پیش‌بینی 11 مورد از قابلیت های آی او اس 11

قابلیت های آی او اس 11 هنوز به صورت دقیق توسط اپل عنوان نشده‌اند، اما می‌توان بر اساس نظر برترین توسعه‌دهندگان سراسر جهان درباره قابلیت‌ها و امکانات iOS 11 دست به پیش‌بینی زد.

کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان جهانی اپل چند روز دیگر برگزار خواهد شد و شدیدا مشتاقیم تا از طریق آن از جدیدترین پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های این شرکت در دنیای نرم افزار مطلع شویم. همانند همیشه به صورت دقیق از آن چیزی که اپل در این کنفرانس رونمایی خواهد کرد اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم بدون شک تغییرات مهمی در انتظار سیستم عامل مک و آی او اس هستند و احتمالا مهمترین آپدیت‌های جدید آن‌ها در این رویداد تخصصی معرفی خواهند شد.

به عنوان مهمترین زمزمه‌های شنیده شده تاکنون درباره قابلیت‌ های آی او اس 11 باید به تغییر اساسی اپل موزیک، اضافه شدن مجموعه‌ای گسترده از اموجی‌های جدید، پوسته جدید و تیره‌رنگ رابط کاربری و افزوده شدن گستره‌ای از ترفندهای جدید اشاره کرد. البته هیچ‌یک از این موارد به صورت رسمی تایید نشده‌اند و اپل مثل همیشه تا زمان فرا رسیدن رویداد خود ساکت باقی مانده است.

قابلیت های آی او اس 11

به هر حال دست ما برای خیال‌پردازی و آرزو باز است، به همین دلیل درباره قابلیت های احتمالی آی او اس 11 دست به پیش‌بینی خواهیم زد. در ادامه به یازده مورد از ویژگی‌های مورد علاقه خود که انتظار داریم در نسخه جدید سیستم عامل موبایل اپل مشاهده کنیم اشاره خواهیم کرد.

تغییر ترتیب آیکون‌ها و افزایش تعداد آن‌ها در صفحه خانه

آی او اس سیستمی عاملی ساده و در عین حال قدرتمند است. با این حال طرز قرارگیری آیکون‌های آن مدت‌ها است تغییری نکرده و و رفته رفته منسوخ شده است. به عنوان نمونه کاربر نمی‌تواند آیکون‌ها را هر جای صفحه که دوست دارد قرار دهد و آن‌ها همیشه از چپ به راست در چند صف مرتب کنار یکدیگر قرار می‌‌گیرند، به همین دلیل هیچ‌وقت فضای خالی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

قابلیت های آی او اس 11

شاید بیشتر کاربران با این موضوع مشکلی نداشته باشند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا بعد از دریافت آپدیت آی او اس 11 بتوانند به لطف وجود حالتی جدید برای قرار دادن آیکون‌ها در مکان‌های دلخواه، رابط کاربری را به سلیقه خود سفارشی‌سازی کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود یکی دیگر از قابلیت های iOS 11 به امکان تغییر تعداد آیکون‌های قرار گرفته در یک صفحه اختصاص پیدا کند. کاربران دوست دارند در نمایشگرهای بزرگ تعداد بیشتری از آیکون‌ها را در داخل یک صفحه مشاهده کنند. به عنوان نمونه نمایش یک صفحه متشکل از 5 سطر و 4 ستون از آیکون‌ها در آیپد پرو 12.9 اینچی جالب نیست و باید بتوان بیش از 20 اپلیکیشن را در هر صفحه مشاهده کرد.

نیاز به وارد کردن پسورد برای خاموش کردن دستگاه

امنیت گوشی های موبایل آیفون همیشه زبانزد بوده است، اما اگر دستگاه شما در سرویس آی‌کلاود لاگین بوده و به وسیله تاچ آیدی و یا تعیین پسورد قفل شده باشد، افراد سارق بعد از ربودن دستگاه می‌توانند این سد امنیتی را به نوعی دور بزنند. آن‌ها به محض دست یافتن به آیفون شما، آن را خاموش می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانید پیام‌‎های آی‌کلاود ارسال کرده و یا آن را از راه دور کنترل کنید.

