بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 ؛ این گوشی از کهکشانی دیگر آمده است!

در بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 (Samsung Galaxy Note 8) گوشی جدید سامسونگ را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، دوربین، امکانات صدا، قلم اس پن و قابلیت‌های نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این فبلت قدرتمند برایمان مشخص شود.

تا قبل از سری نوت ۷، همه‌ی خاطرات ما از فبلت های قدرتمند سامسونگ به امکانات جذاب، نمایشگر بزرگ و قلم‌های هیجان‌انگیزشان خلاصه می‌شد. اما نوت ۷ آمده بود تا آتش بکشد به تمام محبوبیتی که طی سالیان سال، این برند محبوب در ذهنمان جا انداخته بود. سامسونگ حتی تلاش کرد با فراخوانی و تعویض سریع باتری‌های مشکل‌دار، به ماجرا خاتمه دهد، اما نشد که نشد و همزمان با ممنوعیت حمل نوت ۷ در هواپیماها، سود مالی و اعتبار سامسونگ، دست در دست هم سوار بر هواپیما شدند و برای حدود یک سال به مقصدی نامعلوم پرواز کردند!

اما حالا گلکسی نوت 8 اینجاست. کهکشانی جدیدی که علاوه بر خوب بودن، باید به قدری عالی عمل کند که همزمان خاطرات بد انفجارهای پی‌درپی نوت ۷ را نیز از ذهن‌ها پاک کند. قدرتمندترین تراشه‌ی بازار موبایل، صفحه نمایش‌های همیشه خوب سامسونگ، مدل پیشرفته‌تری از سری قلم‌های اس پن و البته هوش مصنوعی انحصاری، برگ‌های برنده‌ای هستند که ممکن است نوت 8 را به پادشاهی بازار فبلت‌ها برسانند.

بنابراین اگر شما کاربران عزیز گجت نیوز هم فکر می‌کنید که احتمالا این مشخصات جذاب، شما را برای خرید محصول جدید سامسونگ وسوسه کرده است، در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 را انجام دهیم و امکانات آن را در میدان عمل آزمایش کنیم:

فهرست مطالب بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 8 دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی گلکسی نوت 8 سامسونگ

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

سامسونگ گلکسی نوت 8 یک گوشی بالا رده‌ی تمام عیار است و تقریبا در تمام بخش‌ها، از بهترین قطعات موجود در بازار موبایل بهره می‌برد. با نگاهی به مشخصات سخت افزاری این فبلت جدید می‌توانید دید بهتری از قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری این محصول بر روی کاغذ به دست بیاورید:

  • طول بدنه: ۱۶۲.۵ میلی‌متر (۶.۴۰ اینچ)
    ضخامت: ۸.۶ میلی‌متر (۰.۳۴ اینچ)
    عرض: ۷۴.۸ میلی‌متر (۲.۹۴ اینچ)
  • وزن: ۱۹۵ گرم
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس ۵
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار: استاندارد IP68
  • رنگ‌ها: مشکی، طلایی، آبی، صورتی (تنها در تایوان)، خاکستری
  • جنس بدنه: فلز، پلاستیک و شیشه
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اگزینوس ۸۸۹۵ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-G71 MP20)
    اسنپدراگون ۸۳۵ (مخصوص بازار چین و آمریکا – هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰)
  • فرکانس پردازنده: اگزینوس: ۲.۳ گیگاهرتز
    اسنپدراگون: ۲.۳۵ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۶ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۶۴ / ۱۲۸ / ۲۵۶ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی گلکسی نوت 8 به همراه قلم اس پن، آداپتور شارژر سریع ۹ ولت/ ۱.۶۷ آمپر، کابل یو اس بی تایپ سی، هدفون تو-گوشی AKG با چهار سر اضافه در اندازه‌های متفاوت، سوزن سیم‌کارت، مبدل میکرو یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، مبدل یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، ابزار تعویض سر قلم، ۵ سر قلم یدکی با رنگ‌های متفاوت، فرم خدمات پس از فروش، دفترچه راهنما و راهنمای راه‌اندازی سریع
  • امکانات صدا: پخش صدای شفاف با مشخصات ۳۲ بیت/ ۳۸۴ کیلوهرتز، تکنولوژی حذف نویز اکتیو میکروفون
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۳ اینچ سوپر آمولد
  • تراکم پیکسلی: ۵۲۱ پیکسل بر هر اینچ
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۳.۲ درصد
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل با f1.7
    فوکوس خودکار، پیکسل‌های دارای سایز 1.22 µm، اچ دی آر خودکار
    فیلمبرداری با رزولوشون ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
  • دوربین اصلی: دوگانه ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل
    (لنزهای ۲۶ و ۵۲ میلی‌متری با f1.7 و f2.4)
    فلش ال ای دی و سایز پیکسل 1.25 µm
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه
    زوم اپتیکال دو مرحله‌ای، حالت عکاسی حرفه‌ای با تنظیمات دستی
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، پانوراما و HDR خودکار
    پایدارسازی اپتیکال تصویر (OIS)، فلش ال ای دی دوگانه و فیلمبرداری 4K
    فیلمبرداری با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • باتری: ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با قابلیت شارژ سریع (پشتیبانی از QuickCharge 2.0) و شارژ وایرلس
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۷.۱.۱ نوقا + ورژن ۸.۵ رابط کاربری اختصاصی Samsung User Experience
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان (در برخی از مدل‌ها یک سیم‌کارت)، 4G LTE، وای فای 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت، ان اف سی، بلوتوث ۵.۰
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم، سنسور تشخیص چهره، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، سنسور فشارسنج، تشخیص نور محیط، تشخیص ضربان قلب، شتاب‌سنج

طراحی ؛ مدرن و مرغوب

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

اگر در گذشته‌ای دور، پلاستیکی و نامرغوب بودن بدنه‌ی گوشی‌ های سامسونگ دستاویز تمسخر طرفداران دیگر برندها قرار می‌گرفت، اما حالا به جرات می‌توانیم بگوییم که بخش موبایل این کمپانی کره‌ای به زبان طراحی جذابی دست پیدا کرده است که در هر نسل، معدود ایرادات آن هم برطرف می‌شود و شاهد بدنه‌های جذاب‌تر و مدرن‌تری هستیم.

به دنبال پرچمداران سری اس ۸ سامسونگ، گلکسی نوت 8 نیز از یک طراحی مدرن با نمایشگری بسیار بزرگ و بدون حاشیه بهره می‌برد. دو پنل شیشه‌ای تشکیل شده از لایه‌ی محافظتی گوریلا گلس ۵ -که از مقاوم‌ترین ترکیبات شیشه‌ای حال حاضر صنعت ساخت موبایل محسوب می‌شود- در دو سمت جلو و عقب این گوشی قرار گرفته‌اند و یک فریم آلومینیومی پولیش خورده به زیبایی هرچه تمام‌تر این دو پنل را به هم متصل می‌کند. به خصوص در مدل مشکی‌رنگ این فبلت که در این بررسی در اختیار ما قرار داشت، رنگ مشکی نمایشگر، پنل‌های شیشه‌ای و فریم آلومینیومی هارمونی بسیار زیبایی را به وجود آورده بود که در نگاه اول و قبل از لمس کناره‌های گوشی، هیچ‌گونه خللی در میان آنها دیده نمی‌شد؛ نوار‌های پلاستیکی آنتن نیز به شکل محو و بر روی دو لبه‌ی بالا و پایینی دیوایس قرار گرفته‌اند.

