذاری کافی، توسعه‌دهندگان زیادی را به تهیه محتوا برای پلتفرم واقعیت مجازیش تشویق کرده است. تعداد نرم افزارها و بازی‌های گیر وی آر کم نیست، اما کاربران شدیدا انتظار دارند از این میزان نیز فراتر رود.

سامسونگ گیر وی آر 2017

فراخوان سراسری گلکسی نوت 7 مشکلی در عرضه هدست گیر وی آر 2016 ایجاد نکرد و کاربران توانستند با استفاده از کابل‌های میکرو یو اس بی باز هم هدست گیر وی آر را به گوشی موبایل گلکسی خود وصل کنند، به همین دلیل از محبوبیت پلتفرم واقعیت مجازی سامسونگ کم نشد. تمامی قابلیت‌های پیشین همچنان با استفاده از هدست گیر وی آر 2017 نیز قابل دسترسی بوده و حتی به میزان جزیی بهبود پیدا کرده‌اند.

عملکرد

عملکرد هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 و یا تمامی هدست‌های واقعیت مجازی موبایل، به گوشی هوشمند متصل به آن‌ بستگی دارد. از آنجایی که امروز گوشی های هوشمند به چیپست‌های قدرتمندتری مجهز شده و توان پردازشی آن‌ها رفته رفته بالاتر می‌رود، تجربه واقعیت مجازی نیز با همین روال بهبود پیدا می‌کند.

هدست گیر وی آر 2017 در کنار گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8) عرضه شده است، دو گوشی موبایلی که به عقیده بسیاری قدرتمندترین دستگاه‌های اندرویدی در سال جاری محسوب می‌شوند. با توجه به همین موضوع می‌توان انتظار داشت عملکرد و قدرت پردازشی هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 در بالاترین حد ممکن قرار داشته باشد. حین اتصال یکی از دو پرچمدار جدید سامسونگ به هدست واقعیت مجازی این شرکت، شاه سکسکه‌های گرافیکی منحرف‌کننده بسیار بسیار کمتری در مقایسه با قبل هستیم. به نظر می‌رسد تراشه 10 نانومتری این دو گوشی موبایل به بهترین وجه ممکن از پس نیازهای پردازشی اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی بر می‌آید.

سامسونگ گیر وی آر 2017

البته غرق شدن در دنیای واقعیت مجازی و خروج کامل از دنیای واقعی، فقط به سرعت رندرینگ بالا بستگی ندارد. در بحث‌های گرافیکی، وضوع تصویر بالا مهمترین فاکتور محسوب می‌شود. هر چه رزولوشن محتوای مشاهده شده بیشتر باشد، مغز انسان به طور ناخودآگاه بیشتر واقعی بودن آن را می‌پذیرد. خوشبختانه گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس از این نظر نیز مشکلی ندارند. البته نمایشگرهای این دو گوشی موبایل در کنار داشتن رزولوشن بالا، اندازه‌های بزرگی نیز دارند. برخلاف فاکتور اول، بزرگ بودن اندازه صفحه نمایش ایده‌آل تلقی نمی‌شود، چرا که نمایشگر بزرگ‌‎‌تر به معنی پیکسل‌های بزرگ‌تر است.

خوشبختانه این دو فاکتور یکدیگر را خنثی کرده و سبب می‌شوند تا گلکسی اس 8، گرافیکی در حد پرچمدار سال گذشته سامسونگ داشته باشد. به این ترتیب، صفحه نمایش گلکسی اس 8 با تراکم پیکسلی 572 پی‌پی‌آی، کیفیتی در حد نمایشگر 5.1 اینچی گلکسی اس 7 با تراکم پیکسلی 577 پی‌پی‌آی ارائه می‌کند. اگرچه سامسونگ با عدم افزایش تراکم پیکسلی، تحولی اساسی از نظر کیفیت محتواهای نمایش داده شده ایجاد نکرده، اما پرچمداران جدید آن پسرفتی نیز در مقایسه با پرچمداران سری S این شرکت در سال 2016 نداشته‌اند.

سامسونگ گیر وی آر 2017

با بررسی دو مدل دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر نیز به نتیجه یکسانی می‌رسیم، چرا که عملکرد صفحه نمایش گلکسی اس 8 با تراکم پیکسلی 529 پی‌پی‌آی، چندان با نمایشگر 5.7 اینچی گلکسی اس 7 اج با تراکم پیکسلی 534 پی‌پی‌آی تفاوتی ندارد. در نهایت با توجه به افزایش توان پردازشی پرچمداران جدید و از طرفی بهبودهای جزیی در هدست گیر وی آر 2017 ، اکنون تجربه بهتری از دنیای واقعیت مجازی خواهید داشت.

