احتمال استفاده نوکيا از سيستم عامل اندرويد در آينده

روابط بین کمپانی نوکیا و مایکروسافت در حال حاضر بد نیست اما قطعاً آن طور که به نظر می‌رسد هم خوب نیست. نوکیا به سرعت سیستم عامل ویندوز فون را برای گوشی‌های جدیدش انتخاب کرد و قمار بزرگی برروی سیستم‌عامل مایکروسافت کرد و محصولات خوبی نیز روانه‌ی بازار نمود اما با توجه به موفقیت چشمگیر اندروید، شاید این کمپانی فنلاندی نیز در آینده به سمت استفاده از اندروید حرکت کند. در ادامه مطلب می‌خواهیم تحلیلی از وضعیت روابط نوکیا و مایکروسافت داشته باشیم و سخنان مدیر عامل نوکیا در رابطه با احتمال گرایش به سمت اندروید مورد بررسی قرار دهیم.

در سال 2011 نوکیا تصمیم بزرگی در مورد سیستم عامل گوشی‌ها و استراتژی کلی خود اتخاذ کرد، از آن زمان نوکیا اندروید را نادیده گرفت و بر ویندوز فون تمرکز کرد. حالا جمعی از رقبای نوکیا سراغ سیستم عامل گوگل رفته‌اند و اندروید به سرعت پیش می‌رود و نوکیا هم سرگرم سیستم عامل نوپای مایکروسافت شده فعلا نتیجه به سود اندرویدی‌هاست.
نوکیا با این اقدام خود هزینه‌ی زیادی برای کوچ کاملش به ویندوز پرداخته است، در سال 2011 در مجموع 1.073 میلیارد دلار ضرر داده و در سال 2012 هم این ضرر ادامه پیدا کرده است و مجموعاً به رقمی در حدود 3 میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال اندروید جایش را محکم کرده و حالا به عنوان سیستم عامل حاکم بر دنیای وسایل همراه مطرح است. رقیب نوکیا یا سامسونگ نیز مقام نخست تولیدکنندگان گوشی را از نوکیا گرفته است، مقامی که 14 سال پیاپی فقط و فقط مخصوص نوکیا بود.

استفان ایلاپ مدیر عامل نوکیا در ماه گذشته گفتگویی با روزنامه‌ی اسپانیایی EI Pais داشت و در جواب این سوال که "آیا نوکیا در سال 2013 از عرضه‌ی هر گونه گوشی اندرویدی اجتناب خواهد کرد؟" پاسخی داده که تازه دیروز در رسانه‌های مختلف منتشر شده و نشان از حرکت احتمالی نوکیا به سمت استفاده از اندروید دارد. پاسخ وی به این صورت است:

    در نبرد فعلی اکوسیستم‌ها، ویندوز فون تحت فشار است. اما اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد جای بحث دارد. ممکن است HTML 5 و … منجر به برتری یک پلتفرم مثل ویندوز فون، اندروید یا غیره شوند اما در حال حاضر ما ویندوز فون را انتخاب کرده‌ایم و از آن راضی هستیم. در آینده وقوع هر تغییری ممکن است.

این جملات ترجمه‌ای از گفته‌های وی به زبان اسپانیایی هستند اما نوکیا خود گفته های مدیرعامل این شرکت را به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار تک کرانچ قرار داده:

    در نبرد فعلی اکوسیستم‌ها، ما از ویندوز فون استفاده می‌کنیم. سوالی که ما همیشه از خود می‌پرسیم این است که ویندوز فون چه روند تکاملی را طی می‌کند؟ در آینده چه تغییری خواهد کرد؟ HTML 5 چه نقشی بازی می‌کند؟ اندرویدی یا دیگر مسائل در آینده چه نقشی خواهند داشت؟ ما در مورد آینده عمیق‌تر می‌اندیشیم اما از این نظر که چه محصولاتی روانه‌ی بازار خواهیم کرد و کدام سیستم عامل را انتخاب می‌کنیم، فعلاً پاسخمان ویندوز فون است.

بله، درست است، تفاوت کوچکی در جمله بیان شده توسط مدیرعامل نوکیا به زبان اسپانیایی و ترجمه آن توسط این شرکت به زبان انگلیسی وجود دارد، مخصوصاً جمله‌ی آخر که در آینده وقوع هر تغییری ممکن است. در واقع به نظر می‌رسد بازی نوکیا با سیستم عامل‌های مختلف به نوعی همه‌گیر شده و رسانه‌ها نیز در مورد آن نظر می‌دهند. چیزی که قطعی است آن است که نوکیا درها را به روی اندروید نبسته و احتمال کوچ این کمپانی بزرگ به سوی اندروید وجود دارد.

مدیر عامل نوکیا مستقیماً به استفاده از اندروید اشاره نکرده اما در لابلای جملات وی می‌توان تهدید یا هشدار به مایکروسافت را تشخیص داد.

چند ماه است که شایعاتی در مورد سردی روابط نوکیا و مایکروسافت از گوشه و کنار شنیده می‌شود. مایکروسافت در زمان رونمایی رسمی از ویندوز فون 8 علاوه بر نوکیا، اچ‌تی‌سی را نیز انتخاب کرد و محصولات این کمپانی را نیز به نمایش گذاشت. مایکروسافت همان‌طور که تبلت سرفیس را تولید کرده، بنابر شایعات در حال آماده‌سازی یا آزمایش گوشی هوشمند خویش نیز می‌باشد، چیزی که برای نوکیا مطلقا جذاب نیست.

صرف‌نظر از درستی یا نادرستی این شایعات، کمپانی مایکروسافت تدریجاً می‌خواهد محصولات سخت‌افزاری را نیز خودش تولید کند و لذا سازندگان محصولات سخت‌افزاری مثل نوکیا که تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد مایکروسافت قرار داده‌اند، به شدت ضرر خواهند کرد.

شاید اگر نوکیا هم سراغ اکوسیستم گوگل رفته بود، حالا با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شد. اکوسیستم گوگل کارها را طوری تقسیم می‌کند که همه‌ی شرکا به نوعی در موفقیت اندروید سهیم باشند. حتی تولید هر یک از نکسوس‌ها را به یکی از کمپانی‌های ایسوس، ال‌جی و سامسونگ سپرده تا هیچ کدام را از دست ندهد.

نظر شما در مورد همکاری نوکیا و مایکروسافت چیست؟ آیا این همکاری به گرمی گذشته ادامه می‌یابد؟ نوکیا موفق می‌شود یا بیش از پیش سقوط می‌کند؟ در مورد استفاده از اندروید چه نظری دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به نظر من اگه از همون اول رفته سراغ اندرید خیلی بهتر بود هر چند که نمیشه ویندوزفون رو نادیده گرفت چون از لحاظ نرم افزاری خیلی زیاد شده و خیای نرم افزارای خشکلی داره