لوگوی سامسونگ به شکلی که ابدا توی ذوق نمی‌زند، بر روی پنل پشتی قرار گرفته و ترکیب دوربین‌های دوگانه، فلش ال ای دی، سنسور تشخیص ضربان قلب و اسکنر اثر انگشت نیز درون یک کادر مستطیلی شکل در بالای آن دیده می‌شود. سنسور اثر انگشت گلکسی نوت 8 نیز مشابه سری اس ۸، در کنار دوربین‌های پشتی قرار گرفته و با وجود این که ترکیب فلش و سنسور ضربان قلب بین این اسکنر و لنزهای دوربین فاصله انداخته، اما همچنان هم عادت کردن به استفاده از آن کار سختی است و احتمالا شما هم مثل ما با بهره‌گیری از اسکنر چهره و عنبیه‌ی چشم، قید این سنسور اثر انگشت سریع، اما بدجا، را خواهید زد!

با کمی اغراق می‌توان گفت که صفحه نمایش اینفینیتی، تمام پنل جلویی را پوشانده است. این نمایشگر در دو لبه‌ی راست و چپ، خمیدگی کمتری نسبت به پرچمداران سری اس ۸ دارد و دقیقا همین میزان خمیدگی بر روی پنل پشتی نیز لحاظ شده که حس در دست گرفتن یک گجت جعبه‌مانند‌تر را به کاربر می‌دهد. بر روی حاشیه‌ی بالای نمایشگر، سنسورهای تشخیص چهره و عنبیه‌ی چشم در کنار دوربین سلفی و بلندگوی تماس قرار گرفته‌اند. لبه‌ی بالایی میزبان خشاب سیم‌کارت و یکی از میکرفون‌های گوشی است؛ خشاب سیم‌کارت با استفاده از سوزن مخصوص بیرون می‌آید و می‌توانید یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی/ سیم‌کارت دوم را درون آن قرار دهید (یک مدل از گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت را دارد و یک مدل دیگر نیز تنها قابلیت پشتیبانی از یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایتی را دارد).

دکمه‌ی پاور بر روی لبه‌ی سمت راست و دکمه‌های تغییر ولوم صدا در کنار دکمه‌ی اختصاص یافته به دستیار صوتی هوشمند بیکسبی، بر روی لبه‌ی سمت چپ جا خوش کرده‌اند. اما لبه‌ی پایینی گلکسی نوت 8 ، شلوغ‌ترین قسمت این گوشی غول‌پیکر است و سامسونگ پورت یو اس بی تایپ سی، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، میکروفون اصلی، یک اسپیکر و البته، قلم اس پن را بر روی آن تعبیه کرده است؛ این قلم به شکل فشاری از جای خود بیرون می‌پرد و با وجود برخورداری از طول نسبتا بالا، عملیات جابه‌جایی آن بسیار آسان و روان انجام می‌گیرد.

در مجموع می‌توان گفت که طراحی گلکسی نوت 8 دقیقا انتظاراتی که از یک پرچمدار ۲۰۱۷ سامسونگ می‌رفت را برآورده می‌کند و علاوه بر جذابیت ظاهری این فرم مدرن، عملکرد عالی کمپانی سازنده باعث شده است که تمام منافذ آن به خوبی پوشانده شود و به رغم برخورداری از یک قلم حدودا ۱۰ سانتی، گلکسی نوت 8 موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب تا عمق یک و نیم متر و به مدت نیم ساعت شود.

نمایشگر ؛ بهترین گزینه‌ی بازار موبایل اینجاست

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

طی بررسی‌های تخصصی که در گجت نیوز و سایر سایت‌ها طی چند سال اخیر انجام شده است، به خوبی این موضوع را متوجه شده‌ایم که سامسونگ برترین سازنده‌ی نمایشگرهای موبایل است. پرچمداران جدید این برند کره‌ای یعنی سری اس ۸ و البته گلکسی نوت 8 نیز دقیقا از همین خصوصیت بهره می‌برند و نمایشگر اینفینیتی دیسپلی (نمایشگر بی‌نهایت) که سامسونگ برای آنها در نظر گرفته، عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد.

درست مشابه دو مدل دیگر، نمایشگر سوپر آمولد نوت 8 نیز از نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ برخودار است. این نسبت تصویر به زبان ساده‌تر، نیازمند محتوای درازتری از نظر طول است تا بتواند تمام صفحه را پوشش دهد. بنابراین هنگامی که بخواهید بعضی از فیلم‌ها و تصاویر با نسبت‌های استاندارد را در آن مشاهده کنید، ناچارا ابعاد تصویر تغییر می‌کند و نوارهای سیاه در اطراف قرار می‌گیرند تا نمایشگر ۶.۳ اینچی این فبلت به طور کامل پر شود.

گلکسی نوت 8 بلندتر و به طور کلی بزرگتر از دو مدل گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس است، اما نمایشگر این گوشی نیز دقیقا از رزولوشن مشابه ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی بهره می‌برد. بنابراین طبیعی است که تراکم پیکسلی آن کاهش یافته است و با رسیدن به رقم ۵۲۲ پیکسل بر هر اینچ، شاهد غلظت پیکسلی کمتری هستیم. البته به دلیل کنترل مصرف باتری توسط این نمایشگر پرنور و پرمصرف، به صورت پیش‌فرض رزولوشن آن بر روی حالت فول اچ دی پلاس (۲۲۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) قرار دارد و می‌توانید آن را به خواست خود به سطح کامل و یا اچ دی پلاس (۱۴۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) تغییر دهید.

البته این به هیچ وجه به معنای آن نیست که شفافیت تصویر افت خواهد کرد. حتی برای این نمایشگر ۶.۳ اینچی هم چنین تراکم پیکسلی مناسبی در کنار فناوری‌های انحصاری به کار رفته در ساخت آن و برتری‌های ذاتی پنل‌های آمولد در نمایش عمیق رنگ‌های سیاه و تفکیک سایه روشن‌ها، تجربه‌ی لذت‌بخشی هنگام تماشای فیلم و انجام بازی‌های گرافیکی به کاربر خواهد داد. مشابه تمام پرچمداران اخیر سامسونگ، نوردهی نمایشگر در حد بسیار مطلوبی قرار دارد و حتی زیر نور خورشید نیز مشکلی برای کار کردن با آن نخواهید داشت. جالب است بدانید که وب‌سایت تخصصی دیپسلی میت، امتیاز A+ که تا به حال به هیچ نمایشگر موبایلی اختصاص نداده بود را به گلکسی نوت 8 اعطا کرد تا فبلت جدید سامسونگ صاحب برترین نمایشگر موبایل از دید کارشناسان این وب‌سایت معتبر شود.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

گلکسی نوت 8 همگام با تب فعلی بین پرچمداران دنیای موبایل، از استاندارد HDR 10 پشتیبانی می‌کند. این محتوا که البته در حال حاضر چندان بین تولیدکنندگان آیتم‌های ویدیویی جا نیافتاده است، باعث افزایش غنای رنگ‌ها می‌شود و به طور کلی، تصویر زنده‌تری را به نمایش می‌گذارد؛ سرویس‌های استریم آنلاین فیلم و سریال نظیر وب‌سایت محبوب نت فلیکس به سراغ این استاندارد حرکت کرده‌اند و احتمالا در سال آینده‌ی میلادی، شاهد همه‌گیر شدن بیشتر آن خواهیم بود. البته یک قابلیت تحت عنوان Video Enhancer نیز در تنظیمات هشتمین نسل از خانواده‌ی نوت وجود دارد که کیفیت تصویر ویدیوهای معمولی را به طور خودکار افزایش می‌دهد و آنها را روشن‌تر و با رنگ‌های زند‌ه‌تری به نمایش درمی‌آورد.

در بخش تنظیمات نمایشگر علاوه بر حالت حذف نور آبی صفحه (حالت مخصوص کار در شب)، قادر هستید حالت نمایشی لبه‌های صفحه را هم فعال و غیر فعال کنید. این لبه‌ها علاوه بر نمایش آیتم‌هایی نظیر مخاطبین و برنامه‌ها، قادر هستند که هنگامی که گوشی بر روی سطحی مانند میز قرار دارد و نمایشگر را نمی‌بینید، روشن شوند تا از طریق انعکاس نور آنها متوجه دریافت نوتیفیکیشن‌ و هشدارهای مختلف شوید.

