بهترین راه جلوگیری از آلوده شدن تخت خواب شما به حشراتی مانند ساس

بهترین راه جلوگیری از آلوده شدن تخت خواب شما به حشراتی مانند ساس

ساس (Bed Bug) نوعی حشره است که در طول روز، در تشک‌ها مخفی شده و شب‌ها انسان را نیش میزند؛‌ در ادامه به بررسی بهترین راه دوری از این جانور می‌پردازیم.

این جاندار که با نام حشره تخت خواب هم شناخته می‌شود، یکی از جدی‌ترین عوامل عفونت‌زا در عصر حاضر است که با مخفی شدن در لابه‌لای پارچه و چوب تخت خواب‌ها، پس از ساعتی مشخص از شب شروع به بیرون آمدن از مخفیگاه خود کرده و انسان را نیش میزند. از طرف دیگر،‌ ساس توانایی قابل‌توجهی برای مقاومت به آفت‌کش‌ها دارد؛ بنابراین آلوده شدن محل استراحت به ساس نیاز به مهارت و کمک حرفه‌ای دارد.

همچنین، با ساخته شدن هتل‌ها و مسافرخانه‌های ارزان قیمت در سراسر جهان خطر این آفت تشدید شده است و چنین مکان‌های اشتراکی به عنوان یکی از منابع ساس توسط مراکز بهداشتی معرفی شده‌اند.

در این رابطه، محققانی از دانشگاه شفیلد (University of Sheffield) در بریتانیا، روش‌هایی را برای اجتناب از این آلودگی معرفی کرده‌اند که یکی از آن‌ها، توجه داشتن به لباس‌های کثیف موجود در محل زندگی است؛ این طور که به نظر می‌رسد، ساس‌ها علاقه زیادی به زندگی در لباس‌ها و پارچه‌های غیر پاکیزه دارند.

برای دست‌یابی به این اطلاعات در مورد حشره تخت خواب، دانشمندان بریتانیایی پشه‌ها را که به عنوان حشراتی که از خون پستانداران تغذیه می‌کنند، موردبررسی قرار دادند؛‌ این حشرات به طور کلی جذب کربن دی اکسید (CO2) موجود در بازدم افراد می‌شوند، اما بوی بدن انسان برای آن‌ها به مراتب جذاب‌تر است.

بهترین راه جلوگیری از آلوده شدن تخت خواب شما به حشراتی مانند ساس

از آنجایی که وجود رفتاری مشابه در ساس‌ها امکان‌پذیر است، تیم پژوهش دو اتاق شبیه به هم با دمای کنترل‌شده را برای تحقیق خود در نظر گرفتند؛‌ یکی از این اتاق‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی گاز کربن دی اکسید، برای شبیه‌سازی حضور انسان بود،‌ در حالی که میزان بسیار کم‌تری CO2 در اتاق دوم وجود داشت. از طرف دیگر در هردو محیط کنترل‌شده چهار بسته لباس قرار گرفت که دو مورد از آن‌ها حاوی لباس‌های کثیف بود و لباس‌های موجود در دو بسته دیگر هم تمیز بودند.

همچنین،‌ ده ساس در هرکدام از اتاق‌ها قرار گرفت. در کمال تعجب،‌ با وجود نقش CO2 در جذب حشرات،‌ پس از باز شدن محفظه‌های حاوی ساس این جانوران رفتاری بی‌ارتباط به گازهای موجود در اتاق از خود نشان دادند؛ همانطور که در مقاله چاپ‌شده در این رابطه به آن اشاره شده است، حشرات تخت خواب بلافاصله بعد از رهایی، جذب لباس‌های کثیف و خاکی شدند و به پارچه‌های تمیز توجهی نداشتند.

برای اطمینان از نتایج، این آزمایش 6 مرتبه تکرار شد و در هر سری، شرایط اتاق‌ها، میزان لباس‌های کثیف و تمیز و همچنین، مقدار کربن دی اکسید موجود تغییر کرد؛ در هرکدام از آزمایش‌ها،‌ ساس‌ها به سمت پارچه‌های کثیف جذب می‌شدند و تا 96 ساعت بعد از انجام آزمایش هم که تحقیق ادامه داشت، در جای خود باقی مانده بودند.

بنابراین، اصلی‌ترین نتیجه تحقیق نشان داد که در هنگام مسافرت برای دوری از ساس و حشراتی مشابه، لباس‌های کثیف باید مرتبا شسته شوند و در صورت امکان، این پارچه‌ها باید با بسته‌بندی‌های مخصوص از آلودگی به دور باشند.

در این پژوهش ذکر شده است که قرار دادن لباس‌های خاکی در چمدان‌های باز و یا روی کف اتاق هتل‌ها و مسافرخانه‌ها امکان جذب ساس را افزایش داده و حشراتی این‌چنین را در اسباب و وسایل مسافر وارد می‌کند.

مقاله این تحقیق در ژورنال “Scientific Reports” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*