ایسوس زنفون 3 مکس (Asus Zenfone 3 Max)

بررسی گوشی موبایل ایسوس زنفون 3 مکس – Asus Zenfone 3 Max؛ موبایل اما پاوربانک!

ایسوس زنفون 3 مکس (Asus Zenfone 3 Max)، یک موبایل هوشمند میان‌رده با باتری بسیار بزرگ و قدرتمند است که این گوشی را به یک پاوربانک در هیبت اسمارت فون تبدیل کرده است. در ادامه با بررسی تخصصی ایسوس زنفون 3 مکس از گجت نیوز همراه باشید.

شرکت تایوانی ایسوس در سال 2016 از جدیدترین نسل گوشی‌های زنفون با نام زنفون 3 رونمایی کرد که موبایل‌های زنفون 3، زنفون 3 لیزر، زنفون 3 دلوکس، زنفون 3 اولترا، زنفون 3 زوم و اسمارت فونی با ویژگی باتری قدرتمند با نام زنفون 3 مکس اعضای این خانواده را تشکیل می‌دهند. گوشی ایسوس زنفون 3 مکس به صورت رسمی در کنار زنفون 3 وارد بازار ایران شده و یک دستگاه زنفون 3 مکس از طریق دفتر ایسوس در ایران برای بررسی در اختیار گجت نیوز قرار گرفته است. در ادامه به بررسی موبایل ایسوس زنفون 3 مکس مدل ZC553KL می‌پردازیم.

فهرست:

مقدمه

کمپانی تایوانی ایسوس مدت زمان زیادی است که در حوزه تجهیزات سخت افزاری فعالیت می‌کند و بزرگترین برند این حوزه شناخته می‌شود. ایسوس در سال 2014 میلادی تصمیم گرفت تا با موبایل‌هایی قدرتمند و در عین حال اقتصادی وارد بازار موبایل شود و سهم مناسبی از این بازار پر رونق را به خود اختصاص دهد. جدیدترین موبایل ایسوس که به صورت رسمی وارد بازار ایران شده است، زنفون 3 مکس، گوشی هوشمندی میان‌رده با باتری قدرتمند و قیمت اقتصادی است.

ویژگی بارز گوشی زنفون 3 مکس باتری بزرگ و دوربین قدرتمند با سخت افزاری میان‌رده است. این تلفن هوشمند دارای سخت افزاری مناسب کم مصرف و مناسب برای کارهای روزمره و بخش نرم افزاری بروز همراه با رابط کاربری اختصاصی ZEN است. زنفون 3 مکس در قسمت طراحی دارای بدنه آلومینیومی و نسبتا ساده‌ای است که برای یک موبایل میان‌رده و اقتصادی مناسب به نظر می‌رسد. بهتر است در ابتدای کار نگاهی به لیست مشخصات فنی کلی گوشی ایسوس زنفون 3 مکس داشته باشیم و پس از آن قابلیت‌های این اسمارت فون را مورد سنجش و تست قرار دهیم.

مشخصات فنی ایسوس زنفون 3 مکس

  • ابعاد: 8.3 × 76.2 × 151.4 میلی‌متر
  • وزن: 175 گرم
  • سیم کارت: دو سیم کارت به صورت همزمان (درگاه دوم به صورت هیبریدی)
  • پردازنده: تراشه هشت هسته‌‎ای اسنپدراگون 430 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو 505
  • صفحه نمایش: نمایشگر 5.5 اینچی از نوع  IPS LCD با وضوح تصویر فول اچ دی با تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ همراه با لایه محافظتی Oleophobic coating
  • حافظه رم: 3 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 32 گیگابایت با قابلیت ارتقا به وسیله کارت حافظه جانبی تا 256 گیگابایت
  • دوربین اصلی:16 مگاپیکسل با دیافراگم 2.0 و قابلیت‌های فوکوس اتوماتیک، لرزشگیر دستی، فلاش LED دوگانه، ضبط ویدئو با کیفیت 4K و ثبت تصاویر با رزولوشن 64 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل با دیافراگم 2.2 با زاویه دید 84 درجه و 140 درجه در حالت پارانورما
  • شبکه: وای‌فای دو بانده با استاندارد A/B/G/N/Ac، مجهز به حسگرهای دریافت‌کننده امواج ماهواره‌‌ای A-Gps و Glonass، بلوتوث نسخه 4.1، رادیو FM به همراه Bds
  • باتری: 4100 میلی آمپر ساعتی
  • سایر ویژگی‌ها: سنسور اثر انگشت قدرتمند با زمان بازگشایی 0.3 ثانیه و تکنولوژی ICE Power در اسپیکرها
  • سیستم عامل: اندروید 6.0 نوقا با رابطه کاری ZEN 3.0

محتویات جعبه

جعبه ایسوس زنفون 3 مکس بسیار ساده و همچون سایر گوشی‎‌های ارزان قیمت است. در جلوی این جعبه نام زنفون 3 مکس 5.5 اینچی نقش بسته است. در داخل جعبه گوشی نیز دفترچه راهنما، سوزن اسلات سیم کارت، کابل میکرو یو اس بی و شارژر قرار داده شده است.

