مایاک

ماهواره روسی مایاک (Mayak) در مدار قرار گرفت؛ روشن‌ترین جرم آسمان شب پس از ماه

ماهواره روسی مایاک (Mayak) به تازگی در مدار زمین قرار گرفته است و تا یک ماه آینده، روشن‌ترین جرم آسمان شب پس از ماه خواهد بود.

یکی از موشک‌های سایوز روسیه، ماهواره‌ای بحث‌برانگیز را در مدار زمین قرار داده است. در چند روز آینده، این ماهواره به یکی از روشن‌ترین ستاره‌های آسمان تبدیل خواهد شد. اما همین اتفاق می‌تواند تهدیدی برای نجوم رصدی دنیا به حساب بیاید. ماهواره مایاک که توسط بخش مهندسی مکانیک دانشگاه مسکو طراحی شده، هزینه‌ای بالغ بر 30 هزار دلار را به خود اختصاص داده است. پس از گذشت چند ساعت از پرتاب آن در روز جمعه، این ماهواره به درستی در مدار خود قرار گرفت و شروع به باز کردن بازتابنده نور خورشیدی که در آن تعبیه شده بود، کرد.

این بازتابنده به شکل یک هرم با اندازه سه متر است. هدف این بازتابنده، گرفتن نور خورشید و بازتاباندن آن به سمت زمین است. طبق گفته تیم تحقیقاتی، این ماهواره دومین جرم درخشان آسمان پس از ماه خواهد بود. به این ترتیب، می‌توان از این جرم جدید، برای اندازه‌گیری روشنایی ظاهری سایر ماهواره‌های اطراف زمین استفاده کرد.

هدف دیگر این تیم تحقیقاتی، افزایش نیروی کشش (Drag) وارده بر ماهواره است. این چیزی است که در حالت عادی از آن پرهیز می‌شود. اما در مورد این ماهواره، هدف آزمایش سیستم جدیدی از ترمزهای هوایی است. ترمزهایی که به ماهواره کمک می‌کنند تا خیلی سریع مدار خود را کاهش داده و در نهایت در جو زمین بسوزد.

برای کمک به ردیابی ماهواره مایاک و اینکه بدانید دقیقا در چه زمانی می‌توان آن را مشاهده کرد، تیم این پروژه نرم‌افزار آندرویدی آن را تهیه کرده است که از این لینک قابل دسترسی است. البته زبان این برنامه فعلا فقط به روسی است و خبری از زبان انگلیسی نیست. راه دیگری برای دیدن این جرم پرنور، استفاده از سایت‌های دیگری برای ردیابی ماهواره‌ها همچون heavens above و یا N2YO است.

Mayak برای مدت یک ماه در مدار زمین باقی خواهد ماند و پس از آن یه جو زمین سقوط می‌کند. باید دید که در این مدت، بازتابش شدید مایاک، اختلالی در پروژه‌های رصدی بسیاری که مشغول رصد آسمان هستند ایجاد می‌کند یا خیر. چرا که روشنایی زیاد آن، اگر در راستای رصد یک تلسکوپ قرار گیرد، می‌تواند تمامی تصاویر گرفته‌شده را از بین ببرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*