یکی دیگر از مهم‌ترین گزینه‌ها در تنظیمات نمایشگر این محصول نیز بخش Screen Mode است. گلکسی نوت 8 به صورت پیش‌فرض، تصاویر را با اشباع رنگی بالایی نشان می‌دهد تا از جلوه‌ی جذاب‌تری برخوردار باشند. اما ممکن است که برخی از کاربران نظیر طراحان گرافیکی، علاقه‌ای به این جلوه‌ی اضافه نباشند و بخواهند که رنگ‌های واقعی‌تری را مشاهده کنند. این دسته از کاربران در این بخش می‌توانند با انتخاب حالت Basic به جای Adaptive Display، از این فرصت بهره‌مند شوند؛ البته امکان انتخاب دو حالت دیگر تحت عناوین AMOLED Cinema (رنگ‌ها گرم‌تر و سایه‌ها تندتر) و AMOLED Photo (رنگ‌ها گرم‌تر و جزئیات روشن‌تر) در کنار امکان تغییر دمای رنگ صفحه نیز وجود دارد.

دوربین ؛ مجموعه‌ای از امکانات جذاب

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

دوربین دوگانه ماه‌هاست که به یک استاندارد ثابت در گوشی های هوشمند گران‌قیمت و رده بالا تبدیل شده است، اما برای این که آنها را بر روی یکی از محصولات سامسونگ ببینیم، لازم بود که یک سال دیگر هم صبر کنیم تا نوت 8، اولین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه نام بگیرد. البته همانطور که از این برند محبوب انتظار می‌رفت، صبر کاربران حالا نتیجه داده است و با یکی از بهترین دوربین‌های دوگانه‌ی بازار موبایل روبه‌رو هستیم.

ساختار دوتایی این دوربین داخل یک کادر مستطیلی شکل و کاملا هم سطح با پنل پشتی دیده می‌شود. لنز تله ۵۲ میلی‌متری با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی، سایز پیکسل ۱.۰ µm، سایز سنسور ۱/۳.۶ اینچ، نسبت تصویر ۴:۳، گستره‌ی پوشش ۴۵ درجه و اف استاپ ۲.۴ در سمت چپ قرار دارد. لنز سمت راست نیز در واقع همان لنز ۲۶ میلی‌متری واید Dual Pixel دوربین گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس است که با وضوح ۱۲ مگاپیکسل، سایز پیکسل ۱.۴ µm، سایز سنسور ۱/۲.۵۵ اینچ، نسبت تصویر ۴:۳، سطح پوشش ۷۷ درجه و اف استاپ ۱.۷، مسئولیت تصویربرداری در حالت اصلی را بر عهده دارد؛ استفاده‌ از قابلیت‌هایی نظیر عکاسی پانوراما، فیلمبرداری اسلوموشن، حالت عکاسی حرفه‌ای (تنظیمات دستی)، حالت عکاسی از غذا و ذخیره‌ی تصویر با فرمت RAW همگی از طریق این لنز انجام می‌گیرد و امکاناتی نظیر تغییر فوکوس از پس زمینه به سمت سوژه بعد از عکاسی نیز با بهره‌گیری از قابلیت‌های لنز تله فوتو عملی می‌شود.

ابتدا بیایید درباره‌ی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این دوربین صحبت کنیم. گلکسی نوت 8 برای اولین بار در تاریخ دنیای موبایل، دوربین دوگانه‌ای دارد که هر دو لنز آن مجهز به تثبیت اپتیکال تصاویر (OIS) هستند و این در حالی است که در برخی از مدل‌های میان‌رده‌ی بازار، حتی این قابلیت هنوز هم وجود ندارد. تثبیت اپتیکال تصاویر علاوه بر اینکه تا حد زیادی لرزش و تکان‌های دست را خنثی می‌کند و یک تصویر سینمایی را به کاربر تحویل می‌دهد، در محیط‌های با نور کم نیز اجازه می‌دهد که شاتر با سرعت کمتری کار کند و با رسیدن نور بیشتر به سنسور، عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک بسیار بهتر شود.

مهمترین ویژگی جدیدی که این دوربین دوگانه به قابلیت‌های تصویربرداری نوت 8 اضافه می‌کند، امکان عکاسی پرتره با محو کردن پس زمینه است. حالتی تحت عنوان Live Focus در رابط کاربری به چشم می‌خورد که با فعال کردن آن، هم در زمان عکاسی و هم بعد از این عکس را ثبت کردید، می‌توانید میزان فوکوس بر روی پس زمینه را تغییر دهید تا با محو شدن پشت تصویر، سوژه در راس توجه قرار بگیرد و به اصطلاح برجسته شود.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

حالت HDR برای افزایش اشباع رنگ‌های تصویر به صورت پیش‌فرض فعال است و رابط کاربری نیز در عین سادگی، تمام نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. البته اگر این رابط نرم افزاری را در محصولات اخیر سامسونگ ندیده باشید، کمی عادت کردن به آن زمان می‌برد، زیرا دارای تفاوت‌هایی نسبت به دوربین‌های اکثر گوشی های اندرویدی است. در اینجا شما تنها به یک صفحه دسترسی دارید و بخش مخصوصی برای فیلمبرداری وجود ندارد. در واقع شما تمام فیلترها، تغییر از عکاسی به فیلمبرداری و دیگر تنظیمات را بر روی همین صفحه مشاهده می‌کنید که این می‌تواند یک نقطه‌ی قوت و یا برای برخی‌ها، یک نقطه‌ی ضعف باشد.

علاوه بر امکان قرار دادن افکت‌ها، استیکرها و صورتک‌های زنده بر روی چهره به صورت واقعیت افزوده، یکی دیگر از از قابلیت‌های دوست‌داشتنی دوربین این فبلت جدید که در بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 کاملا ما را شگفت‌زده کرد، می‌توانیم به بخش تنظیمات دستی آن اشاره کنیم. این حالت که در منوی دوربین با عنوان Pro Mode قابل فعال‌سازی است، به طور کامل اجازه می‌دهد که همه‌ی تنظیمات را خودتان تعیین کنید و میزان حساسیت به نور (ایزو)، نوع فوکوس، میزان گشودگی دریچه‌ی دیافراگم، میزان اکسپوژر و دیگر تنظیمات صحنه را تغییر دهید؛ قطعا افرادی که پیش‌زمینه‌ای از عکاسی دارند، از میزان باز بودن دستشان در این حالت بسیار استقبال خواهند کرد.

در بحث فیلمبرداری نیز نوت 8 یکی از بهترین تجربه‌های تصویربرداری با رزولوشون 4K را در اختیارتان می‌گذارد. طی بررسی‌های ما و صرف نظر از اینکه فیلمبرداری در این حالت باعث مصرف بیش از حد باتری می‌شود، تصاویر با جزئیات فوق‌العاده جذابی به ثبت رسیدند و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه نیز امکان ضبط کلیپ‌هایی با جلوه‌ی سینمایی به شما می‌دهد. زوم اپتیکال ۲ مرحله‌ای و زوم دیجیتال ۱۰ مرحله‌ای که برای عکاسی با دوربین دوگانه در دسترس هستند، در حالت فیلمبرداری نیز قابل استفاده‌اند و فوکوس خودکار به شکل متوالی، فوکوس خودکار با قابلیت دنبال کردن سوژه‌ی متحرک، تشخیص چهره‌ی افراد، قابلیت ذخیره‌ی عکس‌های ۸ مگاپیکسلی هنگام فیلمبرداری با رزولوشن 4K، فیلمبرداری صحنه آهسته با رزولوشن اچ دی و سرعت ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه به همراه امکان فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ ۶۰ و ۳۰ فریم بر هر ثانیه از دیگر امکانات بخش فیلمبرداری این دوربین قدرتمند هستند.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی نوت 8 نیز خوشبختانه از فوکوس خودکار و حالت HDR بهره می‌برد تا بتوانید تصاویر زنده و جذابی ثبت کنید. این سنسور که دارای سایز پیکسل ۱.۲۲ µm، سایز سنسور ۱/۳.۶ اینچ و نسبت تصویر ۴:۳ است، گشودگی دیافراگمی معادل ۱.۷ دارد که با بهره‌گیری از گستره‌ی پوشش ۸۰ درجه‌ای اجازه می‌دهد تعداد نفرات بیشتری در تصویر جا شوند و بتوانید پرتره‌های قابل قبولی از خود و دوستانتان ذخیره کنید.