طراحی و کیفیت ساخت

زنفون 3 مکس دارای بدنه‌ای تمام فلزی از جنس آلومینیوم است و طراحی ساده‌‌ای دارد. در پنل جلویی شاهد حاشیه‌های زیاد از بالا و پایین و کلیدهای ناوبری فیزیکی هستیم؛ البته این کلیدهای ناوبری فیزیکی زنفون 3 مکس دارای نور پس زمینه نیست و این مسئله در محیط‌های تاریک برای کاربران دردسر ساز می‌‎شود.

 

زنفون 3 در سه رنگ طلایی، سفید، خاکستری و صورتی عرضه شده که ما در این بررسی، رنگ طلایی این گوشی را در اختیار داشتیم. گوشی زنفون 3 مکس دارای 175 گرم وزن است که باعث می‌شود تا وزن آن برای خانم‌ها ایده‌آل نباشد اما این گوشی هوشمند دارای صفحه نمایشی 5.5 اینچی با شیشه 2.5D یا همان شیشه خمیده برای اتصال پنل جلویی به قاب پشتی موبایل و گوشه‌های گرد است که باعث شده تا در دست گرفتن آن حس بهتری را به کاربر منتقل کند.

در پنل جلویی ایسوس زنفون 3، دوربین سلفی، سنسور نور و مجاورت، اسپیکر مکالمه و کلیدهای فیزیکی و در قاب پشتی، دوربین اصلی، فلش LED، لیزر، حسگر اثر انگشت، دو خط آنتن پلاستیکی فرو رفته در قاب پشتی و لوگوی ایسوس قرار گرفته است. در سمت راست گوشی زنفون 3 کلیدهای افزایش و کاهش صدا و کلید پاور قرار گرفته است. در سمت چپ دستگاه نیز تنها اسلات سیم کارت قرار دارد. در پایین دستگاه نیز میکروفون اصلی، درگاه میکرو یو اس بی، اسپیکر خود نمایی میکند. همچنین در بالای دستگاه میکرفون ثانویه و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد که ترکیب اتصالات این دستگاه را کامل می‌کنند.

در جمع بندی طراحی و کیفیت ساخت گوشی زنفون 3 مکس باید گفت که این تلفن هوشمند برای آقایان بسیار زیبا و دوست داشتنی است و بدنه تمام فلزی آن حس استحکام را به کاربر منتقل خواهد کرد اما باید گفت که رنگبندی و طراحی، ضخامت و از همه مهتر وزن بالای ایسوس زنفون 3 مکس باب میل همه خانم‌ها نخواهد بود. در هر صورت زنفون 3 مکس به عنوان یک میان‌رده، دارای کیفیت ساخت مناسبی است و امتیاز قابل قبولی می‌گیرد.

نمایشگر

ایسوس از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع IPS LCD با وضوح تصویر فول اچ دی با تراکم پیکسلی 401 پیکسل همراه با لایه محافظتی Oleophobic coating با قابلیت دریافت 10 لمس به صورت همزمان حتی با دستکش در زنفون 3 مکس استفاده کرده است. نمایشگر زنفون 3 مکس بر خلاف زنفون 3 دارای غلظت رنگ مناسب و رفلکس بهتری است.

از مهمترین مزایای این صفحه نمایش باید به فناوری فیتر رنگ‌های آبی مضر برای چشم اشاره داشت که در پرچمداران مشاهده می‌شود و با استفاده از آن چشمان کاربر هنگام استفاده از موبایل آسیب کمتری خواهد دید. همچنین نمایشگر زنفون 3 مکس دارای قدرت تولید روشنایی بالایی است و این مسئله باعث می‌شود تا کاربر زیر نور مسقیم آفتاب برای کار با موبایل هیچ مشکلی نداشته باشد.

