آی او اس 11

بررسی سیستم عامل آی او اس 11 (iOS 11)؛ پاسخ مثبت اپل به درخواست‌های همیشگی کاربران!

قطعا در ماه‌های آینده، اکثر کاربران آیفون‌ و آی‌پد‌ در سراسر دنیا، جدیدترین به روزرسانی نرم‌افزاری عمده‌ای که برای دستگاه‌های اپل ارائه شده، یعنی سیستم عامل آی او اس 11 را تجربه خواهند کرد.

این سیستم عامل، که در نطق افتتاحیه مراسم WWDC 2017 معرفی شد، برای افزایش رضایت کاربران در چندین بخش اصلی دچار تغییر شده که این مسئله همچنین به وضوح نشان دهنده تمایل اپل، به دادن آزادی عمل بیشتر به توسعه‌دهندگان و کاربران است.‌

مدیریت فایل، کنترل سنتر قابل تنظیم و فیلم برداری از صفحه نمایش به شکلی بسیار ساده، همگی امکاناتی هستند که برای کاربران آی او اس تا چند روز پیش حتی قابل تصور هم نبود، اما به زودی همه آن‌ها به واقعیت تبدیل خواهند شد.

در اینجا قصد داریم با استفاده از یک آیفون 7 پلاس که نسخه توسعه‌دهندگان آی او اس 11 بر روی آن نصب شده، خصوصیات این سیستم عامل را بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوت آن را برای شما شرح دهیم.

آی او اس 11

تغییرات محسوس‌تر برای آی‌پد

آی او اس 11 حقیقتا به روزرسانی قابل توجه‌تری برای آی‌پد نسبت به آیفون است. تبلت‌های اپل به نوار داک جدیدی مجهز خواهند شد که بیشتر شبیه به نوار موجود در مک او اس است و به واسطه نرم افزارهای سوییپینگ برای صفحه نمایش، هر دو قابلیت کشیدن و انداختن و مالتی تسکینگ را خواهند داشت. به علاوه کاربرانی که قلم اپل را نیز در اختیار دارند، خصوصیات جدید بیشتری را تجربه می‌کنند که استفاده از تبلت را ساده‌ و روان‌تر خواهند کرد.

همچنین در نسخه بتا امکان غیر فعال کردن بخش “Show Recents” که آخرین نرم‌افزارهای استفاده شده را در نوار داک نشان می‌دهد، اضافه شده است. با غیر فعال کردن این بخش، تنها نرم‌افزارهایی که شما به دلخواه خودتان به آن اضافه می‌کنید در آن نمایش داده می‌شود.

آی او اس 11

رنگ و رویی تازه

بیایید با واضح‌ترین تغییرات که تغییرات ظاهری هستند شروع کنیم. تایپوگرافی نسبتا جدید، خواندن نام نرم‌افزار‌ها را، خصوصا در مقابل تصاویر پس‌زمینه روشن‌تر، آسان‌تر کرده است. برخی فهرست‌ها و عنوان‌های تنظیمات، برجسته‌تر و بزرگتر شده اند، در حالی که ظاهر ساده‌گرایی که آی او اس در نیم دهه گذشته داشته، حفظ شده است. عدم نمایش نام نرم‌افزارها در نوار داک، ظاهر آن را منظم‌تر و خلوت کرده است. تغییر برخی از آیکون‌های نوار وضعیت هم در همین راستا انجام شده است. در این قسمت شاخص‌های آنتن‌دهی دایره‌ای شکل با شاخص‌های میله‌ای عوض شده‌اند که فضای کمتری از صفحه را اشغال می‌کنند.

البته همه‌ی این خصوصیات ذکر شده، بیشتر جنبه تزئینی دارند و تاثیر زیادی در تجربه کاربران در کارکردن با این سیستم عامل ندارند.

آی او اس 11

کنترل سنتر قابل تنظیم

در آی او اس 11 کنترل سنتر یا مرکز کنترل قابل تنظیم جدیدی ارائه شده که نسبت به ورژن‌های قبلی این صفحه‌، بسیار متفاوت و مفیدتر است. 17 میانبر مجزا در این صفحه قرار دارند که برخی از آن‌ها تنها از طریق خود کنترل سنتر قابل دسترسی هستند. این بخش حالا کل صفحه را در بر خواهد گرفت و تاچ سه سطحی در آن بسیار پر کاربرد خواهد بود. نوار لغزنده کنترل صدا و روشنایی هم کاملا عوض شده‌اند. گفته می‌شود تغییرات دیگری هم بر روی کنترل سنتر انجام می‌شود و این بخش در نسخه نهایی اندکی با نسخه بتا متفاوت خواهد بود.

