کشف مومیایی 3500 ساله و چند گنجینه در مقبره فراموش‌شده مصر باستان

کشف مومیایی 3500 ساله و چند گنجینه در مقبره فراموش‌شده مصر باستان

به تازگی خبر کشف مومیایی 3500 ساله‌ی مصری و گنجینه‌های همراهش که در مقبره‌ای مهر و موم شده و دست‌نخورده، قرار داشت، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.

مقبره موردبحث از زمانی که در دهه 90 میلادی توسط مصر شناسی آلمانی به نام فریدرایک کمپ سیفرید (Friederike Kampp-Seyfried) کشف شد،‌ توسط هیچ باستان شناسی موردبررسی قرار نگرفته بود؛ این آرامگاه جزو مجموعه‌ای شامل دو مقبره بوده و در نزدیکی شهر اقصر در دره پادشاهان (Valley of the Kings) مصر قرار گرفته است.

بر اساس اخبار منتشرشده از وزارت آثار باستانی مصر، مقبره‌ها به دوران سلسله هجدهم فراعنه مصر در بین سال‌های 1549-1292 قبل از میلاد مربوط می‌شوند و به احتمال قوی،‌ مومیایی کشف‌شده و متعلقان آن‌، یکی از اعضای سرشناس جامعه مصر آن زمان بوده است.

کمپ پس از کشف این مجموعه تنها به نام‌گذاری آن‌ها بسنده کرده بود و کشف مومیایی و محتویات آرامگاه‌ها هم که در یک کاوش رسمی از طرف دولت مصر یافت شدند، باستان شناسان را شگفت‌زده کرد. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد هویت جسد موجود در دسترس نیست، اما نقاشی‌های داخل دیوار بناها به زمان حکومت آمنهوتپ دوم و پسرش مربوط هستند.

کشف مومیایی 3500 ساله و چند گنجینه در مقبره فراموش‌شده مصر باستان

در میان نقاشی‌های مقبره اول، تصویر مردی که برای شخص درگذشته و خانواده‌اش گل آورده،‌در کنار تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم تدفین به نمایش گذاشته شده است و همچنین، ماسک‌هایی مخصوص خاک‌سپاری و تکه‌های تابوت در بین بقایای به جا مانده در این مکان یافت شد.

در مقبره دوم هم خود مومیایی که در کتان پیچیده شده بود، به همراه مقدار زیادی از گنجینه‌ها و اشیا مختلف قرار داشت. شواهد موجود مانند اسم «جهوتی مس» (Djehuty Mes) که در سردر این آرامگاه حکاکی شده بود، باستان شناسان را در جستجوی هویت دقیق جسد یاری کرد‌ه‌اند. البته نام‌های دیگری هم بر روی اشیا موجود در اتاق‌های مقبره کشف شدند و به همین دلیل، بررسی‌های دقیق‌تری برای روشن‌تر شدن ماهیت یافته‌ها لازم است.

کشف مومیایی 3500 ساله و چند گنجینه در مقبره فراموش‌شده مصر باستان

به طور دقیق‌تر اعلام شده که اشیا موجود شامل 100 مجسمه مخروطی شکلِ خاک‌سپاری، تعدادی ماسک چوبی، 450 مجسمه کوچک، چند صندوقچه و ظروف سفالی هستند. همچنین، جسد یک زن هم که به احتمال زیاد، مادر مومیایی مقبره بوده در میان لیست کشفیات قرار دارد.

تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهند که مومیایی کشف‌شده یکی از مقامات رده‌بالای دادگاه فرعون بوده، اما از آنجایی که هنوز مقاله رسمی در مورد یافته‌ها به چاپ نرسیده، نمی‌توان با اطمینان در مورد جایگاه و هویت جسد اظهارنظر کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. قدیمی تر از این مومیایی هم تا بحال کشف شده یا این قدیمی ترینشه؟

  2. زنه کف کرده
    مقامات رده بالای فرعون یا رده بالای فراماسون!!!!؟؟؟