قابلیت های آی او اس 11

بهتر است برای افزایش قابلیت های آی او اس 11 در بخش امنیت، برای خاموش کردن دستگاه نیز نیاز به وارد کردن تاچ آیدی و یا پسورد عددی باشد. با افزوده شدن این امکان، سرعت کار به هیچ وجه پایین نمی‌آید، چرا که خاموش کردن دستگاه جزو اعمال روتین نیست. اما در عوض احتمال پیدا کردن دستگاه بعد از ربوده شدن آن بالا می‌رود.

استفاده از پنجره شناور پخش ویدیو در آیفون

امکان پخش ویدیو در قالب پنجره‌ای کوچک در هر جای رابط کاربری (PiP Video)، قابلیت بسیار جالبی است که کاربران آیپد مدت‌ها است می‌توانند از آن استفاده کنند. به لطف وجود آن می‌توان حین انجام هر کار دیگری یک پنجره مخصوص پخش ویدیو را باز گذاشت و اندازه آن را به دلخواه تغییر داد. همچنین می‌توان جای پنجره را در صفحه نمایش عوض کرد.

قابلیت های آی او اس 11

استفاده از این قابلیت بر روی آیفون‌های دارای نمایشگر 5.5 اینچ نیز جالب خواهد بود. متاسفانه کاربران آیفون در حال حاضر قادر به مشاهده ویدیوهای تصویر در تصویر نیستند، اما انتظار داریم این ویژگی به عنوان یکی از قابلیت های آی او اس 11 به آیفون نیز پای بگذارد.

امکان تغییر اپلیکیشن‌های پیش فرض

اگرچه فروشگاه اپل مملو از اپلیکیشن‌های مختلف بوده و به عنوان نمونه مرورگرهای وب زیادی برای آی او اس در آن یافت می‌شوند، اما کاربران همیشه مجبور به استفاده از برنامه‌های پیش فرض همچون سافاری هستند. به عنوان نمونه با کلیک بر روی هر لینک باید منتظر باز شدن آن در سافاری باشید، هرچند می‌توانید مجددا لینک را کپی کرده و آن را در مرورگر دیگری باز کنید.

قابلیت های آی او اس 11

امیدواریم یکی از قابلیت های آی او اس 11 امکان خروج از اکوسیستم اپل باشد

همچنین بسیاری از کاربران استفاده از اپلیکیشن گوگل مپس به جای نرم افزار مسیریابی اپل، استفاده از یک اپلیکیشن پخش موسیقی دیگر به جای ابزار پیش فرض آی او اس و همچنین کمک گرفتن از یک دستیار صوتی دیگر همچون گوگل اسیستنت به جای سیری را ترجیح می‌دهند، اما متاسفانه اکوسیستم بسته اپل چنین اجازه‌ای به آن‌ها نمی‌دهد. انتظار داریم یکی از قابلیت های آی او اس 11 امکان تغییر ابزارهای پیش فرض باشد و اپل بیش از این کاربران را به باقی ماندن در اکوسیستم خود محدود نکند.

افزوده شدن ردیفی مختص اعداد در بالای کیبورد

اگرچه اندازه کیبورد پیش فرض آی او اس در یک آیفون دارای نمایشگر 4.7 اینچی همانند آیفون 7 معقول به نظر می‌رسد، اما حین باز شدن آن در یک گوشی موبایل 5.5 اینچی همچون آیفون 7 پلاس و مخصوصا در آیپدها، احساس می‌کنیم بخش قابل توجهی از صفحه نمایش بدون استفاده باقی مانده است.