تاگل بلوتوث در کنترل سنتر به جای خاموش کردن کلی آن، تنها اتصال شما به دستگاه‌های دیگر را قطع می‌کند. همچنین گزینه غیرفعال کردن عملکرد “swipe up to open” کنترل سنتر، زمانی که در حال استفاده از یک نرم‌افزار هستید هم دوباره اضافه شده است.

آی او اس 11

کاور شیت

کاور شیت چیست؟ کاور شیت ترکیبی از نوتیفیکیشن سنتر یا مرکز اعلان و لاک اسکرین یا صفحه قفل است. در آی او اس 11، زمانی که انگشتتان را بر روی صفحه به پایین بکشید، به جای باز شدن لاک اسکرین، کاور شیت با همه نوتیفیکیشن‌های شما باز خواهد شد. زمانی که این قسمت را باز می‌کنید، می‌توانید با بالا کشیدن صفحه، همه نوتیفیکیشن‌های نخوانده قبلی خود را مشاهده کنید. درست مانند لاک اسکرین، دوربین با کشیدن صفحه به چپ و پنل ویجت با کشیدن صفحه به سمت راست قابل دسترسی هستند. در نهایت این پنجره جدید، یکی از بخش‌های اصلی iOS یعنی نوتیفیکیشن سنتر یا مرکز اعلان را حذف کرده است و مسلما این تغییر، گردش در میان نوتیفیکیشن‌های‌تان را آسان‌تر خواهد کرد.

کار کردن با کاور شیت ممکن است در ابتدا کمی برایتان حس ناآشنایی داشته باشد، اما در آینده نه چندان دور کاملا به آن عادت خواهید کرد. اپل سابقه‌ چندان درخشانی زمینه نوتیفیکیشن ندارد، اما این که برای تغییر این بخش تلاش کرده خود نکته‌ای مثبت است. شاید کاور شیت راه حلی برای برخی از کاربران باشد که با نوتیفیکیشن‌های آی او اس مشکل دارند.

آی او اس 11

محدودیت هنگام رانندگی

در بخش تنظیمات، گزینه جدیدی به نام Do Not Disturb While Driving یا به اختصار DND افزوده شده است. این قابلیت قرار گرفتن آیفون شما در خودرو را تشخیص می‌دهد و نوتیفیکیشن‌های شما را در هنگام حرکت محدود می‌کند. دریافت تماس نیز تنها در صورتی که به هندزفری یا بلوتوث خودرو متصل باشید میسر خواهد بود. چندین گزینه برای چگونگی فعال سازی DND وجود دارد؛ می‌توانید آن را به شکل دستی فعال کنید، بگذارید خود گوشی به صورت خودکار تصمیم بگیرد و یا زمانی که به بلوتوث خودرو وصل می‌شود فعال شود.

آی او اس 11

اپ استور جدید

با اپ استوری که پیش از این می‌شناختید خداحافظی کنید. اپ استور جدید همین حالا در نسخه بتا آی او اس 11 به شکل کاملا کاربردی ارائه شده است. اولین صفحه پیش روی شما صفحه Today خواهد بود که محتوای ویژه شامل بازی‌های روز، نرم‌افزارهای پرطرفدار، چندین لیست روزانه و چیزهای دیگر خواهد داشت. در مجموع حالا اپ استور داری داری فضایی با نشاط‌تر است. در کنار صفحه Today، اپ استور جدید دارای دو صفحه بازی‌ها (Games) و نرم‌افزار‌ها (Apps) است که به شما امکان می‌دهد به راحتی به محتوای جدید از هر کدام به راحتی دسترسی داشته باشید.

صفحه اطلاعات هر نرم‌افزار و بازی، با آیکون‌های بزرگتر، متن برجسته‌تر و اطلاعات غنی‌تر اصلاح شده است. اما نقطه ضعف این طراحی مجدد این است که همه چیز به شکل غیر عادی بزرگ به نظر می‌رسد که بدترین بخش، نوار سرچ در صفحه جست‌‌وجو است که به صورت خنده‌داری بزرگ است.

