13 دیدگاهارسال شده توسط: محمد میلاد خسروی 22 مرداد 1393 ساعت 19:45
طراحی خانه متحرک و خلاقانه شریفی ها را از زبان طراحان با هم می خوانیم: کارفرما که جوانی موفق و تحصیلکرده است،خانه ای بزرگ می خواست که ویژه و شاخص باشد.شاید بیشتر نمونه های نئو کلاسیک مد نظرش بود و به ما هم پیشنهاد هایی نظیر ستون هایی متقارن در ایوان ورودی ،تزئینات رومی و نظایر اینها را می داد.
ما با ایده ی انعطاف پذیری شروع کردیم و به این فکر کردیم که ساختمان ها نماهای متغیری داشته باشند. سعی کردیم با ادامه ی پروژه های گذشته مان ، با تغییر بازشو ها،به نتیجه برسیم.ایده ساختمانی که هم درونگرا باشد و هم برونگرا ،همچنین مطالعه ی اقلیم تابستانی شمال تهران(معتدل) و اقلیم زمستانی آن(سرد)،ما را به سمت و سوی آن سوق داد که چگونه می شود در زمستان حجمی بسته ،بدون تراس با پنجره هایی کوچک داشته باشیم و در تابستان حجمی شفاف و باز با تراسهایی عمیق و وسیع و پنجره هایی بزرگ. طرح مکعب گردان ،با تغییری همواره در حجم و فضای خانه نوعی معماری غیر قطعی به وجود می آورد که هم به خواسته های ما در زمستان وتابستان جواب مناسبی می داد و هم کارفرما را از خواسته کلاسیک اش منصرف کرد.
دانشـــــــــــگاه : دانشگاه گیلان (رشت) سال طـــــراحی : ۱۳۸۸ مـــــــــــــــــکان : تهران،دروس کـــــارفـــــــــرما : خانواده شریفی تـــــــــــاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۲ مســــــــــــاحت :۱۶۳۰
همــــکاران طرح : -همکاران طراحی : روح الله رسولی،فریده آقا محمدی،مجتبی مرادی.-ترسیمات کارگاهی فاز دو:دفتر معماری باحور(حمید محمدی،امیر طالشی).-مشاور ارشد فاز دو : شهناز گوهر بخش.-محاسب سازه: سهراب فلاحی.- محاسب تاسیسات مکانیکی:محمد حسن برومند.-محاسب تاسیسات الکتریکی:احمد ترکمانی
موقعیت ملک :
این خانه در تهران منطقه۳ که یکی از قدیمی ترین مناطق شهر تهران و دارای پیشینه تاریخی است، محله دروس طراحی شده است. دسترسی های این منطقه در مرز جنوبی بلوار شهرزاد و در مرز شمالی آن کمی بالاتر از خیابان دولت (شهیدکلاهدوز) میباشد و از شرق به خیابان پاسداران و از غرب به خیابان کی نژاد که مرز بین قلهک و دروس است، منتهی میباشد. مشخصات کلی طرح: معماری بنا : امروزه معماری جهان سمت وسویی متفاوت پیدا کرده است. اکثر طرح های ارائه شده توسط معماران امروز دارای حجم هایی مبتکرانه و خلاق با دور اندیشی و آینده نگری متناسب با نیازهای خاص انسان پیشرفته امروز می باشد. شاید این طرح ها در حد ایده بوده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده باشند ولی دور از انتظار نیست که در آینده ای نه چندان دور شهر و خانه هایی که در آن زندگی می کنیم شکل و شمایل و شاید سبکی کاملا متفاوت از آنچه که دیدیم و یا حتی فکر می کنیم پیدا خواهد کرد.
خانه شریفی ها با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. در بحث معماری٬ طراحی پلان آزاد ( نوعی طراحی در پلان که با توجه به نیاز کاربر یا گذر زمان بتوان در آن تغییر ایجاد کرد) از دوران مدرن وارد معماری شد. در معماری این خانه نیز از پلان آزاد بهره گرفته شده که البته استفاده از ان باعث شاخص شدن طراحی شده است. ایده معمار در طراحی٬ برگرفته از اقلیم منطقه ای منجر به ساخت خانه ای شد که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی شکل گرفته است.شمال شهر تهران در تابستان دارای اقلیم معتدل و در زمستان دارای اقلیم سرد نیز می باشد معمار با در نظر گرفتن این تنوع اقلیم در فصول مختلف سال تصمیم به طراحی حجمی انعطاف پذیر گرفت.
در این نوع طراحی٬ اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت.ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده٬ بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نخواهند داشت.
این احجام مکعبی با زاویه چرخش ۱۸۰ درجه در فصل زمستان دارای حجمی بسته با پنجره های کوچک و باریک و بدون تراس و با زاویه چرخش ۹۰ درجه در فصل تابستان دارای حجمی باز با تراس هایی عمیق و وسیع و پنجره های فراخ می باشد.
