مدیاتک هلیو پی 23

تراشه های مدیاتک هلیو پی 23 و هلیو پی 30 معرفی شدند؛ مغز متفکر میان‌ رده‌‌های آینده

چیپست های مدیاتک هلیو پی 23 (Helio P23) و هلیو پی 30 (Helio P30) معرفی شدند. در ادامه بیشتر با مشخصات و قدرت پردازشی تراشه های جدید مدیاتک آشنا می‌شویم.

همان‌طور که از مدت‌ها قبل انتظار داشتیم، چیپست های جدید مدیاتک معرفی شدند. هلیو پی 23 و هلیو پی 30 از ربع آخر سال 2017 در دسترس بوده و گوشی‌سازان می‌توانند از آن‌ها برای ساخت دستگاه‌های خود استفاده کنند. اگرچه قرار است هر دو تراشه موبایل در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرند، اما هلیو پی 30 در ابتدا تنها در کشور چین عرضه خواهد شد.

هر دو تراشه مدیاتک هلیو پی 23 و هلیو پی 30 شامل یک پردازنده‌ هشت هسته‌ای با هسته‌های Cortex-A53 هستند. به عقیده برخی، این ساختار حتی برای تراشه‌های میان‌رده نیز کمی قدیمی محسوب می‌شود. اگرچه هلیو پی 20 و هلیو پی 25 نیز دارای ساختاری یکسان بودند، اما در تراشه‌های جدید شاهد وجود ویژگی‌های جدید و بلوک‌های IP بهتر هستیم و بهبود آن‌ها تنها به افزایش سرعت هر هسته محدود نمی‌شود.

تفاوت اصلی مدیاتک هلیو پی 23 اینجاست!

هم مدیاتک هلیو پی 23 و هم مدیاتک هلیو پی 30 دارای هسته‌هایی با سرعت 2.3 گیگاهرتز هستند، در حالی که سرعت هسته‌های Cortex-A53 معمولا محدود به حدود 1.7 گیگاهرتز است. همچنین هر دو به پردازشگر گرافیکی Mali-G71 مجهز شده‌اند. در تراشه‌های پیشین یعنی هلیو پی 20 و هلیو پی 25 شاهد پردازشگر گرافیکی ضعیف‌تر Mali-T880 بودیم.

مدیاتک هلیو پی 23

در بین تمامی ویژگی‌های جدید، دو مورد از آن‌ها بیشتر از بقیه جلب توجه می‌کنند. تراشه Helio P30 اکنون از رمزگذاری HEVC پشتیبانی کرده و می‌تواند از دوربین‌های دوگانه تا سقف دو سنسور 16 مگاپیکسلی پشتیبانی کند. اگر گوشی‌سازی از ساختار دوربین عادی استفاده کند، پشتیبانی آن به یک سنسور 25 مگاپیکسلی افزایش پیدا خواهد کرد.

اما وضعیت مدیاتک هلیو پی 23 در بخش دوربین همانند هلیو پی 25 باقی مانده است. به این ترتیب حین استفاده از دوربین دوگانه تا دو سنسور 13 مگاپیکسلی و در زمان مجهز شدن به یک دوربین عادی تا سقف یک سنسور 24 مگاپیکسلی پشتیبانی خواهد کرد.

مدیاتک در هر دو چیپست تازه وارد، تکنولوژی تصویربرداری جدید خود با نام Imagiq 2.0 را به کار برده است. این تکنولوژی به حدی پیشرفته است که پیش از این شاهد به کار رفتن آن در تراشه پرچمدار شرکت یعنی هلیو ایکس 30 بودیم. قرار گرفتن در معرض نور فوری، وجود چندین فناوری به منظور کاهش نویز و همچنین تثبیت‌کنندگی الکترونیکی تصویر از قابلیت‌های Imagiq 2.0 است.

مدیاتک هلیو پی 23 و همچنین هلیو پی 30 دارای ساختار 16 نانومتری TSMC هستند. از این نظر هیچ تفاوتی بین‌ آن‌ها و دو تراشه نسل پیشین وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*