گودال عمیق در سطح مریخ

ثبت تصاویری از یک گودال عمیق در سطح مریخ ؛ پدیده‌ای عجیب که ناسا هیچ توضیحی برای آن ندارد!

به تازگی تصویری جدید از یک گودال عمیق در سطح مریخ توسط فضاپیمای ناسا ثبت شده که دانشمندان هیچ توضیحی برای آن ندارند.

شاید تصور کنید فضاپیمای مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) یا به اختصار “MRO” طی 11 سال گذشته تمام جزئیات مربوط به سیاره مریخ را برای ناسا ارسال کرده است؛ اما تصاویر جدیدی که از قطب جنوب مریخ ثبت شده‌اند، عمق بیشتر گودالی متفاوت از مناطقی که اصطلاحا با عنوان «موش خوردگی‌های مریخ» شناخته می‌شوند را نشان داده و سوال‌های زیادی را در ذهن دانشمندان ایجاد کرده‌اند که در حال حاضر هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد.

در حالت عادی موارد بسیاری می‌توانند سوراخ‌ها و چاله‌ها را در سطح مریخ ایجاد کنند: برخورد بیش از نیم میلیون شهاب سنگ باعث ایجاد دهانه‌های مختلف شده است؛ فرو ریختن گدازه‌ها چاله‌های عمیق را به وجود می‌آورند؛ شکاف‌هایی عظیم به واسطه سیل‌های باستانی ایجاد شده‌اند و فعالیت‌های آتشفشانی نیز یخ‌ها را ذوب کرده‌اند.

طی فصل تابستان، خورشید در ارتفاعی پایین از آسمان قرار گرفته و سایه‌های این منطقه را به صورت برجسته نمایش می‌دهد. در عین حال، نوری درخشان در قسمت پایینی این گودال دیده می‌شود که می‌تواند نشانگر یخ در آن بخش باشد. به علاوه، این چاله توسط دی اکسید کربن مذاب احاطه است.

به نظر می‌رسد مناطق دایره‌ای داخل یخ‌ها نیز یخ‌های خشکی باشند که در اثر نور خورشید در تابستان به گاز تبدیل شده و در نهایت چیزی را ایجاد کرده‌اند که فضانوردان به آن موش خوردگی‌های مریخ می‌گویند.

گودال عمیق در سطح مریخ

تصویر این گودال عمیق در سطح مریخ با دوربین پیشرفته HiRISE ثبت شده است

تصویر مورد بحث توسط دوربین پیشرفته “HiRISE” که به محققان اجازه می‌دهد تمام اشیای بزرگتر از یک متر (حدود 3 فوت) را در حدود فاصله 200 تا 400 کیلومتری (125 تا 250 مایلی) یا بیشتر مشاهده کنند، ثبت شده است؛ به همین دلیل، این گودال کوچک نیستند. در واقع تصویری با ابعاد 50 سانتی متر (19.7 اینچ) در هر پیکسل پیش روی ما قرار دارد که در نتیجه آن می‌توان طول چند صد متری را برای این چاله عمیق در نظر گرفت.

اما آیا برخورد چیزی باعث ایجاد این گودال عمیق در سطح مریخ شده یا به وجود آمدن آن نتیجه فعالیت‌های دیگر است؟ شاید پاسخ دادن به این سوال کمی سخت باشد، اما شکی نیست که ناسا تمام احتمالات را در نظر خواهد گرفت.

از مارس سال 2006 که فضاپیمای MRO در مدار مریخ قرار گرفته و اطلاعات آن را برای زمین مخابره می‌کند، فعالیت بالا در سطح سیاره سرخ و واکنش‌های مختلف آن مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. این فضاپیما تا به امروز ماموریت‌های خود را با قدرت پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود در آینده نیز اطلاعات بیشتری را در رابطه با این چاله‌ها در اختیارمان قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*