در انتها برای این که عملکرد دوربین این گوشی غول‌پیکر را بهتر درک کنید، دعوت می‌کنیم گالری تصاویر ثبت شده با استفاده از آن را مشاهده کنید:

قلم اس پن ؛ پیشرفت‌ به سبک کره‌ای‌ها

در هشتمین نسل از خانواده‌ی نوت سامسونگ نیز مهم‌ترین برگ برنده‌ی این سری یعنی قلم فیزیکی قرار گرفته است که وجه تمایز اصلی نوت 8 از غول‌های سری اس 8 محسوب می‌شود. قلم اس پن که رنگ و زبان طراحی مشابهی با بدنه‌ی فبلت برای آن در نظر گرفته شده است، بر روی لبه‌ی پایینی این دیوایس قرار گرفته و برای استفاده از آن کافی است ته قلم را فشار دهید تا به آسانی و همزمان با پخش یک صدای مجازی جالب، از جای خودش بیرون بیاید. به محض انجام این کار، صفحه نمایش تبدیل به دفترچه یادداشت شما می‌شود و طبق گفته‌ی سامسونگ، می‌توانید تا ۱۰۰ صفحه یادداشت بر روی آن ذخیره کنید. صفحه نمایش گلکسی نوت 8 از حالت همیشه روشن (Always On) برخوردار است که علاوه بر نمایش تقویم شمسی، تاریخ میلادی، نوتیفیکیشن‌ها، میزان باقی‌مانده از شارژ باتری و ساعت، امکان نوشتن سریع بدون فشردن دکمه‌ی پاور را نیز فراهم می‌کند.

ابعاد قلم (۵.۸ در ۴.۲ میلی‌متر سطح مقطع و ۱۰۸.۳ میلی‌متر طول) برای استفاده‌ی طولانی مدت چندان مناسب نیست و به سبب طراحی تقریبا مکعب مستطیلی، در دست گرفتن آن تقریبا حس یک مداد نسبتا نازک را تداعی می‌کند. به خصوص اگر دستان بزرگی داشته باشید، ممکن است که در اوایل خرید نوت 8، کمی برای محکم نگه داشتن این قلم دچار مشکل شوید.

سامسونگ اعلام کرده است که این قلم جدید قادر است تا ۴۰۹۶ سطح مختلف از فشار کاربر را شناسایی و ضخامت نوشته را بر اساس آن تعیین کند. هنگامی که قفل صفحه باز شده باشد و قلم را بیرون بیاورید، مجموعه‌ای از میانبرهای سریع تحت منوی Air command برای دسترسی به امکانات مختلف برایتان نمایش داده می‌شود. امکان مشاهده‌ی تمام یادداشت‌های ذخیره شده، حالت نوشتن بر روی صفحه (ثبت اسکرین شات و امکان نوشتن بر روی آن)، حالت ترجمه‌ی زنده (ترجمه‌ی کلمات و عبارات با بردن قلم بر روی آنها – نیاز به اینترنت)، حالت استفاده از Bixby Vision (تشخیص هدف شما با انتخاب یک عبارت و ارائه‌ی پیشنهادات هوشمند براساس آن) از جمله‌ی این میانبرها هستند و البته شما می‌توانید تا سقف ۱۰ میانبر (از میان اپلیکیشن‌های گوشی، مخاطبان و یا قابلیت‌های خود اس پن) درون این منو قرار دهید.

البته دو قابلیت مهم در این بخش وجود دارند که اهمیت بالاتری دارند و کارکرد جالبی در اختیار کاربر می‌گذارند. اولی حالت Smart Select است اجازه می‌دهد که از طریق ابزارهای انتخاب دایره‌ای، انتخاب آزاد و انتخاب مستطیلی، از محتوای روی صفحه به شکل کاملا حرفه‌ای و کنترل شده، اسکرین شات بگیرید. گزینه‌ای نیز در این منو وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد از فیلم‌های در حال پخش و طراحی و نوشتن خودتان بر روی صفحه، فایل گیف بسازید و آنها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.

دومین گزینه هم قابلیت Live Message است که از طریق آن می‌توانید با افکت‌های جذابی به نوشتن مشغول شوید و پیام‌های انیمیشنی متحرکی را تولید و برای دوستان خود ارسال کنید. هرگاه که در نوشتن اشتباه کردید نیز می‌توانید دکمه‌ی قرار گرفته بر روی بدنه‌ی اس پن جدید را فشار دهید تا عمل Undo انجام شود و آخرین متن کشیده شده، از روی صفحه حذف شود. جالب است بدانید که آیتم‌های قرار گرفته در منوی ایر کامند و دیگر قابلیت‌های اختصاصی نوت 8، تنها از طریق قلم اس پن قابل کنترل هستند و اگر اشتباها با دستتان آنها را لمس کنید، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

اگر قلم اس پن را بیش از حد از گوشی دور کنید، یک پیام هشدار بر روی صفحه نمایش داده میشود تا دیگر مشکل فراموش کردن قلم از بین برود. در ضمن به سبب فناوری‌های به‌ کار گرفته شده در ساخت این قلم، هنگامی که اس پن به فاصله‌ی یک سانتی‌متری صفحه می‌رسد، می‌توانید علامت اشاره‌ی آن را بر روی نمایشگر مشاهده کنید و حتی در برخی از بخش‌های کاربری، بدون چسباندن قلم به تاچ اسکرین، قادر هستید از امکاناتی نظیر جابه‌جا شدن سریع بین اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. سپس با قرار دادن قلم بر روی نمایشگر و فشرده شدن نوک قلم، عملیات تاچ انجام می‌شود که این موضوع سرعت عملکرد کلی را افزایش داده است.

قطر نوک قلم اس پن در گلکسی نوت ۵ به میزان ۱.۶ میلی‌متر بود که این مقدار در گلکسی نوت 8 به ۰.۷ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است و همین تغییر، افزایش بسیار تاثیرگذار دقت هنگام نوشتن را به دنبال دارد. سامسونگ ۵ سری اضافه با طراحی یکسان و در دو رنگ سفید و مشکی را به همراه یک ابزار مخصوص درون جعبه‌ی نوت 8 قرار داده است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید نوک قلم را بیرون بکشید و تعویض کنید؛ بنابراین دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین به مراکز خدمات موبایلی برای یک تعویض ساده نخواهد بود.

این قلم مشابه بدنه‌ی اصلی، کاملا ضد آب است، نیازی به هیچ‌گونه شارژ و باتری ندارد و جالب است بدانید که سامسونگ برای افزایش اشتیاق کاربران برای استفاده از اس پن در طراحی‌‌ها و کاربری‌های خلاقانه‌، شبکه‌ی اجتماعی ویژه‌ای به نام PENUP را به وجود آورده است که کاربران می‌توانند آثار خود را در آن بارگذاری کنند و به آثار دیگران امتیاز دهند.