قابلیت‌های ارتباطاتی

ایسوس زنفون 3 مکس دارای دو شیار سیم کارت است که شیار دوم آن از نوع هیبریدی است و می‌تواند به عنوان محل جایگیری کارت حافظه جانبی تا 256 گیگابایت استفاده شود. این گوشی هوشمند از استاندارد Cat4 بهرمند است. علاوه بر آن دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد B/G/N/Ac است که می‌تواند تا سرعت 150 مگابابیت بر ثانیه دانلود و تا 50 مگابایت در ثانیه آپلود داشته باشد.

پشتیبانی از نسخه 4.1 بلوتوث به همراه A2dp به اضافه ناوبری ماهواره‌ای A-Gps، رادیو، Dlna  و گلوناس به همراه  Bds از دیگر قابلیت‌های ارتباطی این اسمارت فون است. زنفون 3 مکس در کمال تعجب از درگاه میکرو یو اس بی برای انتقال اطلاعات و شارژ استفاده می‌کند و به پورت یو اس بی نوع c مجهز نشده است.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری

زنفون 3 مکس در بخش سخت افزاری به پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون 430 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی آدرنو  505، 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت ارتقا به وسیله کارت حافظه جانبی تا 256 گیگابایت مجهز شده است که می‌تواند تمامی پردازش‌های روزمره را بدون هیچ مشکلی اجرا کند؛ البته این پردازنده می‌تواند پردازش‌های سنگین و بازی‌های گرافیکی را هم با کمی لگ اجرا کند اما نباید از آن انتظار قابلیت مالتی تسکینگ داشته باشید.

تلفن هوشمند ایسوس زنفون 3 توانست طی تست‌های بنچمارک تیم گجت نیوز عملکرد بسیار مناسبی را ثبت کند. این گوشی دارای 1.5 گیگابایت حافظه رم آزاد از 3 گیگابایت و 22 گیگابایت حافظه داخلی از 32 گیگابایت است. اگر از جمله کاربرانی هستید که به دنبال انجام امور روزمره، وبگردی و استفاده از پیام رسان‌‌ها هستید، زنفون 3 مکس هیچ وقت لگ یا هنگ نخواهد داشت اما اگر گیمر هستید به هیچ وجه نباید به سراغ این گوشی بروید و بهتر است برای انتخاب یک گوشی با باتری بزرگ و قدرت سخت افزاری مناسب به سراغ شیائومی ردمی نوت 4 یا شیائومی می مکس 2 بروید.

 نتایج بنچمارک های دو گوشی ایسوس زنفون 3 و زنفون

دوربین

زنفون 3 مکس دارای دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.0 همراه با فناوری پیکسل مستر 3  و قابلیت‌ فلاش LED دوگانه، فوکوس اتوماتیک، لرزشگیر دستی EIS و ثبت تصویر با کیفیت 64 مگاپیکسل است. دوربین این اسمارت فون می‌تواند در عرض 0.3 ثانیه بر روی سوژه به صورت اتوماتیک فوکوس کند و تصاویری با کیفیت را بدون تاخیر شاتر ثبت کند.

موبایل هوشمند ایسوس زنفون 3 مکس می‌تواند طی روز تصاویری با کیفیت را نسبت به سایر گوشی‌های میان رده ثبت کند اما در شب مانند بسیاری از موبایل‌های میان‌رده حتی با استفاده از فلش LED دوگانه، تصاویر دارای نویز بالایی است. رابط کاربری دوربین ایسوس زنفون 3 ساده است اما قابلیت‌های متعدد و کاربری در آن قرار دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • Low Light: آماده سازی بهترین شرایط برای ثبت عکس در محیط‌های کم نور
  • Children: ثبت اتوماتیک عکس پس از تشخیص چهره کودک همراه با موسیقی برای جلب توجه کودک به موبایل
  • Depth Of Field: عمق دادن به تصویر و بلور کردن پس‌زمینه
  • Smart Remove: حذف اشیا متحرک در عکس
  • Manual: عکاسی به صورت دستی
  • Effect: قرار دادن افکت‌های متنوع بر روی تصویر
  • Super Resolution:  عکاسی با کیفیت 64 مگاپیکسل

نمونه تصاویر دوربین اصلی گوشی زنفون 3

روز

روز

محیط بسته

شب

دوربین سلفی گوشی زنفون 3 مکس یکی دیگر از بخش‌های جذاب این موبایل است، دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.0 همراه با قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت فول اچ دی و زاویه دید 84 درجه و زاویه دید 140 درجه برای تصاویر سلفی پارانوما می‌تواند سلفی‌هایی با کیفیت و خاطره انگیز را ثبت کند. یکی از مهمترین بخش‌های دوربین سلفی زنفون 3، Beautification نام دارد و علاوه بر حذف چین و چروک‌های صورت می‌تواند، رنگ پوست، گردی صورت و سایز مردمک‌های چشم را تغییر دهد.

