موشک بازیافتی اسپیس ایکس برای اولین بار در خدمت ناسا قرار می‌گیرد

موشک بازیافتی اسپیس ایکس برای اولین بار در خدمت ناسا قرار می‌گیرد

موشک بازیافتی اسپیس ایکس که با نام فالکون 9 شناخته می‌شود، پس از تلاش‌های تحسین‌برانگیز این کمپانی، سرانجام توانست اعتماد ناسا (NASA) را به خود جلب کند.

پس از استفاده مجدد از موشک فالکون 9 (Falcon 9) در ماه مارس گذشته، این اقدام شرکت معروف هوافضای اسپیس ایکس (SpaceX) به عنوان اولین باری که یک راکت کارکرده به فضا پرتاب می‌شود،‌ توجه زیادی را به خود جلب کرد. آژانس فضایی آمریکا هم جز سازمان‌هایی بود که تحت تاثیر موفقیت اسپیس ایکس قرار گرفت و اعتماد خود به دستاوردهای چنین ایده‌هایی را با تایید رسمی انجام یک ماموریت مشترک با این شرکت، برای ارسال محموله به فضا، نشان داد.

موشک بازیافتی اسپیس ایکس برای اولین بار در خدمت ناسا قرار می‌گیرد

به طور دقیق‌تر، قرار است که ناسا در آینده نزدیک از موشک بازیافتی اسپیس ایکس برای ارسال محموله‌ای به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) استفاده کند.

البته این اولین باری نیست که موشک‌ های بازیافتی اسپیس ایکس ماموریت‌های فضایی را انجام می‌دهند و پیش از این تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های خصوصی، قراردادهای این‌چنین را برای به کار گیری فالکون 9 بسته‌اند؛ در 30 مارس گذشته یک ماهواره SES-10 توسط موشک بازیافتی اسپیس ایکس در مدار انتقال ثابت (GTO) زمین قرار گرفت، پس از آن مامویت مشابه دیگری در ماه ژوئن انجام شد و در نهایت، ماه گذشته بود که یک ماهواره سری SES دیگر از طرف کمپانی ماهواره سازی آمریکایی ایکواستلار (EchoStar)، به کمک یکی از فالکون های 9 اسپیس ایکس به خارج از جو زمین انتقال داده شد.

موشک بازیافتی اسپیس ایکس برای اولین بار در خدمت ناسا قرار می‌گیرد

پس از انجام موفقیت‌آمیز هرکدام از این ماموریت‌ها به کمک موشک بازیافتی اسپیس ایکس، مدیران ناسا به اندازه کافی از توانایی‌های این کمپانی آگاه شدند و برنامه‌ریزی‌ها از به کار گیری فالکون 9، در ماه دسامبر، برای رساندن تجهیزات به آزمایشگاه فضایی ISS خبر می‌دهند.

همانطور که بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خارج از جو سیاره آبی ما اطلاع دارند، کمپانی اسپیس ایکس و به طور مشخص‌تر، مدیر عامل این شرکت ایلان ماسک، نقشه‌های جاه‌طلبانه و تحسین‌برانگیزی برای ایجاد تمدن بر روی سیاره مریخ دارد و انجام چنین ماموریت هایی برای سازمانی به بزرگی و اعتبار ناسا، با تامین منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت اسپیس ایکس، رویای شیرین تسخیر سیاره سرخ را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مرچی باشه تسلارم این ساخته