داغ ترین سیاره فراخورشیدی

داغ ترین سیاره فراخورشیدی کشف شد: دنیایی به داغی خورشید!

دانشمندان داغ ترین سیاره فراخورشیدی موجود در کیهان را کشف کردند. سیاره‌ای مشتری‌مانند که هر سال آن تنها 1.5 روز طول می‌کشد.

این سیاره، به دور ستاره KELT-9 در گردش است و با ما فاصله‌ای برابر 650 سال نوری دارد. برای اولین بار است که ستاره‌شناسان در اطراف ستاره‌ای به داغی KELT-9، سیاره‌ای کشف می‌کنند. سیاره‌ای که بی‌شباهت به سیاره مشتری نیست، اما در چنان فاصله نزدیکی از ستاره میزبان خود قرار گرفته که دمای سطح آن از دمای بسیاری از ستارگان نیز بیشتر است.

دمایی که در بخش روز این سیاره احساس می‌شود، در حدود 4600 کلوین است. برای مقایسه خوب است بدانیم که دمای سطحی خورشید تقریبا 5800 کلوین است. سطح نزدیک‌ترین سیاره به خورشید یعنی عطارد نیز به دمایی بیش از 700 کوین نمی‌تواند برسد. اما این غول گازی کشف‌شده، با فاصله بسیار کم خود از ستاره‌اش، که خود نیز از داغترین ستاره‌هاست، توانسته به چنین دمایی دست پیدا کند. دمای سطحی ستاره میزبان سیاره KELT-9b در حدود 10170 کلوین است.

ستاره‌شناسی به نام Jonti Horner می‌گوید:

این سیاره بسیار شگفت‌انگیز است. چرا که می‌توان گفت که از حدود 80 درصد ستارگان عالم داغ‌تر است!

داغ ترین سیاره فراخورشیدی ، جرمی در حدود 2.8 جرم مشتری دارد. اما چگالی‌اش تنها نصف سیاره مشتری است. چرا که جو و بخش بیرونی سطح آن، به طور پیوسته در معرض انفجارات شدید ستاره‌اش قرار دارند.

طبق تعریف‌های سیارات که بر مبنای جرم آنها ارائه می‌شود، KELT-9b یک سیاره نسبتا عادی است. اما جو آن شبیه جو هیچ یک از سیاراتی که تا کنون شناخته‌ایم نیست. بخش روز این سیاره آنچنان داغ است که دانشمندان از اینکه چنین سیاره‌ای حتی وجود دارد، شگفت‌زده‌اند.

Alan Duffy از دانشگاه سوینبرن می‌گوید:

زمانی که ستاره بسیار پرجرم باشد، نیروهای تابشی آن، به حدی قوی است که بعد از تولدش، تمامی گرد و غبارات اطراف خود را به فضای خارج پرتاب می‌کند. مواد لازم برای شکل‌گیری چنین سیار‌ه پرجرمی نمی‌توانسته وجود داشته باشد.

طبق محاسبات انجام‌شده، این سیاره در هر ثانیه، ده میلیون کیلوگرم از مواد خودش را از دست می‌دهد. اگر می‌توانستیم مستقیما سیاره KELT-9b را مشاهده کنیم، احتمالا با تصویری مشابه یک دنباله‌دار مواجه بودیم. مقدار جرمی که به صورت پیوسته از این سیاره خارج می‌شود، دنباله‌ای را در پشت مسیر حرکت آن بوجود می‌آورد.

داغ ترین سیاره فراخورشیدی

داغ ترین سیاره فراخورشیدی کشف‌شده می‌تواند چنین وضعیتی داشته باشد: انبوهی از مواد که از سیاره جدا شده و در امتداد سیاره و اطراف ستاره سرگردانند.

به این صورت، مدت زمان خیلی زیادی طول نخواهد کشید تا تمامی این سیاره تبخیر و محو شود. اگر هم که دارای هسته‌‌ای سنگی است، (در این مورد هنوز قطعیتی وجود ندارد) پس از چندی هسته‌ای جامد و خشک در مدار این ستاره باقی خواهد ماند.

کشف این سیاره، افق‌های پیش رو برای احتمال یافتن سیارات در اطراف ستاره‌های داغی چون KELT-9 را نیز گسترش داده است. دانشمندان معمولا روی کشف سیارات در اطراف ستاره‌هایی سردتر و مشابه با خورشید تمرکز می‌کنند. ازین جهت که سیارات کشف شده، احتمال زیست‌پذیری بیشتری داشته باشند.

اما کشف داغ ترین سیاره فراخورشیدی ، درک ما از جهان سیارات فراخورشیدی را وسیع‌تر کرده است. حالا ما بهتر می‌دانیم که با چگونه سیاراتی می‌توان مواجه شد، تولد این سیارات چگونه است و حتی پایان یافتن حیاتشان به چه صورت شکل می‌گیرد. اکنون، نسبت به گذشته نیز، با امیدواری بیشتری به دنبال کشف سیاراتی در اطراف ستاره‌های داغ هستیم. چیزی که تا پیش از این امید چندانی به وجود آنها نداشتیم.

حال که چنین کشف هیجان‌انگیزی صورت گرفته است، محققان درصددند تا با تلسکوپ‌های بیشتر و قدرتمندی به رصد این دنیای جهنمی بپردازند. تلسکوپ‌های همچون جیمزوب، که هرروزه بر تعداد و تنوع سوژه‌های مناسب برای رصد با آن افزوده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*