جلوگیری از هک شدن

اطلاع‌رسانی پلیس فتا در مورد روش های جلوگیری از هک شدن

پلیس فتا با توجه به ضرورت ارتقای آگاهی عمومی افراد در استفاده از فضای مجازی، اقدام به اطلاع‌رسانی در مورد روش های جلوگیری از هک شدن کرده است.

آگاهی عمومی مردم در زمینه فضای مجازی و آموزش سازمان‌ها و اقشار مختلف مردم در راستای رعایت ایمنی شبکه، موضوع مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد و به همین منظور، پلیس فتای استان یزد، 7 روش مهم را برای جلوگیری از هک شدن در اختیار مردم قرار داده است.

جلوگیری از هک شدن

امروزه هک کردن دستگاه‌ها و لوازم ارتباطی، بسیار آسان‌تر از تصور بوده و عدم آگاهی کاربران از قوانین و مقررات فعالیت در فضای مجازی و رعایت نکردن نکات ایمنی لازم  نیز به این سوءاستفاده‌های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی کمک کرده است. طبق آمار و اطلاعات به دست آمده از پلیس فتا، افراد و شرکت‌های زیادی در طول یک سال اخیر قربانی حملات هکری شدند. بر اساس اعلام پلیس فتا اقداماتی مانند هوشیاری در مقابل وای فای عمومی، خاموشی شبکه، خاموش کردن وای فای، استفاده از وی پی ان، مراقبت از گذرواژه‌ها، اطمینان از قفل و عدم استفاده از اپلیکیشن‌هایی مشکوک از جمله راهکارهای موثر جهت مقابله با آسیب‌های شبکه‌ای هستند.

7 مورد از اصلی‌ترین روش های جلوگیری از هک شدن

1. مراقب وای فای عمومی باشید

طراحی یک شبکه وای فای قلابی شبیه به شبکه وای فای اصلی، اصلا کار سختی برای هکرها نیست؛ بنابراین پیش از پذیرش و دریافت هر شبکه وای فای، بهترین راه برای مطمئن شدن از اصل یا قلابی بودن این شبکه، سوال کردن از یک کارمند شرکت خدمات ارائه‌دهنده اینترنتی است. پس همیشه صحت و درستی وای فای عمومی را بررسی کنید تا مانع از افشای اطلاعات خود از طریق این شبکه شوید.

جلوگیری از هک شدن

2. شبکه را خاموش کنید

پس از پایان استفاده از اینترنت وای فای، تمام خدمات مورد استفاده خود را قطع کنید و سپس از دستگاه بخواهید تا شبکه مورد نظر را از حافظه پاک کند و به صورت خودکار به آن متصل نشود.

3. وای فای خود را خاموش کنید

هنگامی که از وای فای استفاده نمی‌کنید، حتما آن را خاموش کنید. این کار بسیار ساده، از اتصال دستگاه شما به هرگونه شبکه سخت افزاری به صورت خودکار و بدون اطلاع شما جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از هک شدن

4. از وی پی ان استفاده کنید

VPNها به عنوان واسطه‌ای میان دستگاه شما و سرور ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی عمل می‌کنند و کلیه فعالیت‌های شما را از طریق حلقه کوچک اینترنتی و رمزگذاری شده خود، مسیریابی خواهد کرد. به این ترتیب با استفاده از وی پی ان می‌توانید از ورود متجاوزان برای افشای اطلاعات چه از طریق موبایل و چه از طریق رایانه و تبلت جلوگیری کند.

5. مراقب گذرواژه‌های خود باشید

تغییر مرتب گذرواژه‌ها و استفاده نکردن از گذرواژه‌های تکراری در دستگاه‌های مختلف، از جمله اقدامات اساسی به منظور جلوگیری از هک شدن به شمار می‌رود. همچنین خدماتی هم وجود دارد که از تایید برنامه دو مرحله‌ای حمایت می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد دو سطح از محافظت گذرواژه‌ای را بر روی سرویس‌هایی مانند جی میل، توییتر و فیس بوک اضافه کند.

جلوگیری از هک شدن

6. از امن بودن شبکه اطمینان حاصل کنید

هیچکس در زمان خروج از منزل، درب ورودی را باز نمی‌گذارد پس چرا باید شبکه آنلاین خود را به صورت کاملا باز رها کنیم؟ اگر یک شبکه امن باشد، نماد قفل سبز رنگ در کنار درگاه نشان داده می‌شود که نام دیگر آن Https است. این قفل، کار رمزنگاری داده‌های عبوری از دستگاه شما به سرور اینترنت را انجام خواهد داد و به این ترتیب، هر هکری نمی‌تواند به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند.

7. از اپلیکیشن‌های مشکوک استفاده نکنید

همواره مجوز نصب اپلیکیشن‌ها را قبل از نصب و اجرا بررسی و مطالعه کرده و اطمینان پیدا کنید که سراغ اطلاعات غیرضروری و حاشیه‌ای نمی‌روند؛ چرا که برخی اپلیکیشن‌ها ممکن است خطرناک باشند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن ترسیم نیازی نیست به سراغ لیست افراد مخاطب و یا اطلاعات شبکه‌ای گوشی شما برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*