وقایع علمی عجیب

13 مورد از وقایع علمی عجیب که در کتاب های درسی نوشته نشده است!

وقایع علمی عجیب و غریبی هستند که شاید تاکنون از آن‌ها هیچ اطلاعی نداشته باشیم. در این مطلب، 13 مورد از آنان را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

ما چیزهای بسیاری را در مدارس و موسسات آموزشی یاد می‌گیریم. به عنوان مثال، در دوران دبیرستان با تئوری نسبیت آلبریت انیشتین، جدول تناوبی و تکثیر دی‌ان‌ای (DNA) آشنایی پیدا کرده‌ایم.

دانشی را که از این طریق کسب می‌کنیم، راه را برای یافته‌های شگفت‌انگیز بعدی هموار می‌سازد. به همین دلیل، علم نهایی چیزی نیست که شما در مدرسه یا دانشگاه بیاموزید؛ بلکه برای یافته‌های بیشتر بهتر است که خودتان دست به کار شوید!

در این مطلب، به معرفی برخی وقایع علمی عجیب می‌پردازیم که برخلاف مفاهیم خسته‌کننده دوران دبیرستان، در نوع خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. مطمئنا اگر در میان آموزش‌های علمی در مدارس، چنین موضوعات شگفت‌انگیزی هم از سوی دبیران مطرح شود، دانش‌آموزان با علاقه بسیار بیشتری به مفاهیم توجه خواهند داشت.

معرفی 13 مورد از وقایع علمی عجیب و شگفت انگیز

1- آب می‌تواند در یک زمان، هم به جوش آمده و هم منجمد شود!

وقایع علمی عجیب

این اثر با عنوان «نقطه سه‌گانه» نام‌گذاری شده است. چنین پدیده‌ای در زمانی رخ می‌دهد که درجه حرارت و فشار برای هر سه حالت (جامد، مایع و گاز) یک ماده مناسب و در حالت تعادل ترمودینامیکی باشد. ویدیوی بالا، این فرآیند را در حالت خلا نشان می‌دهد.

2- اشعه لیزر در باریکه آب به دام می‌افتد!

وقایع علمی عجیب

این اثر نیز در نوع خود بسیار جالب و شگفت‌انگیز است. اشعه لیزر می‌تواند در باریکه‌ای از جریان آب به دام افتاده و همراه با جهت حرکت آن، مسیر خود را ادامه دهد.

3- حرکت با سرعت بسیار بالا، به سمت لبه منظومه شمسی!

وقایع علمی عجیب

همه ما می‌دانیم که راکت‌ها بسیار سریع و وسعت کیهان بسیار وسیع است. اما برخی مواقع، شاید برایمان غیرقابل باور باشد که به عنوان مثال، سفر به سیاره مریخ، 8 ماه به طول انجامد! چطور ممکن است با سرعت‌ بسیار زیادی که راکت‌ها دارند، سفرهای فضایی تا این اندازه طولانی باشند؟

در ویدیوی بالا، سرعت یک هواپیمای بوئینگ 747، فضاپیمای افق‌های نو و لاکهید اس‌آر-71 بلک‌برد با همدیگر به مقایسه گذاشته شده است.

4- تخم مرغ در زیر آب، شباهت بسیاری به عروس دریایی دارد!

وقایع علمی عجیب

یک تخم مرغ شکسته بر روی زمین، به راحتی بر کف ماهی تابه پهن می‌شود. اما شرایط در عمق 18 متری اقیانوس اینطور نیست! در این حالت، فشار وارده بر تخم مرغ، 2.8 برابر فشار اتمسفر است و محتویات آن، همچون هاله‌ای نامرئی، پوسته تخم مرغ را احاطه خواهد کرد.

5- اثبات نظریه فیثاغورث به کمک مایعات!

وقایع علمی عجیب

یکی دیگر از وقایع علمی عجیب در دوران مدرسه، اثبات نظریه فیثاغورث بود. در ابتدا برایمان کمی عجیب بود که روابط بین اضلاع مثلث، چگونه تا این اندازه دقیق است؟ شاید یادگیری این نظریه، برای شما کار سختی بوده باشد. وتر به توان 2، برابر با مجذور سایر اضلاع مثلث قائم الزاویه می‌باشد و این نظریه در ویدیوی بالا، به کمک مایعات هم به اثبات رسیده است.

6- لحظه بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاهچاله!

