پیمان آب و هوای پاریس

استیون هاوکینگ: تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان آب و هوای پاریس بسیار خطرناک است

پیمان آب و هوای پاریس توسط 195 کشور منعقد شده است، اما دونالد ترامپ مدتی قبل ایالات متحده آمریکا را از بین این کشورها بیرون آورد. حالا استیون هاوکینگ درباره عواقب این تصمیم هشدار داده است.

استیون هاوکینگ 75 ساله به عنوان فیزیک‌دان افسانه‌ای تاریخ، در کنفرانس کیهان‌شناسی که هفته جاری در دانشگاه کمبریج برگزار شده است حضور پیدا کرد. وی پیش از برگزاری این رویداد در مصاحبه با BBC از ناامیدی و نگرانی خود درباره تغییرات سریع آب و هوایی سخت گفت، مخصوصا اینکه رییس جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ، در حال دامن زدن به این مشکلات است. به عقیده وی، خروج آمریکا از پیمان آب و هوای پاریس به دستور رییس جمهور جدید، می‌تواند به ضرر همه باشد.

هدف اصلی خروج ترامپ از تمامی پیمان‌ها و تعهدنامه‌ها این است به نظر او، ایالات متحده آمریکا به حق واقعی خود نرسیده است. وی مهتقد است رییس جمهورهای پیشین حین بستن پیمان‌نامه‌ها سخت‌گیری کافی نداشته‌اند. ترامپ درباره پیمان آب و هوای پاریس و دیگر پیمان‌نامه‌هایی که در حال زیر پا گذاشتن آن‌ها است تصمیم مشخصی دارد. او می‌خواهد بعد از بازنگری، مجددا وارد مذاکره با کشورها شود و این بار، حق بیشتری به دست بیاورد.

پیمان آب و هوای پاریس

اما نکته ناراحت‌کننده اینجاست که به عقیده استیون هاوکینگ، در حال نزدیک شدن به مرحله‌ای هستیم که گرم شدن کره زمین به حالت بازگشت ناپذیر در بیاید. به عبارت دیگر، به هیچ عنوان نتوان این مشکل را رفع کرد. وی معتقد است تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از این پیمان ممکن است سبب بروز تغییرات غیر قابل تصوری در وضعیت آب و هوایی زمین بشود، به طوری که بعید نیست در آینده نزدیک مجبور باشیم کره زمین را ونوس 2 (سیاره زهره 2) بنامیم.

با ادامه یافتن وضعیت گرم شدن زمین، این سیاره همچون دومین سیاره منظومه شمسی تبدیل به یک جهنم خواهد شد که دمام سطح آن حدود دویست و پنجاه درجه بوده و ساکنان آن باید باران‌های اسید سولفوریکی را تجربه کنند.

البته، استیون هاوکینگ فردی نیست که از روی بی‌اطلاعی صحبت کرده باشد و اغراق‌آمیز بودن صحبت وی را تنها به عنوان یک هشدار جدید تلقی می‌کنیم. اگرچه تغییر وضعیت آب و هوایی زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشمندان است، اما پدید آمدن وضعیت جوی سیاره زهره در زمین نکته نگران‌کننده‌ای برای ما نیست، چرا که مطمئنا سیاره ما تبدیل به چنین جهنمی نخواهد شد. اما حتی اگر قرار نباشد استخوان‌های ما زیر باران‌های سولفوریک اسیدی ذوب بشوند، صحبت‌های هاوکینگ پیام‌های بسیار مهمی دارند.

پیمان آب و هوای پاریس

با رد کردن شواهد تغییرات اقلیمی و بیرون آمدن از پیمان آب و هوای پاریس ، ترامپ سبب به وجود آمدن مشکلات محیطی و آب و هوایی اجتناب‌ناپذیری در کره زمین خواهد شد که سبب در خطر قرار گرفتن موجودات می‌شود.

حتی هم‌اکنون نیز برای جلوگیری از تاثیرات تغییرات آب و هوایی زمین بسیار دیر شده است. در طول قرن بیستم، متوسط دمای کره زمین به اندازه 0.6 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد. شاید از نظر عددی این میزان قابل توجه نباشد، اما در واقعیت تاثیر زیادی بر روی وضعیت سیاره می‌گذارد. مشکل اینجاست که زیاد شدن دما، فقط به گرمتر شدن زمین نمی‌انجامد.

همینطور که متوسط دما افزایش پیدا می‌کند، ناهنجاری‌هایی دمایی نیز زیاد می‌شوند. به این ترتیب طوفان‌های بیشتری در سراسر دنیا به وجود آمده و موج‌های گرما بیشتری ثبت می‌شوند. به عنوان دیگر تغییرات مهمی که افزایش دمای کره زمین سبب می‌شوند می‌توان به تغییر الگوهای فصلی در سراسر دنیا و همچنین ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و بالا آمدن سطح دریاها اشاره کرد. با این اتفاق، شهرهای بیشتری به طور کامل به زیر آب فرو خواهند رفت و نسل بسیاری از حیوانات منقرض می‌شود.

پیمان آب و هوای پاریس

انعقاد پیمان آب و هوای پاریس

پیمان آب و هوای پاریس، نتیجه توافق 195 کشوری است که واقعیت تغییرات آب و هوایی سریع کره زمین و وارد شدن آن به مرحله‌ای خطرناک را پذیرفته و در آوریل سال 2016 تصمیم گرفتند برای تسکین دادن آن، دست به دست هم دهند. متاسفانه بسیاری از کشورها که بیشترشان جزو ابرقدرت‌ها محسوب می‌شوند، سعی کردند این تلاش‌های بین‌‎المللی را انکار کنند.

استیون هاوکینگ مدتی قبل از لزوم ترک زمین تا 100 سال آینده صحبت کرد. به عقیده وی، اگر انسان می‌خواهد نسلش را نجات بدهد، باید هر چه زودتر به دنبال محلی برای زندگی کردن بر روی دیگر سیاره‌ها باشد. هاوکینگ به عنوان تیر خلاص گفت من مدت‌ها است قانع شده‌ام انسان باید کره زمین را ترک کند.

پیمان آب و هوای پاریس

اما پیدا کردن یک محل دیگر برای زندگی و یا قابل سکونت کردن یک سیاره دیگر و سپس انتقال جمعیت به آن، بسیار دشوارتر از حل مشکلاتی است که در پیمان آب و هوای پاریس مطرح شده‌اند. با این حال، آمریکا، ژاپن و چین جزو کشورهایی هستند که مدت‌ها است بر روی ماموریت‌های قمری جدید کار می‌کنند تا بلکه بتوانند روزی ربات‌های فضایی را به مریخ ببرند. حتی در صورت سفر به یک سیاره دیگر، با وجود چنین افکار خودخواهانه‌ای میلیون‌ها سال بعد آن سیاره جدید نیز غیر قابل سکونت خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*