انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017

انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017

شراره های خورشیدی اوایل ماه سپتامبر گذشته توجه زیادی را به خود جلب کردند و به تازگی هم تصاویری منحصر به فرد از آن‌ها در اختیار عموم قرار گرفته است. با وجود اینکه در حال رسیدن به آرام‌ترین زمان فعالیت لکه‌های خورشیدی از سیکل 11 ساله ستاره منظومه خود هستیم، چیزی کمتر از دو ماه پیش خورشید 30 شراره را تنها از یکی از مناطق فعال روی سطح خود آزاد کرد؛ یکی از این فوران‌ها بزرگ‌ترین فوران خورشیدی گزارش‌شده از سال 2005 تاکنون بود. نام این منطقه فعال، لکه‌ی اِی آر 2673 است و آژانس‌های فضایی سراسر دنیا از جمله ناسا و ESA همگی تجهیزاتی در اختیار دارند که فعالیت آن را دنبال کنند.

لینا ترن (Lina Tran) یکی از دانشمندان ناسا در این رابطه می‌گوید که نگاه کردن به شراره های خورشیدی آزادشده از زوایای مختلف و به کمک تجهیزات رصد زمینی و فضایی در دسترس، دانش موجود در مورد تکامل و گسترش فوران های خورشیدی را تکمیل کرده و فهم پژوهشگران از شرایط محیطی در فضا را ارتقا می‌دهد.

ویدیویی از شراره های خورشیدی اوایل سپتامبر 2017

ترن معتقد است که تشعشعات شراره های خورشیدی توانایی عبور از اتمسفر محافظ زمین و آسیب رساندن به انسان‌ها را ندارند، اما در صورتی که شدت آن‌ها بیشتر از حد معمول باشد، امکان مختل شدن سیگنال‌های ارتباطی و جی پی اس پس از هر فوران وجود دارد. از طرف دیگر، بسته به جهت آزاد شدن انرژی‌های حاصل‌شده، برخی از این انفجارها قادرند تا طوفان‌های ژئومغناطیسی قابل‌توجهی را در میدان گرانشی سیاره ما ایجاد کنند. در هر یک از طول‌ موج‌های موجود امکان رصد جنبه‌ی خاصی از ساختار شراره های خورشیدی و سطح ستاره میزبان ما وجود دارد و از طرف دیگر، بیشتر رصدخانه‌های خورشیدی قابلیت ثبت داده در چند طول‌ موج، که همگی با واحد آنگستروم مشخص می‌شوند را دارند. به عنوان مثال فایل گیفی که در ادامه می‌بینیم، مربوط به یک انفجار خورشیدی در 6 سپتامبر است که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا، با ترکیب داده‌های به دست آمده در ده طول‌ موج مختلف تهیه شده است. انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 گیف بعدی همان شراره خورشیدی با قدرت X9.3 را از دید تجهیزات اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، با ترکیب تصاویر 6 طول‌ موج نشان می‌دهد. انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 در گیف پایین هم فوران خورشیدی اتفاق افتاده در دهم سپتامبر، با قدرت X8.2 را در تصویری تهیه‌شده با اشعه ایکس می‌بینیم: انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 در تصاویر ترکیبی بعدی دو شراره عظیم که در نهم و دهم سپتامبر اتفاق افتادند و با سرعتی بیش از 11.2 میلیون کیلومتر بر ساعت از سطح خورشید دور می‌شدند را می‌بینیم؛ این سرعت در نوع خود منحصر به فرد است. انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تجهیزات مشترک دیگری از ناسا و آژانس فضایی اروپا، در مورد پدیده‌های گزارش‌شده در 9 و 10 سپتامبر، ذرات خورشیدی موجود باعث سفید شدن بخشی از تصویر شده‌اند: انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 طیف‌سنج IRIS ناسا که تصاویر را در چند طول‌موج بین 1,332 و 2,834 آنگستروم ثبت می‌کند، برای رصد سطح پایین‌تری از اتمسفر خورشید که با نام منطقه فصل مشترک شناخته می‌شود، استفاده شده و ساختارهایی که در گیف پایین مشخص است را از فوران دهم سپتامبر با قدرت X8.2 به ثبت رسانده است. انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از شراره های خورشیدی سال 2017 لازم به ذکر است هرکدام از این تصاویر شگفت‌انگیز به لطف تلاش دانشمندان و به کمک تجهیزات رصد پیشرفته تهیه شده‌اند و علاوه بر زیبایی وصف نشدنی همراه با خود، به پیشرفت علم ستاره‌شناسی و گسترش درک ما از کیهان و منظومه شمسی کمک می‌کنند؛ در ادامه شما را به دیدن ویدیویی از پدیده گزارش‌شده در دهم سپتامبر گذشته دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*