خمپاره انداز

خمپاره انداز خودکشش روسی، جنگ افزاری برای قرن 21

خمپاره‌ اندازهای امروزی از قرن بیستم وارد میدان‌های نبرد شده و تابه‌حال به عنوان عضوی جداناپذیر از آن، طی این سا‌ل‌ها با تکامل و بهسازی همراه بوده‌اند؛ روسیه نیز اخیرا از یک خمپاره انداز خودکشش رونمایی کرده که به معرفی آن می‌پردازیم.

خمپاره انداز یک لوله فلزی کوتاه و قطور دارد و به‌منظور شلیک غیر مستقیم آتش بر روی هدف بکار می‌رود. پرتابه‌های خمپاره برد و سرعت کمی دارند و هنگام پرتاب با زاویه‌های بیش از 45 درجه شلیک می شوند. خمپاره‌ انداز جنگ افزاری مهم در میدان‌های نبرد به شمار می‌رود که وظیفه آن فراهم کردن آتش پشتیبانی کوتاه‌برد برای نیروهای خودی است. این جنگ‌افزار در کالیرهای گوناگون طراحی و ساخته شده است؛ از کالیبر 60 میلی‌متری که توسط سربازان حمل و در میدان نبرد بکار گرفته می‌شود تا خمپاره‌ اندازهای 240 میلی‌متری که به دلیل وزن بالایشان توسط خودرو کشیده می شوند و برد آتش بالایی دارند.

شرکت (سهامی عام) روسی ماتاویلیخکا زاوودی (Motovilikhinskie Zavody) واقع در شهر پرم که در صنعت متالوژی و ساخت جنگ افزار مشغول است، در همکاری با شرکت دفاعی (سهامی) روسی انتیسیتو تحقیقاتی مرکزی بیریویسنیک (Burevestnik) واقع در شهر نیژنی نووگورود، سامانه خمپاره انداز 120 میلی‌متری جدیدی توسعه داده که روی خودرو نظامی تایگر نصب شده است.

خمپاره انداز

این جنگ افزار جدید اولین بار در یکی از مراکز آزمایش جنگ افزارها متعلق به انیسیتو تحقیقاتی جیئودیسی (Geodesy) واقع در مسکو دیده شد و شامل مجموعه‌ای یکپارچه از نمونه افزایش برد یافته خمپاره انداز 120 میلیمتری به همراه سامانه تمام خودکار آماده‌سازی و شلیک است که توان شلیک مهمات هدایت دقیق را نیز دارد.

این سامانه خمپاره انداز بردآتش، دقت، توان تحرک بالایی دارد و به سربازان این امکان را می‌دهد تا با سرعتی بالا و در زمانی کوتاه، بسته به نوع ماموریت در میدان‌های نبرد امروزی، به طوری موثری اقدام به شلیک آتش بر سر دشمن کنند. کشورهای عراق و مصر علاقه‌مندی خود به این سامانه جدید را ابراز کرده و امیدوارند بتوانند آن را به خدمت بگیرند.

خمپاره انداز

خودرو تایگر

به صورت کلی از مهم ترین مزیت‌هایی که خمپاره‌ اندازهای خود کشش دارند، قابلیت تحرک بالای آنان است اجازه می‌دهد خدمه پس از اجرای آتش، به سرعت جابه‌جا شوند تا بدین ترتیب احتمال کشف محل آنان و نابودی توسط آتش ضد آتشبار دشمن کاهش یابد. همانطور که گفته شد خودرویی که برای حمل و کشش این سامانه در نظر گرفته شده تایگر نام دارد؛ این خودرو ساخت کمپانی روسی گاز است و خودویی همه‌جارو با پیکربندی 4×4 محسوب می‌شود. 4 نمونه موتور با قدرت‌های 180 تا 215 اسب بخار برای تایگر در نظر گرفته شده است که می‌توانند بیشینه سرعت جاده‌ای 140 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم ‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*