موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس

گوگل بار دیگر موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس شد

موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس از یاهو به گوگل تغییر پیدا خواهد کرد. این خبری است که توسط یکی از مدیران موزیلا، صاحب مرورگر فایرفاکس نیز تایید شده است.

مرورگرهای اینترنتی هر یک صاحب موتور جستجویی هستند که می‌تواند فرآیند جستجو را نزد کاربران سهولت ببخشد. همین قضیه به رقابتی جذابی بین صاحبان موتورهای جستجو نظیر گوگل، مایکروسافت و یاهو تبدیل شده است و بدیهی است که هر کدام علاقه‌مند باشند تا موتور جستجوی آن‌ها به عنوان جستجوگر پیشفرض مرورگرها انتخاب شود.

جالب است بدانید که این کمپانی‌ها برای رسیدن به جستجوگر پیشفرض مرورگرها هزینه‌ی زیادی را نیز انجام می‌دهند؛ به طور مثال گوگل میلیاردها دلار هزینه کرده است تا بتواند به موتور جستجوی پیشفرض دیوایس های آی او اسی (شامل آیپدها و آیفون ها) تبدیل شود و این درحالیست که یاهو نیز مدت‌ها به عنوان موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس درآمده بود.

حال به نظر می‌رسد گوگل بعد از چندین مدت جای یاهو را گرفته است و حالا باید گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس بدانیم. Denelle Dixon، رئیس موسسه تجاری و حقوقی موزیلا در گفت‌و‌گویی با وب‌سایت TechCrunch اینگونه گفته است:

به عنوان بخشی از تمرکز ما بر روی تجربه کاربری و عملکرد در فایرفاکس کوانتوم،‌ گوگل به جستجوگر پیشفرض ما در ایالات متحده، کانادا، هنگ کنگ و تایوان تبدیل خواهد شد.

همینطور که گفته شد، TechCrunch اشاره می‌کند که آخرین قرارداد منعقد شده بین یاهو و موزیلا به مدت 5 سال بوده است. در واقع این قرارداد باید تا سال 2019 به پایان می‌رسید و این بدان معناست که موزیلا زودتر از موعود قرارداد خود با یاهو را فسخ کرده است. به گفته‌ی Dixton:

ما از حق قرادادمان برای فسخ قرارداد با یاهو استفاده کرده‌ایم. بر اساس عوامل مختلفی از جمله انجام بهترین کار برای برند خودمان، تلاش ما برای ارائه جستجوی وب با کیفیت‌تر و تجربه محتوای گسترده‌تر برای کاربرانمان ما این قرارداد را فسخ کردیم.

به نقل از Recode مشخص نیست که این حرکت چه معنایی برای موزیلا دارد؛ آن هم در قراردادی که یاهو را مجبور به پرداخت سالیانه 375 میلیون دلار تا پایان سال 2019 می‌کرد. هرچند مشخص نیست که چه بین این دو کمپانی به وجود آمده است، اما آنچه که به گفته‌ی یکی از مدیران موزیلا تایید شده است، تغییر موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس در نسخه کوانتوم از یاهو به گوگل خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*