شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله ای که با اتو کشیدن تعمیر می‌شود

شیمی‌دانان در لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا، شیشه ضد گلوله ای از جنس ترموپلاستیک را اختراع و ثبت کردند که سبک‌تر و مقاوم‌تر از انواع موجود است؛اما نکته مهم در مورد این شیشه این است که می‌توان آن را بلافاصله پس از اصابت گلوله با استفاده از ابزار‌هایی مانند اتو تعمیر کرد.

در شرایط جنگی برخورد گلوله با شیشه جلوی خودرو نظامی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در دید راننده و در نهایت منجر به ایجاد حادثه و حتی از دست رفتن جان سربازان شود.

شیشه ضد گلوله

شیشه‌های ضد گلوله‌ معمولی، ترکیبی از چندین لایه شیشه و پلی اتیلن هستند که صفحاتی ضخیم و سخت را تشکیل می‌دهند تا میزان دلخواهی از محافظت را ایجاد کنند. استفاده از مواد چگال نرم در این شیشه‌ها باعث کاهش شفافیت آن‌ها در طی زمان می‌شود؛ همچنین زمانی که گلوله به شیشه برخورد می‌کند سطح آن را خورد می‌کند که این مسئله خود باعث کاهش شفافیت و مقاومت شیشه ضد گلوله در برابر اصابت‌های پی‌در‌پی می شود. این ماده جدید بر روی شیشه‌های ضد گلوله نازکتر قرار خواهد گرفت که نتیجه‌ی آن سپری سبک‌تر و با این حال با دوام‌تر از شیشه‌های ضد گلوله‌ معمول خواهد بود. به نظر می‌رسد مقاومت بالای این لایه حاصل تغییر حالت آن است که باعث جذب انرژی برخورد گلوله می‌شود.

الاستومر‌های ترموپلاستیک، پلیمر‌هایی نرم و لاستیکی هستند که با روش‌های فیزیکی، و نه شیمیایی، به حالت جامد در آمده‌اند؛ در نتیجه این حالت جامد قابل بازگشت است و امکان تعمیر سپر صدمه‌ دیده را در میدان جنگ فراهم می‌کند.

شیشه ضد گلوله

دکتر مایک رولند، محقق ارشد فیزیک ماده چگال نرم لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی توضیح داد:

حرارت دادن این ماده تا نقطه‌ی نرم شوندگی آن، یعنی حدود 100 درجه‌ی سلسیوس، بلور‌های کوچک را ذوب می‌کند و باعث چسبیدن سطوح شکسته به یکدیگر و شکل‌ گیری مجدد آن از طریق پراکنش می‌شود.

او گفت :

این کار را می‌توان با استفاده از یک صفحه‌ی داغ، مانند اتو انجام داد، که سطح تازه شکل گرفته را با ایجاد کمترین اثر قابل مشاهده به صفحه‌ای صاف و تخت تبدیل کند.

تا به امروز دانشمندان لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی آزمایشاتی را در زمینه‌ استفاده از مواد پلیمری، به عنوان پوششی برای بهبود بخشیدن به مقاومت بستر‌های سخت (مانند همین شیشه ضد گلوله ) انجام داده‌اند. استفاده از لایه‌های پلی یوریا و پلی فونیک ایزو بوتیل، عملکرد بالستیکی سپر‌ها و کلاهخود‌ها را افزایش می‌دهد و سطوح پوشانده شده با این مواد مقاومت بیشتری در مقابل گلوله‌ها و موج انفجار خواهند داشت.

با به کارگیری الاستومر‌های ترموپلاستیک متنوع، محققان می‌توانند پوشش‌های بالستیکی بهتر با خواص الاستومری خلق کنند، که موادی شفاف، سبک‌تر از شیشه‌های

ضد گلوله ی معمولی و تعمیر پذیر هستند.

دکتر رونالد در آخر اضافه کرد :

به دلیل خواص پراکنشی الاستومر‌ها، صدمه حاصل از اصابت پرتابه تنها به نقطه‌ برخورد محدود می‌شود. این مسئله به این معناست که تاثیر برخورد بر روی دید تقریبا ناچیز است و محافظت در مقابل اصابت‌های پی‌در‌پی نیز به دست آمده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*