موشک بالستیک KN-14

موشک بالستیک KN-14 ؛ اولین موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی

کره شمالی امروز موشک بالستیک KN-14 که ادعا می‌کند بزرگترین و دوربردترین موشک ساخت این کشور است را با موفقیت آزمایش کرد. در ادامه با اولین موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

این موشک از مقر آزمایشی پانگهیون، واقع در شمال غربی این کشور پرتاب شده است. با برد تخمینی 7000 کیلومتر، این موشک کل قاره آسیا را پوشش می‌دهد و می‌تواند به هر هدفی از هاوایی تا استرالیا، هند و اسکاندیناوی برسد.

موشک بالستیک KN-14

پیونگ یانگ ادعا کرده که این موشک به ارتفاع 2802 کیلومتری رسیده است. پس از پرواز در یک مسیر بالستیک با ارتفاع بسیار بالا، موشک حدود 40 دقیقه پرواز کرده و سپس در دریای ژاپن، 933 کیلومتر دورتر از محل پرتاب، سقوط کرده است. اگر این موشک با برد حداکثری آزمایش می‌شد، می‌توانست مسافت 7000 کیلومتری را بپیماید که با این برد می‌توان رسما آن را اولین موشک قاره پیمای کره شمالی نامید (موشک‌های با برد بیش از 5500 کیلومتر، در دسته موشک‌های قاره پیما قرار می‌گیرند).

موشک بالستیک KN-14

با چنین بردی، موشک بالستیک KN-14 می‌تواند کل آلاسکا و بخش‌های از هاوایی را پوشش دهد. در تاریخ 14 می همین سال نیز، این کشور موشک بالستیک میان برد KN-12 را آزمایش کرد که به ارتفاع 2100 کیلومتر و برد 700 کیلومتر دست یافت و بنابراین می‌تواند پایگاه نظامی آمریکا در جزیره گوام را مورد هدف قرار دهد.

کره شمالی چندین موشک را برای حملات استراتژیک در برد بلند توسعه داده است. موشک‌ بالستیک KN-12 و موشک بالستیک KN-14 هر دو از سوخت مایع استفاده می‌کنند و برای تثبیت وضعیت موشک در هنگام پرواز، هر دو دارای 4 راکت هدایتی هستند. تفاوت آن‌ها در تعداد مراحلشان است. موشک بالستیک KN-12 یک مرحله ای و موشک بالستیک KN-14 دو مرحله ای است و بنابراین برد بیشتری دارد. موشک بالستیک KN-14 پیش از این پرتاب نشده بود، اما موتور آن پس از رونمایی در سال 2015 چندین بار آزمایش شد.

تحلیلگران بر این باورند که این احتمال، هر چند اندک، وجود دارد که موشک مورد آزمایش بتواند دستگاه هسته‌ای که پیونگ یانگ قبلا رونمایی کرده را نیز حمل کند. این کشور تاکنون 5 آزمایش هسته‌ای انجام داده که آخرین آن‌ها سال گذشته به وقوع پیوست و قدرت آن بین 20 تا 30 کیلوتن تخمین زده می‌شود.

دستگاه اتمی کره شمالی

همزمانی پرتاب این موشک با روز استقلال آمریکا و تنها چندین روز پس از گفت و گوهای رئیس جمهور آمریکا با سران چین و ژاپن در مورد کره شمالی و پیش از نشست این هفته گروه 20 کشور صنعتی، نشان می‌دهد که پیونگ یانگ زمان آزمایش را برای ایجاد تاثیر سیاسی حداکثری انتخاب کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. خخخ اولا ک اینا همه تکنولوژیشون یا میدزدن یا از روس و چین میگیرن بعدشم قدرت بمبشون انقد ضعیف ک مثل ترقست دربرابر بمبای هیدروژنی امریکا شما دلتون خوش نباش چون روسها حتی تو دادن سلاح هم اشغالترین از رده خارجاشو ب ما میده اونوقت ب کره اینجور حال میدن اینم بگم 1 درصدم فکر نکنید ایران بتوننه موشک بسازه وقتی ی موتور خودرو نمیتونن بزنن بعد چندسال بوی گندش درمیاد از رده خارجی زیمنس المان بود موتور ملی اندر حکایت ما و کره شمالی باز ب اونا ی حال اساسی داده پوتی جونتون

  2. در برابر آمریکایی های از خود راضی و گُستاخ ،کار بسیار به موقعی انجام داد کشور کره شمالی،هیچ وقت کلاهی که به اسم برجام سرمون گذاشتند را یادم نمیره

  3. همزمانی پرتاب این موشک با روز استقلال آمریکا و تنها چندین روز پس از گفت و گوهای رئیس جمهور آمریکا با سران چین و ژاپن در مورد “””””کرده “”””””شمالی و پیش از نشست این هفته گروه 20 کشور صنعتی، نشان می‌دهد که پیونگ یانگ زمان آزمایش را برای ایجاد تاثیر سیاسی حداکثری انتخاب کرده است.
    کره شمالی اضلاح شود

  4. خوبه ادامه بدین ایشالا برسین به موشکی که کل آمریکا رو پوشش بده دهنشون رو سرویس کنین