کنترل

مهمترین تغییر اساسی هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 همراه شدن یک کنترلر جدید با آن است. این کنترلر بدون سیم بوده و بر روی آن یک ماشه مختص انگشت، تاچ پد، دکمه‌های عقبگرد و هوم و همچنین کلیدهای کنترل حجم صدا وجود دارند. از آنجایی که نبود این کنترلر ضعف اساسی گیر وی آر در مقایسه با گوگل دی دریم محسوب می‌شد، اکنون باید کنترلر هر دو مدل را با یکدیگر مقایسه کنیم. از نظر عملکرد، هر دو ریموت کنترل بسیار به یکدیگر شبیه بوده و تنها تفاوت قابل توجه آن‌ها به ورودی دکمه ماشه مقابل کنترلر هدست گیر وی آر ختم می‌شود، چیزی که در کنترلر گوگل دی دریم وجود ندارد.

سامسونگ گیر وی آر 2017

مزیت دیگر کنترلر سامسونگ گیر وی آر 2017 ، بزرگ‌تر بودن سطح تاچ پد آن است که کار با آن را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. به دلیل نحوه طراحی این ریموت، در دست نگه داشتن آن راحت‌تر بوده و احساس امنیت بیشتری به کاربر می‌دهد، چرا که می‌توان هر چهار انگشت را به دور بدنه کنترلر قفل کرد و خیلی روان با استفاده از انگشت شست بر روی تاچ پد حرکت کرد. در کنترلر گوگل دی دریم، عرض کل بدنه یکسان است و به همین دلیل نمی‌توان طراحی آن را ارگونومیک دانست.

البته با مقایسه کنترلر گوگل دی دریم و کنترلر هدست گیر وی آر 2017 به مزایای دستگاه ساخت گوگل نیز پی می‌بریم. به دلیل ساختار یکنواخت کنترلر گوگل دی دریم، می‌توان با واژگونی و چرخش آن به جهات مختلف، بیشتر از مزایای آن در بازی‌های ماشینی بهره برد، اما کنترلر گیر وی آر به نحوی طراحی شده که به نظر باید فقط آن را در حالت مستقیم استفاده کرد.

در هر دو کنترلر شاهد وجود میانبری برای کالیبره کردن آن هستیم. نگه داشتن رو به جلوی کنترلر و فشار دادن همزمان دکمه هوم، سمتی را که کنترلر به عنوان رو به رو می‌شناسد را تغییر می‌دهد. کنترلر گوگول دی دریم را باید چند وقت یک بار کالیبره کرد، در حالی که نیاز به کالیبره کردن کنترلر گیر وی آر به مراتب کمتر است. همچنان ممکن است نیاز به کالیبره کردن گاه به گاه برای کاربران خسته‌کننده باشد.

سامسونگ گیر وی آر 2017

کالیبره کردن برای افزایش دقت کنترلر است و برخلاف آنچه تصور می‌کنید، به این معنی نیست که هدست به طور ناگهانی با مشکل عدم توانایی تشخیص جهات رو به رو می‌شود. البته در صورت عدم کالیبره‌سازی به صورت مرتب ممکن است این اتفاق نیز رخ دهد. کالیبره‌سازی در حالت کلی راحت بوده و به زمان زیادی نیاز ندارد.

هر دو هدست می‌توان کنترلر را به قسمت تعبیه شده برای آن بر روی بدنه متصل و به این نحو از آن استفاده کرد. سامسونگ یک پارچه ارتجاعی را برای قرار دادن کنترلر در کنار هدست گیر وی آر 2017 تعبیه کرده است، در حالی که در گوگل دی دریم شاهد قرارگیری کنترلر در جلوی هدست هستیم. قرارگیری کنترلر گیر وی آر در کنار هدست کاربردی و جالب است، اما باید اعتراف کنیم گوگل مهندسی بیشتری بر روی این بخش انجام داده و محل بهتری را برای کنترلر گوگل دی دریم تعبیه کرده است.

در نهایت به مقایسه روش نیرودهی به این ریموت کنترلرها می‌رسیم. سامسونگ خیلی سنتی عمل کرده و در پشت کنترلر هدست گیر وی آر 2017 محلی برای قرار دادن دو باتری قلمی تعبیه کرده است، اما گوگل، کنترلر دی دریم را به یک باتری قابل شارژ مجهز کرده است. مزیت استفاده از باتری قلمی این است که با خرید چند جفت از باتری‌های قلمی، هیچگاه کنترلر شما بدون شارژ نمی‌ماند.