تحلیل پلان ها : به دلیل اینکه ملک شخصی می باشد و مالکیت کل به صاحب خانه تعلق دارد طراحی پلان ها به صورتی می باشد که از طبقات ۲- تا طبقه چهارم متناسب با امکانات و نیازهای کاربر کاملا شخصی می باشد. طبقه۲- شامل: استخر٬ سونا٬ جکوزی و تاسیسات٬ طبقه ۱- شامل: سالن ورزشی و سالن بیلیارد٬همکف شامل: پارکینگ٬سوئیت٬طبقات یکم تا چهارم نیز شامل: سالن نشیمن٬آشپزخانه٬ و اتاق های خواب در طبقات آخر٬اتاق کار٬فضایی برای بازی کودکان و … همچنین طبقه آخر شامل استخر و بام سبز نیز می باشد.به دلیل مالکیت شخصی تمام طبقات از طریق پله و آسانسور به یکدیگر ارتباط دارند. و همچنین وید (دید) در راه پله به طبقات پایین تر نیز وجود دارد.
نقشه ها :
Sharifi-ha House / Nextoffice – Alireza Taghaboni
Sharifi-ha House / Nextoffice – Alireza Taghaboni
Architects: Nextoffice – Alireza Taghaboni Location: Darrous, Tehran, Iran Designer: Alireza Taghaboni Area: 1400.0 sqm Year: 2013 Photographs: Parham Taghioff, Mandana Mansouri, Salar Motahari, Majid Jahangiri Design Associates: Roohollah Rasouli, Farideh Aghamohammadi Detailing Design Associates: Bahoor Office (Hamid mohammadi, Amir Taleshi) Senior Consultant In Detail: Shahnaz Goharbakhsh Supervisions: Shahnaz Goharbakhsh, Alireza Taghaboni Project Associates: Mojtaba Moradi, Negar Rahnamazadeh, Asal Karami, Majid Jahangiri, Masoud Saghi, Hossein Naghavi, Fatemeh S.Tabatabaeian, Iman Jalilvand Construction: Imen Sazeh Fadak Consulting Eng Landscape Consultant: Babak Mostofi Sadri, Omid Abbas Fardi Structural Design: Sohrab Falahi Mechanical Consultant: Hoofar Esmaeili Electrical Consultant: Mohammad Torkamani Revolving Rooms System: Bumat Company From the architect. Uncertainty and flexibility lie at the heart of this project’s design concept. The sensational, spatial qualities of the interiors, as well as the formal configuration of its exterior, directly respond to the displacement of turning boxes that lead the building’s volume to become open or closed, introverted or extroverted. These changes may occur according to changing seasons or functional scenarios. Like many other urban plots, the land for this project had a noticeably narrow façade-width compared with its depth of its length. Consequently, our expertise in transforming a two-dimensional façade to a three-dimensional one became indispensable. Here, the openness /closure of the building’s volume is a reference to traditional Iranian houses, which would dynamically serve as seasonal modes of habitation by offering both a Zemestan-Neshin (a winter living room) and Taabestan-Neshin (a summer living room) to their residents. In summertime, Sharifi-ha House offers an open /transparent /perforated volume with wide, large terraces. In contrast, during Tehran’s cold, snowy winters the volume closes down, offering minimal openings and a total absence of those wide summer terraces. In this project, the challenges to the concepts of introverted/extroverted typology led to an exciting spatial transformation of an ever-changing residential building. The House is distributed over seven floors: the two basement floors are allocated to family conviviality, fitness facilities, and wellness areas, while the ground floor hosts parking and housekeeping rooms. Public activities all happen on the first and second floors, and the family’s private life takes place on the third and fourth floors. The project consisted of four major parts; the fixed volume of the structure, the void, and the fixed volume and the mobile volume, respectively. When the turning boxes are closed, the building captures sunlight throughout the space of the central void, which also connects the two fixed volumes by suspended bridges. The house adapts to the functional needs of its users. For instance, depending on whether there is a guest or not, the guest room (located on the second floor) can be reconfigured for different purposes. Similarly, home offices and breakfast rooms (turning rooms on the first and third floors) can change the formality of their appearance according to their residents’ desires. In the other words, there is always the possibility of having different seasonal or lighting scenarios, some of which have been already considered in the BMS program of the project. From the initial design steps, we noticed that three pine trees outside could be incorporated into the spaces of the interior. Now, in the open mode of the house, the trees are pleasantly captured by the window frames. Stepping back for about three meters from the permitted construction boundary line allowed us to provide splendid daylight for the basement floors by inserting a glass fountain. The fitness and wellness areas are accommodated between the fountain’s two small basins, whose mirrored sculptures reflect the water’s radiance throughout the space. The applied manufacturing technique for the turning mechanism was in fact a simple one the same method employed in turning theatrical scenes, turning the floor of car exhibitions, and employed by steel companies and the shipping industry in Iran. But as our client himself was into importing CNC and other similar industrial German machines, he preferred the structural system to be fabricated in Germany. In doing so, he could engage his employees in the manufacturing process and thus train them for future maintenance purposes. Details of the handrails and air-penetration controlling methods were major issues considered in developing the design of the turning boxes. Designing foldable handrails and refining the boxes’ edges happened to be our feasible solutions. Considering the specialties of this kind of architecture, the structural system was inevitably irregular. After digitally modeling the structure, a series of SAP2000 analyses were undertaken to examine static/dynamic performance of the proposed system. Being partially moveable is the dominant feature of this structural assembly, which was contemplated throughout the fabrication process by the German manufacturer company. The main loads all rest on the beams of the living rooms. Due to the various configurations the turning boxes may take, the loading calculation has been estimated based on the largest possible loading value applied to the system. Additionally, controlling the probable vibrations to prevent structural deformation in the turning boxes was taken into account during the design of the house.