باتری ؛ دیگر نیازی به کپسول آتش‌نشانی نیست!

قطعا یکی از حساس‌ترین بخش‌های بررسی گلکسی نوت 8 به بحث باتری آن مربوط می‌شود. باتری‌های انفجاری، دلیل اصلی شکست خوردن فبلت‌های نوت ۷ بودند. تمام آن آبروریزی‌ها در نهایت باعث شد که سخت‌گیری‌های کمپانی سازنده بر روی باتری سری جدید نوت بسیار افزایش یابد و یک پروسه‌ی بررسی و کنترل کیفیت هشت‌مرحله‌ای برای تایید سلامت باتری‌های تولید شده به وجود آمد.

در نتیجه‌ی تمام این اتفاقات، حالا ظرفیت شارژدهی باتری نوت 8 از سری پیشین خود، ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی کمتر شده و به ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. باتری لیتیوم یونی گلکسی نوت جدید از ورژن ۲.۰ شارژ سریع کوالکام و شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند و کاربران همزمان با شارژ وایرلس، می‌توانند از دیوایس نیز استفاده کنند؛ آداپتور با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع درون جعبه‌ی گوشی وجود دارد و با ۳۰ دقیقه اتصال به برق، قادر است ۴۰ درصد ظرفیت باتری را پر کند. اما پد مخصوص شارژ وایرلس را باید به شکل جداگانه خریداری کنید و طبق ادعای سامسونگ سرعت شارژ این ابزار بدون سیم نیز با نوع کابلی آن تقریبا برابر است.

درست است که بهینه‌سازی‌های فراوانی بر روی رابط کاربری و البته پردازنده‌ی قدرتمند این محصول انجام شده است، اما با توجه به برخورداری از نمایشگر ۶.۳ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسلی بسیار پرنور، آیا این باتری کوچکتر می‌تواند توان لازم برای روشن نگه داشتن این غول کره‌ای را فراهم کند؟ طبق ادعای سامسونگ، باتری گلکسی نوت 8 قادر است با یک بار شارژ کامل، ۱۶ ساعت پخش مداوم ویدیو، ۱۴ ساعت مرور اینترنت از طریق اتصال به وای فای، ۲۲ ساعت مکالمه‌ی تلفنی و ۱۳ ساعت اتصال به شبکه‌ی اینترنت همراه 4G را فراهم کند.

از آنجا که رزولوشن نمایشگر نوت 8 در سه سطح مختلف قابل تغییر است، قطعا با توجه به الگوی مصرف شما، مدت زمانی که شارژ کامل باتری می‌تواند دوام بیاورد، بسیار متفاوت خواهد بود. اما در تست‌های متعدد ما که شامل استفاده‌های روزانه‌ی ترکیبی از قابلیت‌های مختلف ارتباطی و اجرای نرم افزارها و بازی‌های سنگین می‌شد، فبلت جدید سامسونگ عملکرد مناسبی داشت و علیرغم کاهش ظرفیت باتری، هنوز هم این محصول می‌تواند با یک بار شارژ شدن در هر روز، انرژی مورد نیاز برای کاربری‌های متوسط و نیمه سنگین را بدون نیاز به شارژ مجدد تامین کند؛ البته باز هم تاکید می‌کنیم که استفاده از رزولوشن کامل نمایشگر کواد اچ دی نوت 8 و امکاناتی نظیر نمایشگر همیشه روشن، می‌تواند تاثیر بسزایی در مدت زمان شارژدهی آن بگذارد.

بنچمارک و عملکرد فنی ؛ این گوشی یک غول سخت افزاری است

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

پردازنده‌ی فوق سریع و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، بال‌هایی هستند که فبلت جدید سامسونگ را در کنار غول‌های دنیای موبایل قرار می‌دهد. گلکسی نوت 8 دقیقا همانقدر سریع و قدرتمند است که احتمالا از پرچمدار سری نوت انتظار دارید. کمپانی سازنده مشابه روندی که طی سال‌های اخیر در پیش گرفته، نوت 8 را در دو مدل با پردازنده‌های متفاوت عرضه کرده است. مدلی که در بازار ایالات متحده‌ی آمریکا و چین به فروش می‌رسد، از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام بهره می‌برد و مدلی که در سایر نقاط جهان عرضه می‌شود، دارای پردازنده‌ی اگزینوس ۸۸۹۵ تولید شده توسط سامسونگ است.

بنا بر تجربه‌ای که در طول سالیان گذشته به دست آورده‌ایم، تفاوت چشمگیری در عملکرد این دو قطعه وجود ندارد، اما در روی کاغذ آنها از مشخصات متفاوتی برخوردارند. هر دو تراشه تحت فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید شده‌اند، اما اسنپدراگون ۸۳۵ که در حال حاضر قدرتمندترین چیپست بازار موبایل محسوب می‌شود، هشت هسته دارد که شامل یک خوشه‌ی چهارتایی از هسته‌های Kryo ۲۸۰ با فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتز برای پردازش‌های سنگین و مالتی تسکینگ و یک خوشه‌ی چهارتایی از هسته‌های Kryo ۲۸۰ با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز برای پردازش‌های عادی و عملکردهای روزمره می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۴۰ که آن هم تحت فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET ساخته شده، این چیپست کوالکام را همراهی می‌نماید. در آن سو، مدلی که برای بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 در اختیار ما بود، از چیپست اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۸۸۹۵ بهره می‌برد که این چیپست نیز هشت هسته‌ای است. چهار هسته‌ی سفارشی نسل دوم Mongoose با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتزی برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتزی برای پردازش‌های عادی، ساختار این تراشه را تشکیل می‌دهند؛ پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G71 نیز وظیفه‌ی پردازش تصاویر گرافیکی را بر عهده دارد تا عملکرد این تراشه‌ی قدرتمند افزایش یابد.

در کل با وجود اختلاف جزئی در فرکانس عملکرد این پردازنده‌ها، هر دوی آنها به قدری قدرتمند هستند که گلکسی نوت 8 را به یکی از سریع‌ترین (اگر نگوییم سریع‌ترین) موبایل‌های بازار تبدیل کند. چه زمانی که سنگین‌ترین بازی‌های اندرویدی را اجرا می‌کنید و چه زمانی که چندین و چند برنامه‌ی مختلف را به صورت همزمان باز می‌کنید، تقریبا هیچ افت سرعتی را مشاهده نخواهید کرد و جابه‌جایی بین بخش‌های مختلف رابط کاربری به همان سرعت اولیه انجام می‌گیرید؛ پردازش‌های مربوط به تشخیص حرکات قلم اس پن و بخش‌ نرم افزاری لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر را نیز به اینها اضافه کنید تا متوجه شوید سامسونگ چه محصول ارزشمندی را روانه‌ی بازار کرده است.

علاوه بر پشتیبانی از کارت‌های حافظه‌ی UFS، سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب، استاندارد ارتباطی LTE Cat.16، سیستم پرداخت موبایلی سامسونگ پی، حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی از نوع پنل‌های LPDDR4 و ۶۴ گیگابایت ظرفیت داخلی (در مدلی که برای بررسی در اختیار ما بود) که امکان ارتقای آن از طریق کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد، گلکسی Note 8 یک ویژگی جذاب دیگر دارد و آن هم امکان تبدیل گوشی به یک کامپیوتر کامل از طریق اتصال به سامسونگ دکس (DeX) است.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

این داک که به طور جداگانه باید خریداری شود، به شما اجازه می‌دهد که فبلت قدرتمند سامسونگ را درون آن قرار دهد و با اتصال یک کیبورد، یک ماوس و یک مانیتور از طریق کابل و یا به شکل وایرلس، به یک کامپیوتر رومیزی دسترسی داشته باشید. در واقع این فبلت به قدری قدرتمند است که امکان پردازش‌های فراتر از استفاده‌های موبایل را هم دارد و می‌تواند با نمایش محتوا در ابعادی بسیار بزرگتر، کاربری گسترده‌تری را ارائه دهد؛ رابط کاربری نیز هنگام اتصال به داک سامسونگ دکس، کاملا تغییر می‌کند تا برای استفاده در مانیتورهای بزرگ مناسب باشد.