آی او اس 11

بهبود عملکرد سیری

حتی سرسخت‌ترین طرفداران اپل باید بدانند که مدتی است سیری در میان دستیارهای هوشمند دچار مشکل شده و در زمینه آگاهی متقابل، تشخیص صدا و فراهم کردن اطلاعات، دستیار گوگل از آن پیشی گرفته است. اپل وعده داده که بسیاری از این مشکلات را در iOS 11 حل کند و به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار گرفته، اما هنوز به هدف مورد نظرش نرسیده است.

در وهله اول باید گفت که سیری بسیار طبیعی‌تر و شبیه به یک انسان شده است. صفحه سیری هم تغییر کرده و حالا پر زرق و برق‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. جدای از کلید فعال‌سازی جدید، صفحه رابط سیری هم اطلاعات را به شکل خوش‌آیندتری نمایش می‌دهد. اطلاعات متفاوتی برای اکثر واژه‌ها به سیری افزوده شده و باعث می‌شود که یک کلمه‌ را دوبار پشت سر هم به کار نبرد.

و اما یکی دیگر از تغییرات اساسی جدید توانایی سیری در یادگیری از روی علایق شما است. سیری می‌تواند محتوای مرتبط با علایق شما را در خوراک نرم افزار جدید بیافزاید و همچنین عنوان فیلم‌ها، موسیقی‌ها و کتاب‌هایی که اخیرا جست‌و‌جو کرده‌اید را در نوار پیشنهاد بالای کیبرد به شما نمایش دهد. به علاوه آخرین جست‌و‌جوهای شما نیز به عنوان پیشنهاد در نوار جست‌و‌جوی مرورگر سافاری ظاهر می‌شود.

آی او اس 11

ترجمه یکی دیگر از ویژگی‌های جدید سیری است. فقط کافی است از او بپرسید که این کلمه به چینی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی چه می‌شود و او بلافاصله ترجمه منسجم را به شما ارائه خواهد داد.

در نهایت می‌توانید برای سیری تایپ کنید. البته منظور از تایپ کردن، دقیقا تایپ کردن نیست، بلکه به این معنی است که شما قادر خواهید بود که پرسش‌تان از سیری را پس از پرسیدن به صورت صوتی، ویرایش کنید.

آی او اس 11

اضافه شدن مدیریت فایل

اپل یک مدیریت فایل یا فایل منجر اختصاصی در آی او اس 11 ارائه کرده است؛ البته گول اسمش را نخورید!

این یک سیستم مدیریت فایل تمام کمال نیست و بیشتر یک نرم‌افزار است که به شما اجازه دسترسی به فایل‌های داخلی و فایل‌های فضای ابری را می‌دهد. از طریق نرم‌افزار شما به فایل‌های گوگل درایو، مایکروسافت وان درایو، دراپ باکس، باکس، بیدو، تنسنت کلود و ب و همچنین همه عکس‌ها، اسناد و دگیر فایل‌های سازگار روی خود گوشی‌تان دسترسی خواهید داشت. این نرم افزار از قابلیت بکش و رها کن موجود در آی‌پد استفاده خواهد کرد.

نرم‌افزار مدیریت فایل آی او اس 11 پتانسیل بالایی دارد، اما متاسفانه بر روی ورژن Dev Beta، فایل‌ها درون آن کار نمی‌کنند. اما با ارائه بتای عمومی، کاربران می‌توانند به شکل مستقیم اسناد، عکس‌ها و فایل‌های دیگر را مستقیما در این نرم‌افزار جدید ذخیره کنند.

حفظ فضای بیشتر حافظه

اپل در آی او اس 11 چندین فرمت جدید فایل ارائه کرده است که فضای بسیار کمی از حافظه را اشغال خواهند کرد، خصوصا اگر ویدئوهای زیادی بر روی دستگاه خود دارید و یا اطلاعات اضافه خود را پاک نمی‌کنید. فایل‌های HEIF برای تصاویر و HEVC برای ویدئوها، همان کیفیت فایل‌های JPEG و H.264 را خواهند داشت، با این تفاوت که تا 50 درصد فضای کمتری اشغال می‌کنند. این مسئله بزرگی است، زیرا به این معنی است که از این پس می‌توانید نسبت به قبل دوبرابر اطلاعات بیشتر بر روی آیفون یا آی‌پد خود ذخیره کنید. در نهایت هم می‌توانید این فایل‌ها را به فرمت‌های JPEG و H.264 تبدیل کنید.

