امنیت فیس آیدی

اپل: امنیت فیس آیدی به خاطر رمز شدن داده و خارج نشدن آن از گوشی بالاست

اپل فیس آیدی (Face ID) سیستم امنیتی جدید این شرکت است که همراه با رونمایی آیفون ایکس (iPhone X) معرفی شد. اما امنیت فیس آیدی چگونه است؟

از زمان رونمایی آیفون ایکس (آیفون 10) اپل، بیش از همه سیستم امنیتی جدید آن که جایگزین تاچ آیدی شده مورد بحث قرار گرفته است. کلیپ‌های ویدیویی زیادی طی مدت زمان کوتاه معرفی آیفون ایکس تاکنون، درباره فیس آیدی ساخته شده و بیشتر به صورت طنز، چالش‌های پیش روی آن را به نمایش گذاشته‌اند. حتی هواوی سیستم Face ID اپل را مسخره کرده است و مدعی شده هوش مصنوعی واقعی را با میت 10 تجربه خواهید کرد!

یکی از دلایل افزایش اما و اگرها درباره امنیت فیس آیدی ، مشکلی بود که در جریان رونمایی آیفون ایکس پدید آمد. طی این مراسم و در زمان نمایش نخستین دموی رسمی آیفون ایکس، فیس آیدی نتوانست چهره نایب رییس ارشد بخش مهندسی نرم افزار اپل، کریگ فدریگی (Craig Federighi)، را تشخیص بدهد. البته این اشکالاتی است که ممکن است در هر مراسم زنده‌ای رخ بدهد، اما در هر صورت موجی از شک و تردید را درباره سیستم امنیتی جدید اپل به دل کاربران انداخته است.

امنیت فیس آیدی

کریگ فدریگی در جریان یک مصاحبه دیگر، درباره امنیت فیس آیدی اعلام کرد داده‌هایی که توسط این سیستم ایجاد می‌شوند در درون گوشی موبایل باقی مانده و قرار نیست به یک حساب در فضای ابری و یا جای دیگری در اینترنت ارسال شوند.

حتی تنظیماتی که برای جبران تغییرات صورت گرفته در چهره کاربر در فیس آیدی اعمال می‌شوند، در درون آیفون 10 باقی می‌مانند. اپل مدعی است بیش از یک میلیارد تصویر را برای توسعه فیس آیدی گردآوری کرده است تا به این وسیله مجموعه‌ای از داده‌های جغرافیایی و قومی وسیعی را در اختیار داشته باشد.

اپل به اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران از ابتدای مسیر خود اشاره کرد. این شرکت مدعی است فیس آیدی حاصل فعالیت آن طی یک سال نبوده و تیم مسئول توسعه این سیستم، چندین سال مشغول کار بر روی تکنولوژی پشت فیس آیدی بوده است.

امنیت فیس آیدی

احراز هویت بصری و ایمنی که توسط فیس آیدی ارائه می‌شود، توسط سیستم دوربین TrueDepth و همچنین تراشه بیونیک اپل A11 ممکن شده است. با استفاده از یک تکنولوژی بسیار پیشرفته، هندسه و ترکیب صورت یک کاربر به صورت دقیق ثبت شده و مجددا از این اطلاعات برای بازگشایی قفل دستگاه استفاده می‌شود.

امنیت فیس آیدی حتی از تاچ آیدی نیز بیشتر است

بیشتر تاکید اپل برای دادن اطمینان به کاربران درباره امنیت فیس آیدی این است که داده‌های آن رمزگذاری شده و به هیچ عنوان از داخل دستگاه به جایی دیگر ارسال نمی‌شوند و همواره درون آیفون ایکس کاربر ذخیره باقی می‌مانند. این شرکت برای جلوگیری از حقه‌بازی و گول خوردن سیستم فیس آیدی، با استفاده از یک میلیارد عکس، شبکه‌های عصبی آن را تعلیم داده است. اپل مدعی است Face ID بر روی چهره تعداد زیادی از کاربران از کشورها، فرهنگ‌ها، نژادها و قومیت‌های مختلف تست شده است.

اپل اطمینان داد کاربران عاشق فیس آیدی شده و به آن به چشم یک سد امنیتی بسیار راحت و سریع برای باز کردن قفل آیفون ایکس نگاه خواهند کرد. باید تا سوم نوامبر (دوازدهم آبان) یعنی زمان عرضه آیفون 10 منتظر ماند تا دید نتیجه استفاده گسترده از آن در سراسر دنیا چه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خود اپل هم بخوبی میداند که فیس-آیدی بهیچ وجه نمیتواند جایگزین دائمی تاچ-آیدی شود؛ زیرا:
    آ- پس از ناکامی-اش در ارائه تاچِ غیرفیزیکی، مجبور به عرضه جایگزین موقت (فیس-آیدی) شده است.
    ب- همه میدانیم که کارایی تاچ-آیدی [تحتِ شرایط زمانی/مکانی گوناگون] بسیار بیشتر از فیس-آیدی است. چون:
    1- هر آدم سالمی دارای 20 انگشت اختصاصی پایدار، در برابر فقط یک چهره ناپایدار، است.
    2- اتکاء محض به فیس-آیدی در شرایط استثنائی (تاریکی مطلق، استفاده از روبند، سوانح/سوختگی، آدمربایی و…) یقیناً بسیار خطرناک و مأیوس-کننده است.
    بله؛ هیچکس از وجود فیس-آیدی، عنبیّه-آیدی، صداآیدی و… [البته] در کنار تاچ-آیدی، ضرر نمیکند.