گیربکس اتوماتیک

با این چند نکته عمر گیربکس اتوماتیک خودروی شما دو برابر می‌شود

با توجه به این که هزینه نگهداری گیربکس اتوماتیک بیشتر است، اکنون قصد داریم نکاتی را بازگو کنیم که با رعایت آن‌ها طول عمر گیربکس اتومات خودروی شما دو برابر می‌شود.

رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک بسیار راحت‌تر از خودروهای دنده دستی است اما با این وجود هنوز هم بسیاری از خریداران به خرید خودروهایی با دنده دستی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، هزینه‌بر و دشوار بودن نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک است. نگهداری نادرست از گیربکس اتوماتیک می‌تواند موجب وارد شدن آسیب‌ها و صدمه‌های جدید به ساز و کار گیربکس شود اما با رعایت برخی نکات و استفاده درست می‌توانید از هزینه‌های سرسام‌آور جلوگیری کرده و عمر گیربکس اتوماتیک خود را دو برابر کنید.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک اولین بار به صورت استاندارد در سال 1941 در خودروی لوکس کادیلاک استفاده شد. این نوع گیربکس‌ها در ابتدا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت اما به سرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرد. تعداد خودروهای دنده اتوماتیک از دهه گذشته در ایران افزایش یافت و در حال حاضر بسیاری از مدل‌های چینی، وارداتی و حتی داخلی دارای نسخه‌های مجهز به جعبه دنده اتوماتیک هستند.

شاید بسیاری از رانندگان تصور کنند رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک، تنها در فشار دادن پدال گاز و ترمز خلاصه می‌شود و از این رو باعث وارد شدن آسیب به گیربکس اتومبیل خود می‌شوند. رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک، اصول و نکات زیادی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید طول عمر گیربکس خودروی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید. در این مطلب قصد داریم به چند مورد از این نکات اشاره کنیم.

گیربکس اتوماتیک

نکاتی برای نگهداری بهتر گیربکس اتوماتیک خودرو

1. در زمان حرکت، حالت گیربکس (P، R، N و D) را تغییر ندهید. عمل مکانیکی تعویض حالت‌های مختلف گیربکس اتوماتیک با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرار گرفته داخل گیربکس صورت می‌گیرد. این کلاچ‌ها و نوارها از موادی برخوردار هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض دنده را میسر می‌کنند. اگر همیشه پیش از تعویض حالت دنده، به صورت کامل توقف کرده و ترمز را فشار دهید، گیربکس اتومبیل شما با این ساز و کار عمر بیشتری خواهد کرد.

2. هیچ‌گاه در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. این یک باور اشتباه است که خلاص کردن گیربکس اتوماتیک در سراشیبی‌ها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته به اندازه‌ای هوشمند هستند که در سراشیبی‌ها، سوخت کمتری را به موتور می‌رسانند و خود به خود باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شوند.

گیربکس اتوماتیک

3. به هیچ وجه به بهانه به دست آمدن شتاب اولیه بیشتر در زمان گاز دادن، حالت Drive را انتخاب نکنید. با نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و انتخاب حالت D برای راه افتادن، خسارت و آسیب جدی و جبران ناپذیری را به گیربکس اتومبیل خود می‌رسانید.

4. حالت پارک یا P را قبل از توقف کامل خودرو انتخاب نکنید. بسیاری از خودروهای دنده اتوماتیک جدید، اجازه انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت به شما نمی‌دهند.

5. بی‌توجهی به سرویس های دوره‌ای گیربکس اتوماتیک می‌تواند به گیربکس خودروی شما آسیب برساند. عملکرد دنده‌های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتومات با وجود روغن، ارتباط مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس در زمان استفاده به شدت داغ می‌شوند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض به موقع روغن و یا ریختن روغن نامناسب و اشتباه، آسیب جدی به آن وارد می‌شود. در بهترین حالت باید پس از هر 5 هزار کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتومبیل خود را به وسیله نشانگر روغن تعبیه شده بررسی کنید و به طور کلی توصیه می‌شود برای خودروهای مورد استفاده در شهر، روغن گیربکس اتومات را پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر تعویض کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*