به غیر از فرمت‌های جدید فایل، اپل قابلیت خالی کردن نرم‌افزارها را هم افزوده است. یعنی زمانی که فضای حافظه بسیار کم می‌شود، دستگاه شما نرم‌افزارهایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید را به صورت خودکار حذف می‌کند، اما اطلاعات آن را حفظ می‌کند. بنابراین می‌توانید بعدا دوباره آن نرم‌افزار را با همان وضعیت قبل نصب کنید.

آی او اس 11

پرداخت وجه از طریق iMessage

یکی دیگر از بخش‌هایی که تغییر کرده، نرم‌افزار پیام رسان iMessage است. در وحله اول کاربران iMessage می‌توانند به لطف نرم افزار جدید پرداخت اپل (Apple Pay) برای یکدیگر پول بفرستند. جالب‌تر این که اگر کسی به شما پیام بدهد که به او بدهکار هستید، پیشنهاد متنی فرستادن پول با iMessage بلافاصله در نوار پیشنهاد بالای کیبرد ظاهر می‌شود و شما می‌توانید به سادگی پول را به آن شخص پرداخت کنید و بی‌حساب شوید!

به علاوه در آی او اس 11 استیکرها و نرم‌افزارهای iMessage شما به شکل یک نوار قابل حرکت در پایین صفحه به نمایش در می‌آیند. این تغییر مشکلاتی که در آی او اس 10 با iMessage وجود داشت را بر طرف می‌کند.

آی او اس 11

نرم‌افزار خبر

در نرم‌افزار خبر هم تغییرات لازم انجام شده و حالا به شکلی جذاب‌تر آخرین خبر‌ها را به شما ارائه می‌کند. به علاوه تا حدودی با سیری پشتیبانی می‌شود، بنابراین خبرهای مرتبط با جست‌و‌جوها و علایق‌تان را برای شما نمایش می‌دهد.

بسته به این که از چه کسی بپرسید، برخی معتقدند که آی او اس 11 یک به روزرسانی عمده است و برخی دیگر آن را یک به روزرسانی جزئی می‌دانند. از آن‌جایی که احتمالا اپل بعدا خصوصیات جدیدی را به این به روزرسانی اضافه نخواهد کرد، از نظر ما این یک به روزرسانی مهم است؛ نه فقط به دلیل اضافه شدن خصوصیت‌های قابل توجه، بلکه به دلیل پیامی که این به روزرسانی دارد.

مدتی است که آی او اس دیگر آن باغ در بسته‌ای که در گذشته بود نیست، اما با آی او اس 11، شاهد باز شدن بی‌سابقه سیستم عامل اپل به روی کاربران و توسعه‌دهندگان هستیم. تنظیم‌پذیری و مدیریت دستی فایل‌ها، خصوصیاتی هستند که زمانی برای آی او اس غیر ممکن به نظر می‌رسیدند اما در پاییز امسال برای کاربران اپل به واقعیت تبدیل خواهند شد.

آیا می‌توان انتظار داشت که اپل خصوصیات غیرقابل تصور بیشتری را در آینده برای آی او اس ارائه دهد؟ قطعا! می‌توانید اسم آن را خوش‌خیالی بگذارید، اما از زمان آی او اس 8 این سیستم عامل آزادی عمل بیشتری به کاربران داده و این روند اپل نشان می‌دهد که در آینده شاهد آزادی عمل بیشتری هم خواهیم بود.

ممکن است از نظر بسیاری این ورژن از آی او اس ناامید کننده یا حوصله سر بر باشد و شاید هم حق با آن‌ها باشد، اما باید به خاطر بسپاریم که هم آی او اس و هم آندروید امروزه به بلوغ رسیده‌اند و نمی‌توانیم از هیچ‌کدام از این سیستم عامل‌ها انتظار خصوصیات پیشگامانه آن‌چنانی داشته باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام ایو اس ١١٠٢ رو زدم صداى گوشیم خیلى کم شده امیدوارم درنسخه جدیدبرطرف بشه

  2. به نظر من تنها مشکل ios 11 این هستش که وای فای به طور خودکار روشن میشه و خیلی رو اعصاب هستش ! امیدوارم تو نسخه ی نهایی این ایراد برطرف بشه

  3. سلام با تشکر بررسی کامل جامعی بود هر دوسیستم عامل امدروید و ios تقریبا به حد کمال رسیدن