قابلیت های آی او اس 11

به همین دلیل در هر دفعه نیاز به استفاده از سمبل‌ها و یا مخصوصا اعداد مجبور به تغییر لایه‌های کیبورد هستیم که سرعت تایپ را شدیدا پایین می‌آورد. انتظار داریم یکی از قابلیت های iOS 11 امکان سفارشی‌سازی اندازه و لایه‌های کیبورد در دستگاه‌های دارای نمایشگر 5.5 اینچی و بزرگتر باشد. حداقل انتظار داریم لایه‌های کیبورد دستگاه‌های بزرگی همچون آیپد پرو بعد از دریافت آپدیت iOS 11 به طور کامل تغییر کرده و به نسبت ابعاد نمایشگر آن بهینه شود.

امکان استفاده از ژست‌های لمسی در کیبورد اورجینال

اگرچه کیبوردهای جانبی متنوعی برای آی او اس توسعه پیدا کرده‌اند، اما اولویت نخست کاربران حین استفاده از تمامی سیستم‌ عامل‌ها تکیه بر ابزارهای پیش فرض دارد. افزایش امنیت یکی از دلایل این کار است. اگرچه ممکن است تعداد قابل توجهی از کاربران اندرویدی از کیبوردهای جانبی استفاده کنند، اما بخش بسیار زیادی از کاربران آی او اس همواره به استفاده از کیبورد پیش فرض آن پایبند می‌مانند.

قابلیت های آی او اس 11

انتظار داریم سرانجام امکان استفاده از ژست‌های لمسی برای تایپ سریع به کیبورد پیش فرض آی او اس نیز افزوده شود تا آن دسته از کاربران علاقه‌مند به این ویژگی، به استفاده از کیبوردهای جانبی نیازی نداشته باشند. کیبورد این سیستم عامل مدت‌ها است تغییر خاصی به خود ندیده است و به همین دلیل انتظار داریم چند مورد از قابلیت های آی او اس 11 به ترفندها و تکنیک‌های کیبورد مربوط باشند.

افزوده شدن حالت تنظیمات دستی در دوربین

دو گوشی موبایل آیفون سال 2016 در بخش دوربین بسیار قدرتمند ظاهر شده‌اند. آیفون 7 پلاس به لطف مجهز شدن به یک دوربین دوگانه و استفاده از یک سنسور دوم تله فوتو در آن، عکس‌های خارق‌العاده‌ای ثبت می‌کند، به طوری که نمونه تصاویر آن را با نمونه تصاویر دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای مقایسه می‌کنند. با این حال بیش از امکان عوض کردن چند فیلتر ساده و یا انتخاب از میان یکی از انواع حالت‌های ثبت عکس، امکان اعمال تغییر بیشتری وجود ندارد.

قابلیت های آی او اس 11

اگرچه حالت اتوماتیک تصویربرداری به خوبی همه چیز را مدیریت می‌کند، اما در بسیاری از محصولات شرکت‌های رقیب اپل شاهد افزوده شدن حالت تنظیم دستی هستیم که حس کار کردن با یک دوربین دیجیتال واقعی را به کاربر منتقل می‌کند. البته می‌توان با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های ارائه شده برای آی او اس، میزان ISO، سرعت شاتر و نحوه فوکوس را تغییر داد، اما بدون شک کارایی آن‌ها همچون زمان یکپارچه شدن این قابلیت‌ها در نرم افزار پیش فرض دوربین آی او اس نخواهد بود. احتمالا بخش قابل توجهی از قابلیت های آی او اس 11 به ترفندهای دوربین مربوط باشند.

امکان تغییر رزولوشن فیلم‌ برداری از داخل اپلیکیشن دوربین

کاربران آیفون‌های عرضه شده در سال‌های اخیر می‌توانند با رزولوشن خارق‌العاده 4K به فیلم برداری بپردازند. همانند همیشه برای فعال کردن بیشینه رزولوشن در دسترس، باید سری به تنظیمات بزنید، اما نکته جالب اینجاست که به منظور فعال‌سازی فیلم برداری 4K در آیفون باید از اپلیکیشن دوربین بیرون آمده و به سراغ تنظیمات دستگاه و سپس بخش Photos & Camera بروید.