در انتها برای این که درک بهتری از قدرت سخت افزاری و پردازشی گلکسی نوت 8 به دست بیاورید، برایتان امتیازات بنچمارک این گوشی را در کنار رقبای دیگر آورده‌ایم. در نمودارهای زیر سعی شده است که بنچمارک‌هایی انتخاب شوند که هم پردازش فنی و هم عملکرد گرافیکی دیوایس را به چالش بکشند و برخی از آنها نیز با شبیه‌سازی عملکردهای روزانه‌ی کاربران، دید مناسبی از قدرت فنی نوت 8 به شما خواهند داد:

 

صدا و موسیقی ؛ نمره‌ی قبولی و هدفون AKG

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

جدیدترین غول خانواده‌ی نوت سامسونگ از یک اسپیکر تک کاناله بر روی لبه‌ی پایینی خود بهره می‌برد که خب شاید در نگاه اول و با توجه به رقبایی که از بلندگوهای دوگانه‌ی استریو برخوردار هستند، یک نقص محصوب شود، اما در کمال شگفتی این اسپیکر هنگام پخش موسیقی از عملکرد مناسبی برخوردار است و هم در بحث شدت صدای خروجی و هم در بحث شفافیت اصوات، نتایج قابل قبولی برای ما به دنبال داشت.

البته جدا از این بلندگوی قرار گرفته بر روی بدنه، سامسونگ در اقدامی دست و دل بازانه، یک مدل از هدفون‌های سری Pure sound کمپانی AKG را درون جعبه‌ی نوت 8 قرار داده است که از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون که بر روی لبه‌ی پایینی قرار گرفته، به گوشی متصل می‌شود. این هدفون علاوه بر اینکه از طراحی جذابی برخوردار است، به خوبی داخل گوش قرار می‌گیرد و با حذف روزنه‌های باقی مانده، عملا از ورود بخش عمده‌ای از صدای محیط به گوش جلوگیری می‌کند. متریال به کار رفته در ساخت این هدفون تو-گوشی مرغوبیت مناسبی دارد و سیم‌های آن نیز با روکشی بافته شده، پوشانده شده‌اند تا در اثر گذر زمان و مرطوب شدن، آسیب نبینند. علاوه بر اینها، چهار سری با اندازه‌های متفاوت نیز به صورت جداگانه درون جعبه قرار داده شده است تا افرادی که گوش‌های بزرگتر یا کوچکتری از اندازه‌ی متوسط دارند، به راحتی بتوانند از این هدفون لذت ببرند.

سرویس گوگل پلی موزیک به صورت پیشفرض، نقش نرم افزار پخش موسیقی فبلت جدید سامسونگ را بر عهده دارد و علاوه بر این که می‌توانید فایل‌های موسیقی خودتان را از طریق آن مدیریت کنید، قادر خواهید بود به صورت آنلاین نیز از گوش دادن به موسیقی‌های برتر جهان لذت ببرید. دو مدل اکولایزر اختصاصی با بهره‌گیری از قابلیت SoundAlive، قابلیت Adapt Sound برای تنظیم خودکار سطح فرکانس موسیقی براساس نوع هدفون‌های کاربر و عادات موسیقیایی او، ویژگی‌ Smart Volume برای همسان‌سازی شدت صدای آهنگ‌های مختلف، شبیه‌ساز صدای فراگیر، فناوری UHQ sound resolution enhancer برای بهبود کیفیت و افزایش جزئیات فایل‌های موسیقی فشرده شده (نظیر فایل‌های MP3)، میکروفون High AOP (دارای قابلیت ضبط و تفکیک صدای گوینده‌ در محیط‌های بسیار پر سر و صدا) با قابلیت حذف نویز محیطی به صورت اکتیو، امکان پخش صدای همزمان بر روی دو دیوایس بلوتوثی و البته قابلیت Tube Amp Pro برای بهبود شدت صدا از دیگر امکانات گلکسی نوت 8 در بخش صدا و موسیقی به شمار می‌آیند.

در مجموع می‌توان گفت که علاقه‌مندان به موسیقی از عملکرد این اسمارت فون در زمینه‌ی پخش صوت راضی خواهند شد؛ هرچند که فقدان ویژگی‌های مهمی نظیر تراشه‌ی Hi-Fi باعث می‌شود که این محصول از غول‌هایی نظیر اچ تی سی یو ۱۱ و برخی دیگر از رقبا عقب بماند.

سیستم عامل و رابط کاربری ؛ خلوت، کاربردی و سریع

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

قطعا تکمیل‌کننده‌ی یک نمایشگر بزرگ و باکیفیت، رابط کاربری نرم افزاری تمیز و سریعی است که بتواند پتانسیل‌های این غول سخت افزاری را به عمل تبدیل کند. گلکسی نوت 8 از ورژن ۸.۵ رابط کاربری اختصاصی Samsung User Experience در کنار سیستم عامل اندروید ۷.۱.۱ نوقا برخوردار است که البته به‌روزرسانی برای اندروید ۸ اوریو نیز طبیعتا در آینده‌ای نزدیک برای آن قابل دریافت خواهد بود.

در نگاه اول، رابط کاربری دقیقا همانی است که در پرچمداران سری اس امسال دیده بودیم. مهم‌ترین تفاوت نوت 8 با خانواده‌ی اس ۸ سامسونگ، به وجود قلم اس پن و بخش‌های در نظر گرفته شده برای این قطعه مربوط می‌شود و امکان نوشتن بر روی صفحه نمایش همیشه روشن که در بخش بررسی قلم به آن اشاره کردیم، یکی از این تفاوت‌های اصلی به شمار می‌رود. از صفحه‌ی قفل و هوم اسکرین گرفته تا صفحه‌ی مخصوص نرم افزارها، همه چیز در نهایت سادگی و زیبایی قرار دارد و می‌توانیم بگوییم که طراحان این برند کره‌ای از هر زمان دیگری، به ساخت یک رابط کاربری کامل، زیبا و در عین حال، بسیار ساده و خلوت، نزدیک‌ شده‌اند.

در صفحه‌ی قفل علاوه بر ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌های دریافتی که در مرکز صفحه قابل مشاهده‌اند، دو میانبر دوربین و شماره‌گیری در لبه‌ی پایینی وجود دارند که البته می‌توانید به خواست خود، دو اپلیکیشن دیگر را در این بخش قرار دهید. حالا که صحبت از تغییر شد، باید بگوییم که ورژن جدید رابط کاربری Samsung User Experience که برای مدل‌های خمیده‌ی این کمپانی طراحی شده است، امکانات ویرایشی بسیار قدرتمندی را در اختیارتان می‌گذارد و تقریبا همه چیز را می‌توانید به سلیقه‌ی خود سفارشی‌سازی کنید.

برای گذر از صفحه‌ی قفل این فبلت، سه روش امنیتی وجود دارد که اولین آنها، استفاده از اثر انگشت است. سنسور تشخیص اثر انگشت نوت 8 بر روی پنل پشتی قرار گرفته و با فاصله‌ی حدودا نیم سانتی‌متری از لنزهای دوربین دیده می‌شود. همین محل نامناسب و لمس اشتباهی سطح لنزها، عملا باعث می‌شود که بسیاری از افراد قید استفاده از آن را بزنند و این اسکنر بسیار سریع که برای تشخیص اثر انگشت کاربر، هیچ‌گونه نیازی به روشن کردن نمایشگر و یا فشردن دکمه‌ای ندارد را به حال خود رها کنند!

