کشف کهکشان لوبيا سبز در فاصله 3.7 میلیارد سال نوری با زمین

 اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ‌های شیلی و هاوایی موفق به شناسایی طبقه جدیدی از کهکشان ها موسوم به «کهکشان لوبیا سبز» شدند. کهکشان لوبیا سبز (green bean galaxy)‌ به دلیل ظاهر غیرمعمول و رنگ سبز درخشان به این نام نامگذاری شده است.

 نخستین نمونه «کهکشان لوبیا سبز» در صورت فلکی دلو (Aquarius) و در فاصله 3.7 میلیارد سال نوری با زمین شناسایی شده است.بر اساس اعلام رصدخانه جنوبی اروپا، درخشش سبز رنگ این کهکشان ها در میان نور شدید ساطع شده در اطراف سیاهچاله‌های غول پیکر مشاهده شده اند که از جمله نادرترین اجرام کائنات محسوب می شوند.درحالی که گاز ناشی از انرژی یک سیاهچاله در مرکز بسیاری از کهکشان ها در حال درخشش است در کهکشان های «لوبیا سبز» تمامی و نه فقط بخش مرکز کهکشان حالت درخشان دارند.

اخترشناسان پس از این کشف با جستجو در فهرست یک میلیارد کهکشان دیگر موفق به شناسایی 16 کهکشان دیگر با ویژگی های مشابه شدند.مناطق درخشان در کهکشان های فعال معمولا کوچک هستند، اما در کهکشان لوبیا سبز منطقه گاز یونیزه شده به اندازه خود کهکشان بزرگ است؛ اکسیژن یونیزه با درخشش سبز رنگ، ظاهری متفاوت و عجیب به این جرم آسمانی نادر در کائنات بخشیده است.

«میشا شیرمر» از محققان رصدخانه جمنی در شیلی تأکید می کند:

این مناطق درخشان، محل مناسبی برای درک بهتر فیزیک کهکشان ها هستند؛ این مناطق نه بسیار بزرگ و نه فوق العاده درخشان هستند، اما امکان مشاهده جزئیات دقیق را برای محققان فراهم می کنند.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*