قابلیت های آی او اس 11

اگر مجددا به هر دلیلی به کاهش رزولوشن فیلم برداری نیاز پیدا کردید باید همین مسیر را طی کنید. این رفت و آمد در داخل رابط کاربری واقعا بدون معنی و منسوخ شده است و باید بتوان به سادگی یک لمس، در داخل خود اپلیکیشن دوربین رزولوشن را تغییر داد. در حال حاضر حتی برای تغییر نرخ فریمی و ثبت ویدیوهای اسلوموشن نیز باید همین مسیر را طی کنید. پیش‌بینی می‌کنیم یکی از قابلیت های آی او اس 11 افزوده شدن این دو گزینه به اپلیکیشن دوربین باشد.

امکان جستجوی مخاطبین از طریق پد شماره‌گیری

یافتن یک مخاطب به منظور برقراری تماس با وی، در دیگر سیستم عامل‌های موبایل کار ساده‌ای است. تنها کافی است پد شماره‌گیری را باز کرده و حروفی از نام مخاطب مد نظر و یا قسمتی از شماره وی را تایپ کنید تا مرتبط‌ترین موارد، خیلی سریع نمایش داده شوند.

قابلیت های آی او اس 11

در آی او اس امکان چنین کاری وجود نداشته و به منظور یافتن یک مخاطب باید ابتدا به تب مخاطبان وارد شوید و با استفاده از حروف کوچک نمایش داده شده در کنار صفحه نمایش و یا نوشتن نام وی، به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید. امیدواریم امکان دسترسی به مخاطب به محض ورود به اپلیکیشن شماره‌گیری یکی دیگر از قابلیت های آی او اس 11 باشد.

بهبود قابلیت مالتی تسکینگ در آیپد

در آیپدها شاهد امکان استفاده از قابلیت‌ پخش تصویر در تصویر برای ویدیوها و همچنین تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت هستیم که چند وظیفگی و یا همان مالتی تسکینگ به کمک آن‌ها ممکن می‌شود. با این حال هنوز محدودیت‌هایی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد.

قابلیت های آی او اس 11

به عنوان نمونه حین استفاده از آیپد پرو و تلاش برای جابه‌جایی میان اپلیکیشن‌ها و یا کپی کردن محتوا از یکی از آن‌ها به درون دیگری کارایی پایین است و آن سرعتی که کاربران از مالتی تسکینگ انتظار دارند در اختیارشان قرار داده نمی‌شود. برخی از شایعات به بهبود این مشکل در به‌ روزرسانی جدید آی او اس خبر داده و افزایش سرعت حین استفاده از مالتی تسکینگ را یکی از قابلیت های آی او اس 11 نامیده‌اند.

افزوده شدن گستره‌ای از قابلیت‌های جدید به دستیار سیری

قابلیت دیگر دستیارهای هوشمند دستگاه‌های دیجیتال همچون گوگل اسیستنت، مایکروسافت کورتانا و آمازون اکو به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به لمس نمایشگر دستورات بیشتری را صادر کنند.

قابلیت های آی او اس 11

با وجود توانایی‌های بالای سیری، همچنان محدودیت‌هایی در آن وجود دارند که می‌توان به سرعت پایین در واکنش به برخی دستورات و عدم تشخیص صحیح تلفظ در مقایسه با دیگر دستیارهای هوشمند اشاره کرد.

پیش‌بینی می‌شود محصول عرضه شده در دهمین سال معرفی نخستین آیفون یعنی آیفون 8 از نظر طراحی و ویژگی‌های سخت افزاری محصولی انقلابی باشد. امیدواریم ادغام این امکانات سخت افزاری با قابلیت های آی او اس 11 سبب ایجاد محصولی شگفت‌انگیز شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این همه نقص داره ios بعد میگن از اندروید بهتره واقعا هیچی غلطی نمیشه کرد تو این سیستم عامل مسخره