وقایع علمی عجیب

وقتی که یک ستاره توسط سیاهچاله بلعیده می‌شود، یک توده عظیم از پلاسما به بیرون آمده و هزاران سال نوری را طی می‌کند. در واقع، زمانی که ستاره در دام گرانش قوی سیاهچاله گرفتار می‌شود، قسمت‌هایی از آن در سیاهچاله فرو رفته و سایر قسمت‌های آن با سرعت بسیاری به بیرون پرتاب می‌شوند.

7- بدون عینک‌ هم امکان دیدن اشیا وجود دارد!

وقایع علمی عجیب

برای این کار، تنها کافی‌ست که یک سوراخ کوچک را به کمک دست خود ایجاد و سپس از درون آن به شی مورد نظر خود نگاه کنید. این کار سبب می‌شود که نور دریافتی به کمک چشم خود را متمرکز کرده و شی مورد نظر خود را مشاهده کنید. البته که این عمل به طور کامل، ضعف بینایی را برطرف نمی‌کند؛ اما در مواقعی که عینک خود را در خانه فراموش کرده باشید، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

8- نحوه شکل‌گیری ساختار چهره جنین در رحم مادر!

وقایع علمی عجیب

رشد جنین یک فرآیند بسیار پیچیده است که دانشمندان در اولین قدم‌های درک آن هستند. اخیرا محققان موفق شده‌اند که یک شبیه‌سازی کامپیوتری از نحوه شکل‌گیری چهره جنین را در رحم مادر به اجرا بگذارند. در ویدیوی بالا، این روند جالب و شگفت‌انگیز را به خوبی مشاهده می‌کنید.

9- شکستن مفاصل انگشتان، لزوما ضررآفرین نیست!

وقایع علمی عجیب

از دوران کودکی تاکنون، هرگاه که در حال شکستن مفاصل انگشتان بوده‌ایم، اطرافیان این کار را سرزنش کرده و از ضررهای این کار برایمان می‌گفتند! اما آیا این کار، لزوما ضررآفرین است؟ احتمالا خیر! دانشمندی در طول عمر خود، مفاصل یکی از انگشتان خود را می‌شکست و بعد از گذشت 60 سال، هیچ تفاوتی میان انگشتان این دست با دیگری مشاهده نشد. در واقع به نظر می‌رسد که بروز آرتروز در انگشتان دست در صورت شکست مفاصل آن، کاملا اثبات شده نیست!

10- انرژی هر شراره خورشیدی با 100 مگاتن بمب اتمی برابری می‌کند!

وقایع علمی عجیب

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که انرژی هر شراره خورشیدی، با انرژی آزاد شده بر اثر 100 مگاتن بمب اتمی برابری می‌کند! جالب اینکه شراره‌های خورشیدی ، به طور مداوم در حال وقوع هستند!

11- گربه‌ها همیشه با دو پای خود سقوط می‌کنند!

وقایع علمی عجیب

یکی دیگر از وقایع علمی عجیب ، به گربه‌ها اختصاص دارد! ویدیوی بالا که به صورت صحنه آهسته ضبط شده، ویژگی جالب توجهی را در گربه‌ها به نمایش می‌گذارد. این دسته از حیوانات، برای چرخش‌های سریع، از دو قسمت بدن خود به صورت مجزا استفاده می‌کنند.

12- انفجار نارنجک در خشکی، تلفات بسیار کمتری را نسبت به انفجار آن در زیر آب دارد!

وقایع علمی عجیب

در فایل ویدیویی بالا، نشان داده می‌شود که میزان تلفات انفجار یک نارنجک بر روی خشکی، بسیار کمتر از انفجار آن در زیر آب است. به همین دلیل، اگر یک نارنجک بر روی خشکی در نزدیکی شما منفجر شود، احتمال زنده ماندن شما بیشتر از انفجار در داخل آب است!

13- اگر یک توپ را پیش از زمین انداختن بچرخانید، شروع به پرواز می‌کند!

وقایع علمی عجیب

این اتفاق، به لطف اثر مگنوس رخ می‌دهد! در این حالت، هوای مقابل جسم در حال چرخش با آن هم‌جهت و هوای طرف دیگر به صورت مخالف با آن در می‌آید. با این ترکیب عجیب، توپ شما به پرواز در خواهد آمد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. معلومه که خوب درسهاتون رو نخوندید که اینها براتون عجیبه و یادتون نمیاد که تو کتابهایمان بود!

  2. دیدیت زمین لبه داره و گرد نیست

  3. واقعا عالی بود این مقاله… تشکر ویژه از نویسنده محترم و سایت گجت نیوز