سامسونگ گیر وی آر 2017

نرم افزار

رابط گرافیکی سامسونگ برای استفاده از کنترلر وایرلس، به میزان زیادی با رابط گرافیکی گوگل شباهت دارد. کاربر در هر لحظه می‌تواند محل قرارگیری کنترلر در فضا را به صورت مجازی مشاهده کند. علاوه بر آن، رابط گرافیکی با پردازش لحظه به لحظه، محل نشانه‌روی کنترلر و جهت دقیقا آن را با انتشار پرتویی از نور نشان می‌دهد. در بسیاری از بازی‌ها نیز می‌توان از این خصیصه استفاده و حین اجرا، محل قرارگیری و جهت نشانه‌گیری کنترلر را همواره مشاهده کرد.

یک نکته بسیار بسیار مهم درباره کنترلر سامسونگ گیر وی آر 2017 وجود دارد. در حال حاضر، تنها بیست و پنج اپلیکیشن از کنترلر هدست VR سامسونگ پشتیبانی می‌کنند. در بین آن‌ها، تنها هفت مورد رایگان بوده و بقیه قیمتی بین 3 تا 10 دلار دارند. البته این بیست و پنج مورد، به صورت رسمی توسط سامسونگ اعلام شده و در فروشگاه اکولوس استور، در یک دسته‌بندی جداگانه قرار گرفته‌اند. به جز این موارد، اپلیکیشن‌های دیگری را نیز تاکنون با ادعای پشتیبانی از کنترلر گیر وی آر در سراسر اینترنت مشاهده کرده‌ایم.

اگرچه چند سال است که پلتفرم واقعیت مجازی سامسونگ برای گوشی های موبایل معرفی شده و رفته رفته توسعه‌دهندگان بیشتری به سمت تولید محتوا برای آن روی می‌آورند، اما کنترلر بخش جدیدی است که به این اکوسیستم اضافه شده و تنها یک ماه از زمان معرفی آن می‌گذرد. پس تا زمان پشتیبانی اپلیکیشن‌های بیشتر از کنترلر هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 باید کمی منتظر ماند.

البته منظور از پشتیبانی از کنترلر، اضافه شدن ویژگی‌هایی به بازی‌ها و یا نرم افزارهای کاربردی بر اساس کارایی کنترلر است، اما همچنان می‌توان در تمامی اپلیکیشن‌ها به جای استفاده از دکمه‌های فیزیکی روی هدست و مخصوصا تاچ پد آن، از کنترلر استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

غول کره‌ای دنیای تکنولوژی، با افزودن کنترلر به هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 قدم بزرگی برای توسعه پلتفرم واقعیت مجازی خود برداشت. اکنون می‌توان هدست گیر وی آر 2017 را به همراه یک کنترلر درون جعبه آن با پرداخت 130 دلار خریداری کرد. اگر یکی از مدل‌های پیشین این هدست را دارید، هیچ نیازی به فروش آن و خرید نسخه جدید وجود ندارد، چرا که به لطف سازگاری کنترلر با نسخه‌های پیشین می‌توان آن را به ازای پرداخت 40 دلار به صورت جداگانه خریداری کرد. به زودی فروش کنترلر به صورت جداگانه آغاز خواهد شد.

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. سلام
    سنسور اثر انگشت گوشی من خرابه (s7)
    آیا میتوانم برنامه ی واقعیت مجازی را راه اندازی کنم؟

  2. سلام من گوشی اس ۸پلاس دارم خواستم ببینم مدل۲۰۱۶ جواب میده یا نه وگه جواب میده که پول زیادز ندم ۲۰۱۷ بگیرم بعدش کنترلشو میگیرم ممنون اگه میشه جواب با ایمیلم ارسال کنینن مرسی

  3. اگه نسخه 2017 رو بخریم مثلا گوشی s7 رو پشتیبانی میکنه؟

  4. من 2 ماهی هست نسخه قبلی خریدم منتظر بودم کنترول جدیده بیاد ک اونم بگیرم خداروشکر اومد.

    منتها هنوز راهی پیدا نکردم که بتونم بازی های غیر از استور خودش رو باز یکنم همه چیز اوکیه پلیر ها و اپ ها خوبن اما خوباشون پولیه بدبختی ما هم ک تو ایران نمیتونیم حتی بخریم.
    اگر کسی راهی بلده که بشه با غیر فعال کردن oculus بدون پاک کردنش بشه بازی های نصب شده بیرونی روی گوشی رو انجام داد راهنمایی کنه ما که هر چی گشتیم راهی پیدا نکردیم.

    با همه خوبی هاش اگه میدونستم فقط باید از استور خودش بازی و اپ نصب کرد نمیخریدمش یکی دیگه میخریدم که آزادی عمل بهتری داشته باشم.