روش دوم و سوم تایید هویت کاربر، سنسورهای تشخیص چهره و اسکنر عنبیه‌ی چشم هستند. یک دوربین اختصاصی به همراه پخش‌کننده‌ی پرتوی اینفرارد بر روی لبه‌ی بالای نمایشگر نوت 8 سامسونگ قرار گرفته‌اند که با نگاه کردن به آنها می‌توانید قفل صفحه را باز کنید. اگر سطح سنسورها تمیز باشد و المان‌های غیر عادی مثل تابش مستقیم آفتاب به سمت آنها وجود نداشته باشد، آنها می‌توانند به راحتی و با سرعت بالا، چهره و یا عنبیه‌ی چشم شما را تشخیص دهند. وجود عینک و کم بودن نور محیط نیز تاثیر چندانی بر روی عملکرد آنها نخواهد گذاشت و طبق تجربه‌ی ما از بررسی یک هفته‌ای نوت 8، در اکثر موقعیت‌ها می‌توانید بر روی عملکرد درست آنها حساب باز کنید. اطلاعات بیومتریکی کاربر نیز با بهره‌گیری از نسخه‌ی جدید پلتفرم امنیتی Knox در یک محیط رمزگذاری شده ذخیره و حفاظت می‌شود و البته در هر زمان می‌توانید آنها را از حافظه‌ی گوشی پاک کنید؛ گفتنی است که امکان فعال بودن همزمان این دو سنسور بیوزیستی و یا فعال بودن سنسور اثر انگشت + یکی از این دو، وجود دارد تا بتوانید بنابر شرایط از آنها برای ورود به محیط گوشی استفاده کنید.

یکی دیگر از امکانات امنیتی دیگری که این پلتفرم در اختیار کاربر قرار می‌دهد، یک فولدر محرمانه برای ذخیره‌ی اطلاعات شخصی است که به صورت جداگانه رمزگذاری می‌شود و از سنسورهای بیومتریکی نظیر اسکنر عنبیه‌ی چشم و یا رمز متنی برای ورود به آن می‌توان استفاده کرد.

کمپانی سازنده ادعا کرده است که حالا این فولدر امن، به یک پلتفرم کاملا متفاوت از گوشی کاربر تبدیل شده و استفاده از آن به مانند این است که دو گلکسی نوت متفاوت را در اختیار دارید. جالب است بدانید که شما می‌توانید حساب کاربری گوگل متفاوتی از دیوایس اصلی را برای آن در نظر بگیرید، یک نسخه‌ی جداگانه از اپلیکیشن‌‌های نصب شده را در این فولدر نصب کنید، با استفاده از دوربین آن عکس‌هایی بگیرید که مستقیما در فولدر محرمانه ذخیره می‌شوند و حتی مخاطبانی داشته باشید که منحصرا در این بخش ذخیره شده و قابل دسترسی هستند. فولدر امن نوت 8 قابلیت این را هم دارد که از دید پنهان شود تا اگر فردی در حال گشتن در فبلت شما بود، آن را مشاهده نکند.

در صفحه‌ی هوم می‌توانید با کشیدن دستتان از هرجای صفحه به سمت پایین، وارد صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها شوید و اگر مجددا این کار را بکنید، دوباره به صفحه‌ی هوم برمی‌گردید. این ویژگی جالب به شکل معکوس -یعنی کشیدن دست از پایین به بالا- نیز عمل می‌کند و همین قابلیت ساده و دوست‌داشتنی می‌تواند سرعت مرور و جابه‌جا شدن در رابط کاربری را به مراتب افزایش دهد.

بخش اعلانات هنگامی که از لبه‌ی بالایی نمایشگر به سمت پایین سوایپ می‌کنید، باز می‌شود و در نمای اول، جدیدترین نوتیفیکیشن‌ها و نوار کنترل میزان روشنایی نمایشگر به همراهی تعدادی از میانبرهای مهم برای روشن و خاموش کردن وای فای، بلوتوث و … قابل مشاهده هستند. اگر این منو را کمی بیشتر به پایین بکشید، بخش اعلانات کل صفحه را می‌پوشاند و به میانبرهای کاملی دسترسی پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید این بخش را هم ویرایش کنید و علاوه بر ، جابه‌جایی، حذف و یا اضافه کردن آیکون‌ها، نحوه‌ی چینش آنها را نیز تغییر دهید و تعداد سطر و ستون‌ها را خودتان تعیین کنید. بخش اعلانات در ورژن جدید رابط کاربری امکانات کامل‌تری در اختیارتان می‌گذارد و با لمس هر آیکون، در همان بخش می‌توانید به خلاصه‌ای از تنظیمات آن (نظیر تغییر شبکه‌ی وای فای) دسترسی داشته باشید؛ در ضمن زیر هر آیکون نیز نوشته‌ای وجود دارد که اطلاعاتی نظیر نام شبکه‌ی وای فای را به شما نشان خواهد داد.

تعداد نرم افزارهای پیش‌فرض به حداقل رسیده است و به غیر از تعدادی از اپ‌های مجموعه‌ی آفیس موبایل که درون یک فولدر اختصاصی قرار دارند، تقریبا هیچ موردی را مشاهده نمی‌کنید که کاربردی برایتان نداشته باشد. علاوه بر پیشمایش اپلیکیشن‌ها در صفحه‌ی مجزا، می‌توانید این بخش را به صفحه‌ی اصلی گوشی خود تبدیل کنید تا در گلکسی نوت 8 نیز به سبک آیفون‌های اپل، صفحه‌ی هوم با صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها ادغام شود و بعد از باز کردن قفل دستگاه، مستقیما آیکون‌های آنها را مشاهده کنید.

از آنجا که دکمه‌های فیزیکی از پنل جلویی حذف شده‌اند، ناوبری فبلت قدرتمند سامسونگ از طریق دکمه‌های مجازی انجام می‌شود. این دکمه‌ها و محل نمایش آنها نیز قابل تغییر است و شما می‌توانید رنگ، جهت چینش و برخی از عملکردهای آنها (نظیر عملکردی که بعد از لمس دکمه‌ی هوم به مدت چند لحظه اجرا می‌شود) را به خواست خودتان تعیین کنید. در ضمن دکمه‌ی جدیدی نیز در این قسمت به چشم می‌خورد که به شکل یک نقطه در سمت چپ نوار دکمه‌ها دیده می‌شود و اگر دو بار پشت سر هم بر روی آن ضربه بزنید، امکان ناپدید کردن و یا ظاهر کردن منوی دکمه‌های مجازی را به شما خواهد داد.

طبیعتا گلکسی نوت 8 نیز از امکان مالتی تسکینگ به شکل بسیار حرفه‌ای پشتیبانی می‌کند، اما یکی از قابلیت‌های جذاب و جدید نرم افزاری این فبلت، App Pair است که با استفاده از آن می‌توانید یک میانبر برای اجرای همزمان دو اپلیکیشن به صورت نیم صفحه ایجاد کنید. در واقع فرض می‌کنیم که شما کاربری هستید که معمولا از یک شبکه‌ی اجتماعی به همراه مرورگر اینترنت به صورت همزمان استفاده می‌کنید. حالا با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود میان‌بری به صورت اختصاصی برای این دو اپ در نظر بگیرید که با لمس آن، هر دو نرم افزار اجرا شوند و درون صفحه قرار بگیرند؛ امکان اضافه کردن این میانبر به منوی Air command قلم اس پن نیز وجود دارد.