نمونه تصاویر دوربین سلفی گوشی زنفون 3

روز

روز

محیط بسته

شب

باتری

همانطور که از نام زنفون 3 مکس پیداست، بارزترین ویژگی این گوشی باتری و شارژدهی بالای آن است. Asus Zenfone 3 Max به یک باتری 4100 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که با استفاده از آن می‌توان 17 ساعت به صوت متدوال مکالمه، 19 ساعت وبگردی و یا 72 ساعت موزیک گوش داد؛ در واقع باتری بزرگ زنفون 3 مکس با قابلیت 38 روز استندبای بزرگترین نقطه قوت این گوشی است و با استفاده از آن باید با شارژکردن موبایل در طول روز خداحافظی کرد و دیگر نگران شارژ باتری برای انجام هر نوع فعالیتی با موبایل نبود.

باتری زنفون 3 مکس به فناوری وافر باتری مجهز شده است که با استفاده از تنظیمات ایجاد شده می‌توان حالت Power Saving و Super Saving را برای ذخیره بیشتر انرژی برای افزایش زمان شارژدهی گوشی انتخاب کرد. جالب است بدانید که حالت Super Saving می‌تواند تا 30 ساعت به زمان شارژدهی گوشی اضافه کند اما در این حالت باید با اجرای پردازش‌های سنگین خداحافظی کرد.

یکی از مهمترین قابلیت‌های باتری زنفون 3 مکس که حتما عاشق آن خواهید شد، شارژ معکوس است؛ در حقیقت زنفون 3 مکس یک تلفن نیست و باید به آن یک پاوربانک با قابلیت مکالمه بگوییم. هنگامی که شارژ موبایل یا دستگاه دیجیتالی دیگر شما به اتمام رسید می‌توانید با متصل کردن کابل OTG به زنفون 3 مکس و اتصال کابل متناسب به کابل میکرو یو اس بی و وارد کردن آن به موبایل یا دستگاه دوم آن را شارژ کنید. لازم به ذکر است که سرعت شارژ مانند پاوربانک‌های معمولی است.

نتایج تست‌های ترکیبی اختصاصی گجت نیوز به شرح زیر است: (نتایج درصد باتری مصرف شده است)

  • 1 ساعت بازی آسفالت با نور صفحه نمایش و صدای اسپیکرهای 100 درصد: 9 درصد مصرف باتری
  • 1 ساعت بازی آسفالت، 45 دقیقه مکالمه، 10 دقیقه مکالمه با اسپیکر، 1 ساعت پخش موزیک با صفحه نمایش خاموش، 20 دقیقه فیلمبرداری و عکسبرداری، 3 ساعت وبگردی با اینترنت وای فای و 30 دقیقه وبگردی با اینترنت سیم کارت (با نور صفحه نمایش 30 درصد و بدون صدا): 28 درصد مصرف باتری
  • 1 ساعت فیلمبرداری:12 درصد مصرف باتری
  • 50 قطعه عکس: 4 درصد مصرف باتری
  • پخش مداوم ویدیوی فول اچ دی بدون صدا و با نور 30 درصد: در حدود 19 ساعت مصرف باتری

کیفیت خروجی صدا

 

زنفون 3 مکس دارای دو عدد اسپیکر، اسپیکر مکالمه و اسپیکر اصلی است. اسپیکر مکالمه کیفیت خوبی دارد اما اسپیکر اصلی مانند بسیاری دیگر از موبایل‌های میان‌رده از تکنولوژی صدای خاصی پشتیبانی نمی‌کند. بلندی صدای اسپیکر این گوشی مناسب است ولی نباید انتظار عمق و بیس در صدای خروجی اسپیکر را داشته باشید.

بلندگوی این گوشی مانند زنفون 3 دارای قابلیت صدای Outdoor Mode برای استفاده بهتر از اسپیکر در محیط‌های بیرون از خانه و شلوغ است. در داخل جعبه زنفون 3 مکس مانند بسیاری از گوشی‌های چینی هدفونی قرار داده نشده و به همین دلیل باید یک هدفون خریداری کنید.

