ابرماه 2017

فرصت تماشای ابرماه 2017 را در روزهای آینده از دست ندهید!

پدیده ابرماه یا سوپرمون (Supermoon) زمانی رخ می‌دهد که ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد. فرصت تماشای ابرماه 2017 را در روزهای آینده از دست ندهید!

همزمان با فرا رسیدن ابرماه 2017 ، کره ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، به نزدیکترین فاصله خود تا ما رسیده و منظره‌ای جذاب را در آسمان به نمایش خواهد گذاشت. ابرماه یک پدیده نجومی است که تقریبا هر 412 روز یک بار رخ داده و از آن به عنوان یکی از رویدادهای نادر در دنیای نجوم یاد می‌شود. همزمان با فرا رسیدن تاریخ 3 دسامبر 2017 (12 آذر 96)، پدیده ابرماه سال جاری به وقوع پیوسته و نمای چشم‌گیر آن را می‌توان از نقاط مختلف جهان تماشا کرد.

«ابرماه» یا «سوپرمون» یک نوع نادر از ماه کامل است که در سال نهایتا یک یا دو مرتبه رخ می‌دهد. در طول این رویداد، قرص ماه 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد روشن‌تر از حالت معمول دیده می‌شود. برخلاف پدیده ماه کامل، ابرماه یک رویداد نجومی منحصر به فرد است که سالانه به ندرت رخ می‌دهد و عده‌ای نیز آن را ماه غول پیکر نام‌گذاری کرده‌اند!

چرخش کامل ماه به دور زمین 27.32 روز طول می‌کشد. در طی این گردش، ماه از دو نقطه عبور می‌کند: اوج و حضیض.

ابرماه 2017

اوج به معنای دورترین نقطه‌ در مدار بیضوی نسبت به زمین و حضیض به معنای نزدیک‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به این سیاره است. در حالتی که ماه در نقطه حضیض قرار داشته باشد، فاصله آن تا زمین 50 هزار کیلومتر نسبت به نقطه اوج نزدیک‌تر است.

پدیده ابرماه تنها در زمانی رخ می‌دهد که رویداد ماه کامل به طور همزمان در نقطه حضیض به وقوع پیوسته باشد. این یک پدیده نادر نجومی است؛ چرا که زمین نیز به نوبه خود در مدار خورشید گردش می‌کند. از طرفی، جهت کره ماه نسبت به زمین تقریبا ثابت است؛ ولی حرکت تقدیمی آن در طول چندین سال متوالی، موجب تغییر در جهت ماه نسبت به زمین می‌شود.

تشخیص ابرماه از ماه کامل غالبا امری دشوار به شمار می‌رود. به همین جهت، بهترین زمان برای مشاهده ابرماه، زمانی است که قرص آن در ارتفاع کم و نزدیک به افق قرار داشته باشد. با در نظر گرفتن شرایط مذکور، شما به خوبی می‌توانید این لحظه نادر در فضا و زمان را درک کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. باید برید ساموویی اونجا همیشه شبا ابر ماه دیده میشه خیلی جزابه