در انتهای بررسی سامسونگ گلسی نوت 8 نوبت به دو قابلیتی می‌رسد که تفاوت ویژه‌ای بین پرچمداران جدید سامسونگ و سایر برندها ایجاد می‌کنند. اول قابلیت Edge Panels. ماه‌‌ها از معرفی این ویژگی توسط سامسونگ می‌گذرد. این پنل‌ها در واقع همان منوهای عمودی هستند که بر روی لبه‌های خمیده‌ی دیوایس به نمایش درمی‌آیند و دسترسی سریع به میانبرهای مختلف را فراهم می‌کنند. در نوت 8 شما صرف نظر از این که در کدام بخش رابط کاربری و یا نرم افزارهای مختلف قرار دارید، می‌توانید با کشیدن دستتان از لبه‌ی نمایشگر به سمت داخل، این پنل‌ها را باز کنید. سه حالت Apps edge (برای نمایش میانبرهای اپلیکیشن‌ها)، People edge (برای نمایش مخاطبان) و Tasks edge (برای نمایش میانبر ابزارهای کاربردی نظیر گرفتن یک سلفی سریع) به همراه حالت‌هایی نظیر نمایش آب و هوا و خط‌کش برای این بخش در نظر گرفته‌اند. شما در هر زمان می‌توانید چندین پنل مختلف را به صورت همزمان و در صفحات مختلف مشاهده کنید و یا حتی به طور کامل، نمایش این منو بر روی لبه‌ی نمایشگر را غیر فعال نمایید.

ویژگی آخر نیز دستیار صوتی هوشمند اختصاصی سامسونگ با نام Bixby است. کمپانی سازنده مدت‌هاست که بر روی ارتقای سطح این دستیار اختصاصی کار می‌کند و منابع زیادی را بر روی توسعه‌ی آن متمرکز کرده است. برای استفاده از بیکسبی یک دکمه‌ی فیزیکی اختصاصی بر روی لبه‌ی سمت چپ بدنه‌ی نوت 8 وجود دارد و البته به صورت پیش‌فرض، با کشیدن دستتان از سمت چپ به داخل صفحه‌ی هوم، به صفحه‌ی مخصوص بیکسبی وارد خواهید شد.

استفاده از این دستیار صوتی هوشمند نیاز به اتصال به اینترنت و البته یک حساب کاربری سامسونگ دارد. بیکسبی در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین استفاده از اکثر قابلیت‌های صوتی آن برای کاربران فارسی‌زبان ممکن نیست. با وجود اینکه هوش مصنوعی بیکسبی در سطح قابل قبولی قرار دارد و تقریبا می‌تواند همه چیز از تنظیم قرار ملاقات با یکی از مخاطبان گرفته تا تغییر رنگ قلم اس پن را برایتان انجام دهد، اما باز هم آن‌چنان راحت و سریع نیست که جایگزین لمس فیزیکی آیکون‌ها و جابه‌جا شدن در صفحه شود.

قابلیت Bixby Vision که میانبر مخصوصی نیز برای آن در منوی Air command قلم اس پن در نظر گرفته شده است، شاید کاربردی‌ترین قابلیت دستیار صوتی هوشمند سامسونگ در حال حاضر باشد. وقتی این قابلیت فعال است، می‌توانید دوربین را به سمت اشیا، نوشته‌ها و مکان‌های مختلف بگیرید تا با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی بیکسبی، آن آیتم شناسایی شود و اطلاعات بیشتری از آن را بر روی صفحه مشاهده کنید؛ امکان جست‌جو در اینترنت و یافتن آیتم‌های مشابه در موتورهای جستجو نیز وجود دارد، اما به طور کلی می‌توان گفت که بیکسبی هم مشابه تقریبا تمام دستیارهای هوشمند دیگر، دو سه سال زمان نیاز دارد تا به یک مدیوم کاربردی (شاید نزدیک به آن چیزی که در فیلم Her می‌بینیم) تبدیل شود و یادگیری ماشینی هم قطعا می‌تواند در این راه نقش ویژه‌ای ایفا کند.

مزایا و معایب

مزایا

  • برخورداری از بهترین نمایشگر موجود در بازار موبایل
  • سنسورهای بیومتریکی متنوع
  • برخورداری از قلم اس پن با دقت بالا
  • بدنه‌ی لوکس و مرغوب
  • برخورداری از لرزشگیر اپتیکال جداگانه برای هر لنز دوربین
  • امکان یادداشت‌برداری سریع بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر
  • توان پردازشی بسیار بالا
  • دست‌و‌دل‌بازی سازنده در آیتم‌های داخل جعبه

معایب

  • دسترسی سخت به اسکنر اثر انگشت
  • عدم برخورداری از تراشه‌ی Hi-Fi
  • عدم برخورداری از اسپیکرهای استریو
  • طراحی نه‌چندان جذاب برای دوربین‌های پشتی

جمع بندی؛ این برچسب قیمت لعنتی!

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 - Samsung Galaxy Note 8: مشخصات فنی، قیمت و امکانات

طی چند روزی که به بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 پرداختیم، این موضوع را به وضوح مشاهده کردیم که کمپانی سازنده از اشتباهات قبلی درس گرفته (محل سنسور اثر انگشت را نادیده بگیرید!) و این محصول را به همانی تبدیل کرده که سری گوشی های نوت از همان اول قرار بود باشند؛ یعنی یک فبلت پرچمدار زیبا با قلمی کاربردی برای عاشقان طراحی و کاربران خلاق.

بنابراین اگر از غول‌های پرچمدار سری اس 8 خوشتان آمده است، اما باز هم امکانات بیشتر و نمایشگر بزرگتری را می‌خواهید، سامسونگ این مدل را مخصوص شما ساخته است. البته مطمئنا مهمترین سوال قبل از خرید این گوشی این است که با توجه به شباهت بسیار زیاد نوت 8 به گلکسی اس 8 پلاس، آیا صرفا برخورداری از یک قلم و سایز بزرگتر نمایشگر (با در نظر گرفتن ظرفیت باتری)، ارزش پرداخت حدودا پانصد هزار تومن بیشتر را دارد یا خیر؟ شما چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود در رابطه با خرید این گوشی را با ما و دیگر کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

در پایان مطلب از دفتر سامسونگ در ایران که گلکسی نوت 8 را برای بررسی اختصاصی در اختیار وب‌سایت گجت نیوز قرار داد، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. دوربین دوگانه باکیفیت عملکرد پردازشی بسیار بالانمایشگر بزرگ، خمیده و بسیار زیباطراحی جذاب بدنه

  2. منم میخوام این گوشی رو بخرم ولی حالا نه. قیمتش یلی زیاده!!
    وایمیستم بیاد تا زیر 3 تومن

  3. حیف پول واسه این اشغال

    کهکشان؟ اونوقت بگین زمین گرده

  4. فوقولاده بود
    واقعا ممنونم از کسی ک این اطلاعات رو در اختیار ما گذاشته
    خیلی کمک کرد

  5. فلم برادرحالت 4kبرانوت 8 زمانی محدودی تراحی شده یا میتوان زمانی زادی را تصویر برداری کرد ممنون میشم اگر جوابی سوالی مرا بدهید محترم تشکر…

  6. چقدر زیاد نوشته بودید خدا قوت

  7. عالیییییییییییییییییی ترین بررسی بود.
    و البته کاملترین.
    و قطعا نوت 8 از اس 8/ اس 8+ بهتره

  8. تا سال دیگه و معرفی اس 9 رقیب نداره

  9. نوت ۸ و آیفون ایکس تراشه hifi ندارن؟!….اونوقت nova 2 plus داره!
    عجیبه?!
    ولی کیفیت صداش و بلندیش توی مبحث خروجی هدفون،خیلی بالاست ظاهرا…از ۳۲ بیت و ۳۸۴ کیلوهرتز پشتیبانی میکنه✅

  10. ممنون از نویسنده.واقعا کاملترین بررسی note 8 بود.چون منم گوشی رو پیشخرید کردم خیلی به دردم خورد