امنیت

ایسوس زنفون 3 مکس برای امنیت و قفل دستگاه از روش‌های کلمه عبور، الگو، چهره و حسگر اثر انگشت پشتیبانی می‌کند. این گوشی به یک حسگر اثر انگشت قدرتمند با قابلیت پشتیانی از 5 اثر انگشت به صورت 360 درجه و بازکردن قفل دستگاه در 0.3 ثانیه مجهز شده است. حسگر اثر انگشت زنفون 3 مکس از حرکت‌های هوشمند برای مثال ضربه زدن برای عکاسی، دو بار ضربه زدن برای وارد شدن به اپلیکیشن دوربین و یا ضربه زدن برای جواب دادن تماس‌های ورودی پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

بخش نرم افزاری زنفون 3 مکس بروز نیست اما برای یک موبایل میان‌رده نقطه ضعف خاصی محسوب نمی‌شود. گوشی زنفون 3 مکس به صورت پیش فرض با اندروید 6.0.1 مارشمالو با رابط کاربری شخصی سازی شده شرکت ایسوس یعنی ZenUI عرضه شده و فعلا سیستم عامل اندروید 7.0 نوقا برای آن منتشر نشده است.

بر خلاف سایر برندهای بزرگ صنعت موبایل که به دنبال سادگی و سرعت بالای رابط کاربری و حذف کردن اپلیکیشن‌های غیر کاربردی برای دسترسی بیشتر کاربر به حافظه دستگاه هستند، ایسوس همچنان در رابط کاربری مشکلات بسیار زیادی دارد. رابط کاربری ZenUI که در تمامی خانواده گوشی‌های زنفون 3 مشاهده می‌شود، بسیار سنگین، پیچیده و نچندان کاربردی است که باعث می‌شود رابط کاربری مهمترین نقطه ضعف این گوشی باشد. همچنین اپلیکیشن‌های زیاد و غیر کاربردی بر روی این موبایل نصب شده است که برای کاربران مزاحمت ایجاد می‌کنند. این درحالی است که زنفون 3 مکس دارای موزیک پلیر اختصاصی نیست.

اگر در صفحه اصلی انگشت خود را به سمت پایین بکشید، به صفحه اپلیکیشن‌ها می‌روید اما در صورتی که در صفحه اصلی انگشت خود را به سمت بالا بکشید به قسمت تنظیمات رابط کاربری خواهید رفت و در این قسمت می‌توانید تا شخصی سازی‌های بیشتری را انجام دهید. همچنین نوتیفیکیشن بار زنفون 3 مکس با آیکون‌های بزرگ با حالتی تمام صفحه باعث شده تا استفاده آن برای کاربران حرفه‌ای جذاب نباشد اما در عین حال این موضوع باعث شده تا راحت‌تر بتوانید قابلیت مورد نظر خود را پیدا کنید.

در نهایت باید بگوییم که رابط کاربری زنفون 3 مکس مانند دیگر اعضای خانواده زنفون 3 این شرکت تایوانی بسیار غیر کاربردی و زشت است پس بهتر است بعد خرید این گوشی‌ها حتما یک لانچر سبک و کاربردی بر روی آن نصب کنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • بدنه تمام فلزی
  • صفحه نمایش با کیفیت همراه با غلظت رنگ مناسب
  • دوربین قدرتمند
  • سنسور اثر انگشت قدرتمند
  • باتری قدرتمند
  • امکان استفاده به صورت پاوربانک (شارژ معکوس)

معایب

  • پردازنده ضعیف
  • اسپیکرهای ضعیف
  • فقدان نور پس زمینه در کلیدهای ناوبری
  • رابط کاربری سنگین
  • قیمت بالا

جمع بندی و قیمت

ایسوس زنفون 3 مکس گوشی هوشمندی مناسب برای آن دسته از افراد است که به دنبال انجام کارهای روزمره و سبک با موبایل هستند اما به باتری قدرتمند و شارژدهی طولانی مدت در کنار سخت افزاری مطلوب نیاز دارند؛ در واقع ایسوس زنفون 3 مکس با قیمت 850 هزار تومان بهترین تلفن هوشمند برای افرادی است که نیاز به گوشی دوم با شارژدهی باتری بالا دارند. گفتنی است که مهمترین مزیت آن نسبت به گوشی‌های مشابه، شارژ معکوس یا استفاده به صورت پاوربانک برای شارژ کردن موبایل یا ساعت هوشمند است.

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. با این گوشی نمیشه به تلویزیون وصل شد؟؟از طریق وای فای دایرکت؟

  2. سلام
    دوستان این گوشی رو به نسخه 14.0200.1710.336 آپدیت گردم . تو این نسخه یه مشکلی وجود داره که هرکس با شما تماس بگیره گوشی خود به خود ریستارت میشه و به هیچ وجه نمی تونید تماس کسی رو پاسخ بدید!!
    چکار باید بکنم

  3. واقعا فوق العادس