بیشترین اهرام دنیا

بیشترین اهرام دنیا متعلق به کشور مصر نیست!

بی‌گمان بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بیشترین اهرام دنیا متعلق به کشور مصر است. ولی باید بدانید که این تصور ذهنی کاملا اشتباه بوده و کشور سودان بیشترین هرم‌ها را دارد!

به لطف فیلم‌ها و تصاویر هنری که از اهرام مصر تهیه شده، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کشور مصر، بیشترین اهرام دنیا را دارد. به بیان دیگر، هر زمان که صحبت از اهرام باستانی می‌شود، ما خودمان را به طور ذهنی در مصر تصور کرده و به تماشای اهرام ثلاثه می‌نشینیم.

ولی در این مورد یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که: بیشترین اهرام دنیا متعلق به کشور مصر نیست! در واقع باید این نکته را مدنظر داشت که مصر، مرکز اهرام دنیا و یا حتی آفریقای شمالی هم نیست. این افتخار، متعلق به همسایه جنوبی مصر است: سودان!

کشور سودان صاحب بیشترین تعداد اهرام در دنیاست، اما جزئیات چندانی از سازندگان آن‌ها در دست نیست. سودان در مجموع بین 200 الی 255 هرم دارد که در مقایسه با 138 هرم موجود در مصر، رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. نکته جالب توجهی که باستان‌شناسان به آن اشاره دارند این است که اهرام سودان، توسط مصریان باستان ساخته نشده و اسرار ناشناخته بسیاری در مورد آن وجود دارد.

گفته می‌شود که مردمان باستانی پادشاهی کوش (Kingdom of Kush) سازنده اهرام سودان هستند. این تمدن، از 1070 سال پیش از میلاد مسیح تا سال 350 میلادی در امتداد رود نیل ساکن بوده و بر این مناطق حکم‌رانی می‌کرده است.

با آنکه اهرام سودان نزدیک به 500 سال بعد از اهرام مصر ساخته شده‌اند، ولی هدف از ساخت این سازه‌های عظیم‌الجثه در هر دو تمدن تقریبا یکسان بوده و از آن به عنوان مقبره بزرگان استفاده می‌کردند.

بیشترین اهرام دنیا

اهرام باستان سودان، با هدف دفن کردن پادشاهان احداث می‌شد؛ زیرا مردمان قدیم باور داشتند که این کار سبب می‌شود ارواح آنان به بهشت راه پیدا کند. ولی نکته جالب توجه در مورد اهرام سودان و مصر، تفاوت بسیار چشم‌گیر در ساختار آنان است. اهرام ساخته شده در حوالی شهر باستانی نوبه (Nubia)، شیب بیشتری داشته و از سنگ‌های پله‌ای تشکیل شده‌اند.

اندازه این هرم‌ها نیز تفاوت فاحشی با هم دارند. میانگین اندازه اهرام سودان بین 6 الی 30 متر است، در حالی که این رقم در مورد اهرام مصر حتی به 138 متر هم می‌رسد.

یکی از بزرگ‌ترین اهرام پادشاهی کوش در شهر باستانی مرواه (Meroë) و در نزدیکی سودان امروزی قرار داد. این شهر، به تنهایی 200 هرم را در خود دارد و همین امر بیانگر جمعیت بسیار زیاد این شهر باستانی در دوران قدیم است. با اینکه می‌دانیم اهرام سودان توسط پادشاهی کوش و در یک دوره زمانی معین ساخته شده، ولی هنوز هم سوالات بسیاری در مورد آن‌‌ها وجود دارد که باستان‌شناسان تاکنون نتوانسته‌اند به پاسخی بر آن دست پیدا کنند.

آیا طرز ساخت این هرم‌ها، مشابه اهرام مصر بوده و یا اینکه مردمان سودان باستان، شیوه‌ای خاص و منحصر به فرد را برای احداق این سازه‌ها داشته‌اند؟ ساخت هر هرم چه مدت زمان می‌برد و در آخر سرنوشت این تمدن چه شد؟

خبر خوب این است که در حال حاضر، گروهی از باستان‌شناسان در حال مطالعه آثار برجای مانده از تمدن شهر باستانی مرواه هستند. یکی از روش‌های جدید برای بررسی و مطالعه این اهرام، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و اسکن از زوایای بالایی است که در ویدیوی زیر، تیمی از کارشناسان نشنال جئوگرافیک (National Geographic) به این موضوع پرداخته‌اند.

گفتیم که بیشترین اهرام دنیا متعلق به کشور مصر نیست؛ چرا که کشور سودان با یک برتری قابل توجه، تعداد اهرام بسیار بیشتری را در این منطقه جغرافیایی جای داده است. ولی آیا مصر را می‌توان صاحب بزرگترین اهرام جهان به شمار آورد؟ مطلقا خیر؛ زیرا این افتخار نیز به هرم بزرگ چلولا (Great Pyramid of Cholula) در مکزیک تعلق دارد!

بنابراین نه تنها بیشترین اهرام دنیا در مصر نیست، بلکه بزرگترین آنان نیز در نقطه دیگری از جهان واقع شده و صرفا بنا بر دلایلی نامعلوم، بسیاری به غلط گمان می‌کنند که بیشترین و بزرگترین اهرام دنیا در این کشور  آفریقایی قرار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اگه این اهرامه که منم میسازم