رجیستری موبایل

اجرای رجیستری موبایل از پایان مهرماه؛ تعرفه‌های گمرکی تغییری نمی‌کنند

حمیدرضا دهقانی نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرای طرح رجیستری موبایل از پایان مهرماه خبر داد و توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرد.

حمیدرضا دهقانی نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد که در روزهای اخیر،‌ جلسات متعددی با حضور تمامی بخش‌های فعال و مرتبط با این حوزه برگزار شد و سرانجام تصمیم گرفته شد که طرح رجیستری موبایل از پایان مهرماه امسال اجرا شود. به گفته دهقانی نیا، یکی از ضرورت‌های اجرای طرح رجیستری این بود که بیش از 90 درصد واردات گوشی های تلفن همراه از مجاری غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شد. اگر قیمت هر گوشی را به طور میانگین بین 130 تا 165 دلار در نظر بگیریم، ارزش این بازار، رقمی معادل 1.8 میلیارد دلار می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه عنوان کرد:

در حال حاضر در طول سال، 12 تا 14 میلیون گوشی موبایل مورد نیاز کشورمان است که از این تعداد حدود یک میلیون آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و حدود 2 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نیز به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود. اما همچنان حدود 11 تا 12 میلیون دستگاه گوشی موبایل به صورت قاچاق وارد بازار ایران می‌شود و باید تصمیمی برای ساماندهی این بخش گرفته شود.

وزارت ارتباطات برای اجرای طرح رجیستری موبایل اعلام آمادگی کرد

دهقانی نیا تاکید کرد که همزمان با اجرای طرح رجیستری موبایل ، تعرفه‌های گمرکی تغییری نکرده و در حد همان 5 درصد قبلی باقی می‌ماند. همچنین در طول مدت‌ زمان باقی مانده تا اجرای این طرح، قرار بر این شد که بخش‌های مرتبط، بحث اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرند تا اجرای این طرح با کمترین اصطکاک همراه باشد و مردم دچار هیچ مشکلی نشوند. وزارت ارتباطات نیز برای اجرای طرح رجیستری، اعلام آمادگی کرده است.

طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه، طرحی است که در قالب آن شماره سریال گوشی‌ها توسط واردکنندگان قانونی در گمرک و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ثبت می‌شود و راهی برای کاهش قاچاق گوشی های موبایل خواهد بود. این طرح دو بار به صورت ناموفق در دولت‌های گذشته اجرایی شده بود و برخی افراد توانستند کد IMEI گوشی های قاچاق را کپی کنند. در دولت یازدهم نیز تاریخ‌های مختلفی برای اجرای طرح رجیستری موبایل اعلام شد اما در نهایت محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای این طرح را به دولت دوازدهم موکول کرد. حال باید دید آیا این بار شاهد اجرای رجیستری خواهیم بود یا باز هم در دقیقه 90، اجرای این طرح به تعویق خواهد افتاد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. قیمت موبایل خیلی بالا میره شک نکنید ….اگه این طرح عملی بشه یکباره بازار از گوشیهای که کار میکنن خالی میشه تا اینا بخوان وارد کنن خیلی دیره و قیمتا وحشتناک بالا میره ….

    توی همین خبر نوشته بود داخل ایران سالی یک میلیون موبایل تولید میشه ؟
    کی یک میلیون تولید می کنه که ما خبر نداریم کدوم شرکت ؟

    نکنه glx رو میگه ؟ اون که تو اوج سالهای اول هم همچنین تولیدی نداشته چه برسه الان که در حال ورشکستگی هست ….البته این رو هم بگم با اجرای این طرح برای glx خیلی خوب میشه نجات پیدا میکنه

  2. در مورد گوشیهای فعال قراره چه خاکی توی سرمون کنن.

    مثلا برای یه گوشی دوم ساده که 20 هزار تومان هم نمیارزه 120 هزار تومان هزینه ثبت نام بخوان، اونوقت مردم هم گوشیهاشون رو برای (سازمان تنظیم مقررات رادیویی) میفرستن با یه نامه مبنی بر اینکه:

    اینو بفروش پولش هم مال خودت دست از سرم بردار.

    به جان خودم اونجایی که راجع به عدم مشکل زایی این طرح و از بین بردن اصطکاک صحبت میکرد یه لحظه داشتم گول میخردم، خدا رو شکر به خیر گذشت.

  3. اولاً: تو را چه به این فضولیها
    ثانیاً: خود گمرک نامشروعه
    ثالثاً: وقتی 4/3 کل گوشیها باج-سبیل-نداده قیمتشون نجومیه، با تیغ گمرک و طرح رجیستری، چطور ادعا میکنی “اجرای این طرح با کمترین اصطکاک همراه باشد و مردم دچار هیچ مشکلی نشوند”؟
    تو بفکرِ “بانک ملّی و ملّتی، نه بهانه ای بنامِ ملّت!