دومين خطر برخورد سيارکي از بیخ گوش زمین گذشت

 سیارک تازه کشف شده‌ای که با پهنای 36 متر، در فاصله‌ای کمتر از فاصله زمین تا ماه قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه این هفته، از کنار زمین عبور کرد. سیارک نزدیک به زمین 2012XE54 نخستین بار روز یکشنبه 9 دسامبر (19 آذر) توسط اخترشناسان مشاهده شد.

 این سیارک روز سه‌شنبه این هفته با قرار گرفتن در فاصله 225 هزار کیلومتری، در نزدیک ترین فاصله خود با زمین قرار گرفت که کمتر از فاصله زمین تا ماه است.پهنای این سیارک نزدیک به زمین 36 متر است و بر اساس اعلام کارشناسان، در صورت برخورد احتمالی با زمین می‌تواند خطرساز باشد؛ سیارکی در همین ابعاد در سال 1908 میلادی پس از برخورد با زمین حدود دو هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های سیبری را صاف کرد.

«پاسکواله تریکاریکو» از اخترشناسان موسسه علوم سیاره ای در توکسان آریزونا تأکید کرد: احتمال برخورد سیارک در زمان چرخش در اطراف زمین تقریبا پدیده ای نادر محسوب می شود.به گفته «تریکاریکو»، سیارک 2012XE54 و سیارک دیگری به نام 4179Toutatis که هر دو طی چند روز اخیر از کنار زمین عبور کرده اند، خطری برای زمین ایجاد نمی‌کنند.

سه شنبه شب سیارک عظیم 4179Toutatis به طول 4.82 کیلومتر، از فاصله 6.9 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد که 18 برابر فاصله زمین تا ماه است؛ این سیارک که ظاهری شبیه سیب زمینی دارد، جزو گروه سیارک های بالقوه خطرناک (PHA)‌ محسوب می شود، چرا که در دوره های چهار ساله از کنار زمین عبور می کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*